www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 15 dec 2018, 04:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Formaat in kweken
BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012, 23:07 
lid

Hallo,

Wanneer ik bij mijn Spitsstaartamadines meer formaat in wil kweken, maakt het dan wat uit of ik een forse man of forse pop tegen een minder forse vogel zet?
Ik heb inmiddels twee jaar met een forse man gekweekt en heb daaruit wel forsere jongen gekregen, maar ik hoorde deze week iemand (een Zebravinken kweker) zeggen dat de pop voor het formaat zorgt.... :shock: .Dus een forse pop zou grotere jongen geven. Het enige wat ik daarvan kan zeggen is dat het mij inderdaad wel logisch lijkt dat een forsere pop waarschijnlijk grotere eieren legt en dus ook al voor grotere embryo's in de eieren zorgt. En dus uiteindelijk grotere jongen zal opleveren. Dat klinkt dus wel logisch maar is dat ook zo, of bepaald de man genetisch ook het formaat van zijn nakomelingen? Lijkt mij van wel. En geldt dat dan voor alle vogelsoorten? Wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Ben benieuwd. Kunnen we allemaal nog net op tijd onze koppels juist samenstellen.... :roll: ;)

Groetjes Bob

Profiel  

Berichttitel: Re: Formaat in kweken
BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012, 00:21 
lid

Hoi Bob, heb een keer een hele goede koppel japanse meeuwen gehad die jongen kregen van prima formaat, van dit koppel was de pop de vogel met het beste formaat , de man was kleiner. Denk dat de voeding ook wel behoorlijk zwaar meetelt v.w.b. het formaat.

Gr Harm Berend

Onze site http://www.grimmius.tk

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012, 01:04 
lid

men zegt van wel maar somige zeggen dat het niet uit maakt ik denk zelf ondervinden maar forse poppen zijn alyijd goed pop zorgt voor formaat man voor de tekening en model in het algemeen genomen
een koppel kleine zullen nooit grote worden
maar forse poppen zijn ook bijna niet te koop dus trk zelf je conclusie
ik kweek gordels als ik zelf grote poppen zou hebben zou ik ze zelf ook niet weg doen
of ik moet er genoeg hebben
groetjes erwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012, 19:18 
lid

Ik ben van mening dat dit toch een genen kwestie is.
Ik had vorig jaar uit een koppel grijzen 2 poppen gekweekt die kleiner waren als hun nestgenoten.
Ze waren mooier grijs en beter van model dan hun broers en andere zus.
Deze pop nu toch gebruikt en er komen toch wel degelijk grote jongen uit deze pop.
Zijn al groter nu als moeders, dus denk dat je goed moet kijken waar je poppen uit komen.

Wij fokken ook honden ( af en toe) en als wij een reu zoeken voor een teefje van ons.
Dan kijken wij altijd naar de ouders van de reu, hebben ooit een kleine reu gebruikt en de puppen uit deze combinatie zijn erg groot ( niet te ).
Wat bleek achteraf, de vader van de gebruikte reu was knap aan de maat.
Dus dit is ook een portie vererving.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012, 21:41 
lid

meestal geeft toch het formaat van de pop de doorslag,dus grotere pop is meestal grotere jongen.
is de kleur mooier zoals bij uw grijze spitsen dan zijn ze meestal ook wat kleiner dus korter bevederd en intensiever van kleur.
en zoogdieren kan je niet vergelijken met vogels.
mvg wim

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012, 11:14 
lid

Heren bedankt voor jullie reacties. Om het snelste tot een groter formaat te komen zal ik dus de dochter tegen de vader moeten zetten?
Dan heb ik het goed ingeschat. Want ik heb de forse vader tegen zijn dochter gezet en inmiddels de eerste eieren liggen. Ben benieuwd naar de jongen!

Groet Bob Meeuwissen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012, 12:02 
lid

@ Wim,

De wetten van mendel zijn voor nagenoeg elk levend wezen gelijk.
Of het nu een vogel is of een hond of kat. ( of plant)
Ik heb niet alles meer in mijn geheugen staan, maar voor de fok van honden moet je wel een aantal diploma's halen waaronder de wetten van mendel in zitten.( Erfelijkheidsleer )
De heer George Mendel is de erfelijkheidsleer zelfs gestart door middel van Erwten kweek, waarbij hij zelf de planten bestuifde.
Maar zoek maar eens op, dhr Wout van Gils heeft de wetten van mendel voor de vogelkweek ook apart uitgelicht.
Maar ik kan er ook naast zitten , maar dit alles kan ik me nog voor de geest halen.

M.v.G
Marco

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012, 12:30 
lid

het punt waar op gedoeld wordt met niet kunnen vergelijken van zoogdieren met vogels is dat bij zoogdieren de mannen een lege chromosoomhelft hebben van het geslachtschromosoom en bij vogels heeft een pop dat.
dus je kunt eigenlijk geen vergelijkingen maken omdat de vererving misschien wel hetzelfde is, maar de chromosoom opbouw van zoogdiermannen/vrouwen anders is dan bij vogelmannen/poppen.
En wat jij dus nu vraagt gaat rechtstreeks over "grote mannen" dan wel "grote poppen" die het formaat bepalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012, 12:42 
lid

meestal is het zo dat als je een grote aan een kleine paart dat je dan een intermediaire vorm kweekt, d.w.z. iets er tussen in.
in de middeleeuwen waren de mensen veel kleiner dan nu, dat heeft met voeding te maken.
kwaliteit van de voeding, aanbod aan voeding, voedingswaarde.

Leuk nadenkertje voor degenen die een heel goedkope zak zaad kopen (zaad van mindere oorsprong, mindere kwaliteit, minder vers, minder variatie) en gerantsoeneerd voeren (aanbod aan voeding) en zo de droge Cédé of Orlux uit het pak in de bakjes schudden (voedingswaarde) en het licht al om half negen uitdoen (als ze slapen dan kunnen ze niet eten)

Formaat en model moet je selectief verbeteren en door voeding is er ook wel wat mogelijk.
Een grote pop legt niet altijd een groot ei.
Je moet zoogdieren niet met vogels vergelijken, maar één nadenkertje dan nog: couveuse kindjes of babies die bij hun geboorte veel minder wegen dan een "normaal" kind, gaan die per definitie maar 1.60m lang worden ipv de gebruikelijke 1.80m?
Het zit in de genen, en de genen kun je selectief wel bijïnvloeden en d.m.v. de juiste voeding en verzorging enigzins bijsturen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]