www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 15 dec 2018, 03:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bichenow Astrilde
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 21:01 
lid

Ik wilde even wat laten weten van mijn kweek met de bichenows.
Net als vorig jaar weer de zelfde probleem en nog weet ik niet wat ik er aan kan doen.
Ik had 5 koppels voor de kweek in broedkooien gezet en het begin leek super te gaan alles bevrucht gemiddeld iedere keer 6 eieren.
2 koppels liepen van de eieren af en daarna alles steeds onbevrucht en de andere 3 koppels alles bevrucht alles goed uitgekomen en dan begint de ellende.
Iedere keer werden de jongen er uit gegooit en ik kan zeggen als je van je werk thuis komt en je ziet weer jongen op de bodem liggen dood.
2 Koppels hielden er elk nog 3 over dus in iedergeval toch nog 6 jongen.
Tweede ronde 1 koppel deed helemaal niks meer iedere keer wel eieren maar elke dag ook weer op de grond en een ander koppel ging de pop van dood en het derde koppel weer 6 eieren alles goed uitgekomen en hield er weer 3 van over.
Bij het ene koppel waar de pop van dood was een andere pop in gedaan ook steeds 6 eieren alles goed uitgekomen en die gooide er alles uit dus in 3 ronden geen jongen van groot gekregen.
De derde ronde had het goede koppel nog eens 7 eieren alles bevrucht en alles goed uitgekomen en ja hoor weer hetzelfde probleem iedere keer jongen uit het nest en dood en weer hield ik van dat koppel 3 jongen over, dus van dit koppel 9 jongen groot gekregen en in totaal van de 5 koppels dus 12 jongen groot gekregen.
In totaal had ik we rond de 40 jongen kunnen hebben.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn wat mijn probleem is? Ik hoop van jullie te horen.

Groetjes Ben

Profiel  

Berichttitel: Re: Bichenow Astrilde
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2011, 23:24 
lid

de kleinste zullen dus het loodje leggen
probeer eens kunsteitjes te leggen en dan het legsel in een keer terug leggen
maar 6 jongen is ook veel :ugeek:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 20:10 
lid

Hallo,

dankjewel voor je reactie ik had er zelf niet aan gedacht aan kunst eitjes.
Komend kweek seizoen ga ik het proberen ik heb niks te verliezen.
Ik stond er zelf ook van te kijken dat alle eieren die ik bij de koppels kreeg ook allemaal bevrucht waren en 1 nest van zelfs 7 bevruchte eieren.
Ontevreden ben ik niet hoor vorig kweekseizoen had ik 4 bichenows nu dit seizoen dus 12.
Nogmaals dankjewel voor je reactie.

Groetjes Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 21:59 
lid

wat voor voer geef je naast het zaad.
hoe maak jij je eivoer?
levend voer?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 23:11 
lid

Hallo Ben,

Ik kan jou frustratie wel begrijpen hoor. Ook ik heb dit jaar tot nu toe slechts 4 jongen groot, en alleen omdat ik deze jongen heb kunnen "redden" door ze snel weg te nemen en bij meeuwen onder te leggen. Ook nu heb ik een koppel (natuurbroed pop) buiten met inmiddels 1 jong (gisteren uit gekomen) en nog 2 bevruchte eieren die hopenlijk vandaag zijn uitgekomen en nog leven. Toch is de Bichenow een vogel die het vaak wel goed natuurbroed doet. Alleen bij mij nog niet :oops: Morgenvroeg weet ik meer...
Ik geef wel eivoer en ook levend voer, naast het normale zaad, voor de afrikanen die ook in de gemengde buitenvolière zitten.

Groeten, Bob Meeuwissen

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 16:02 
lid

Hoi Bob,

Het eerste koppel bichenows die ik kocht bij een voorzitter van een vogelvereniging die kweekte er zelf heel goed mee.
Tegen mij zei hij dat ze beter kweekten dan zebravinken, maar tot nu toe kan ik het daar nog niet mee eens zijn.
Ik heb in ieder geval een paar jongen waarvan ik er zoals het nu gaat een paar van in zal sturen op de show in Elst.
Komend kweekseizoen ga ik het eens met kunst eieren proberen wie weet krijg ik er dan meer op stok.

Groetjes Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011, 22:37 
lid

Hallo,

De Bichenows voeren tot nu toe alle drie de jongen :P !! Dus lukt het deze keer misschien wel.... :roll:

Groetjes Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 21:47 
lid

Hoi Hans, sorry voor de late reactie.

Ik geef ze op dit moment australische prachtvinken zaad van Versela Laga maar dat gaat veranderen de vogels laten al het witzaad liggen die er in zit dus als het op is ga ik over op een ander zaad maar heb geen idee welk merk en soort dan het beste is.
Ik geef ze exoten ei-voer van cede.
Verder geef ik niks geen levendvoer of zo dus ze eten puur alleen zaad en ei-voer.
Ik hoop te horen wat jij het anders zou doen.

Groetjes Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 21:50 
lid

Super Bob ik hoop dat ze groot worden deze keer bij jou.
Mijn beste koppel qua aantal jongen die willen alweer ik vind steeds weer eieren in de voerbakjes, maar ze gaan nu in de rust ze hebben 3 ronden gedaan 19 eieren gelecht alles uit gekomen en 9 jongen van groot geworden.

Groetjes Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011, 01:11 
lid

Ben de Roos schreef:
Hoi Hans, sorry voor de late reactie.

Ik geef ze op dit moment australische prachtvinken zaad van Versela Laga maar dat gaat veranderen de vogels laten al het witzaad liggen die er in zit dus als het op is ga ik over op een ander zaad maar heb geen idee welk merk en soort dan het beste is.
Ik geef ze exoten ei-voer van cede.
Verder geef ik niks geen levendvoer of zo dus ze eten puur alleen zaad en ei-voer.
Ik hoop te horen wat jij het anders zou doen.

Groetjes Ben

Zaadmengsel nemen met weinig witzaad er in dan maar, zijn bichenows inderdaad geen liefhebbers van, die zijn meer van de fijnere zaden zoals senegal en la plata millet

Eivoer, is dat droog uit het pak in de voerbak?
Dat gaat niet werken bij natuurbroed, dan moet je wel opgeleukt eivoer gaan geven, op zijn minst rul gemaakt.
Dat kun je doen met een beetje roosvicee, couscous of met een hardgekookt ei
Rul is niet nat maar een beetje vochtig zonder dat het plakt of koekt.

Couscous maak je zo aan: 1 deel couscous met 1 deel water, even laten wellen en dan door het eivoer mengen met een mixer of een hakmachientje.

Ik zeg altijd: eivoer zonder een hardgekookt ei is geen eivoer......
Ei minimaal 12 minuten koken, in een hakmachine of mixer samen met een flinke dot eivoer, flink malen en kijken of het een luchtige smeuïge massa wordt, als het klef is, steeds wat droog eivoer toevoegen tot het wel rul is.
Kijk anders eens of je ergens Aves eivoer kunt kopen, is zelfmaak eivoer, eivoer poeder met bechuitmeel en een hardgekookt ei,

Je moet bij natuurbroed wel zorgen dat je met het eivoer de vogels zodanig te triggeren dat ze gaan voeren, met droog eivoer wordt dat lastig.

Bij bichenows mag je wel wat levend voer geven, maar geen meelwormen, buffalo's, levend of diepvries.
Ga ook even op zoek in de natuur naar wat grashalmen met zaad, liefst groene, halfrijpe zaden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]