Hallo,
Ik was mezelf aan het afvragen hoe ik in de toekomst zoveel mogelijk natuurbroed legsel kon verkrijgen.
Want in mijn bestand van aussies en afrikanen zijn er heelveel die "het niet zelf doen"

en waar ik dus meeuwen voor heb aangeschaft

Wil ik aan het eind van het seizoen vogels kunnen spelen op de TT's dan zou ik toch wat op stok moeten krijgen
Maar ook bij mij is de ruimte beperkt, dus het liefst had ik dat mijn vogels het allemaal zelf deden. Vooral bij de australische moet dat toch kunnen lukken. Daarom wil ik eens weten wat jullie vinden van het volgende:
Stel ik heb twee koppels Spitsstaarten. Koppel 1 brengt voorbeeldig elke keer hun jongen groot, alleen zijn de ouders niet echt TT-waardige vogels. Koppel 2 zijn goede TT-vogels maar gooien hun jongen elke keer uit het nest of voeren slecht tot niet.
Indien beide koppels nu gelijktijdig een legsel hebben en ik de eieren verwissel, dan zullen de jongen die uit de eieren komen van koppel 2 (goede TT-vogels) nu waarschijnlijk wel goed gevoerd worden en krijg ik dus volwaardige TT-vogels die
natuurbroed zijn groot gebracht. Maar dan! Het jaar daarop wil ik met die vogels zelf gaan kweken. (ervan uitgaande dat ik nog meerdere onverwante vogels op die manier groot gekregen heb, met natuurbroed pleegouders). Wat zou ik dan kunnen verwachten?:
1. Deze vogels brengen hun jongen voorbeeldig groot, want zij zijn zelf ook door soortgenoten (natuurbroed) groot gebracht.
2. Deze vogels voeren slecht tot niet, want hun echte ouders waren ook geen goede ouders (genetisch bepaald)
3. Geen van beide of allebei kan. Maakt niets uit dus............
Ik ben bang dat ik het antwoord al weet

Toch graag jullie mening.
Met vriendelijke groet,
Bob meeuwissen