www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 18 nov 2018, 09:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bevruchting
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2012, 21:58 
lid

Hallo allemaal,

Aangezien het nogal rustig is op het forum even enkele vragen:
Ik heb dit jaar tijdens de kweek ogenschijnlijk meer eieren die weliswaar bevrucht lijken te zijn, maar die een langzamere ontwikkeling van het embryo laten zien bij schouwen van de eieren. Ook sterven er embryo's af tijdens de broedcyclus. En tenslotte zijn de luchtkamers groot (ongeveer eenderde van het ei).
Normaal gesproken kan ik na een dag of vier wel zien of het ei bevrucht is. Nu duurt het vaak langer voordat ik een dun bloedlijntje kan ontdekken. Heeft dit te maken met het broeden van de oudervogel (minder vast?), of is het ei minder goed bevrucht? Is een ei als het bevrucht is altijd "evengoed" bevrucht of kan de bevruchting ook slecht zijn en daardoor een slechtere ontwikkeling van het embryo te weegbrengen met als gevolg vroegtijdige afsterving?Ik kweek ausies, afrikanen, zwartbruine en zwartgrijze meeuwen. Bij alle soorten kom ik het al tegen. Alle vogels zijn ouder dan een jaar en zitten zowel binnen als buiten. Vochtigheidsgraag is goed, en bovendien hebben ze badwater ter beschikking. Voeding: tropenzaad, eivoer, grit sepia, maagkiezel af en toe groenvoer en fruit. etc, etc.
Ben benieuwd naar de reacties ;)

Groetjes Bob

Profiel  

Berichttitel: Re: Bevruchting
BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012, 12:52 
lid

Hoi,

Dit is inderdaad rustig!

Bevrucht is bevrucht.. De spermacel en eicel versmelten en dan is het een feit. Er kunnen wel lethale factoren optreden, dat wil zeggen dat vanaf het moment van bevruchting de vruchtbeginselen zich niet goed ontwikkelen en uiteindelijk afsterver alvorens ze levensvatbaar zijn. Het kan zijn dat de bloedverwantschap te nauw is of dat dat in het verleden te nauw is geweest. Een bekende lethale factor bij zebravinken is het paren van twee gekuifde zebravinken (heb ik mij ooit laten vertellen). Bij sierduiven, de Nederlandse hoogvlieger paar je nooit twee rode aan elkaar maar altijd een gele en een rode. Anders heb je de lethale factor van dubbel rood.
In jou verhaal kan het haast niet aan de orde zijn.
Als oudervogels niet vast broeden dan kan het zijn dat het embryo afsterft. Vaak zie je het 'niet vast broeden' als het buiten 30 graden of warmer is.
De vochtigheidsgraad in het nest is belangrijk, dat schrijf je zelf al.
Grote luchtkamers duidt op oude eieren. Het vocht verdampt uit het ei, het eivlies laat los van de binnenkant van de schaal ten gevolge van uidroging en er ontstaat een grote luchtkamer (bij eieren waarin zich een normaal embryo ontwikkeld is het ook normaal dat de luchtkamer groter wordt naarmate het uitkomen naderd) gevuld met 'gas'.
Jouw eieren worden misschien met grote tussenpozen gelegd (ten gevolge van conditie, constitutie, ziekte of vet zijn????) waardoor het broeden laat begint en de eieren snel verouderen.

Verklaren kan ik het niet natuurlijk! Dit is wat theorie..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012, 22:55 
lid

gebruik eens ander nest materiaal
is maar een eerste gedacht met afsterven van eieren

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2012, 21:02 
lid

Hallo Bart en J. vanduren,

Bedankt voor jullie reacties. Het nestmateriaal (kokosvezel) gebruik ik al jaren, maar sinds dit jaar gebleekt en ongebleekt door elkaar heen.
Lijkt mij echter niet de oorzaak maar je weet maar nooit.... Momenteel heb ik minder problemen met de eieren en zijn de meeste wel bevrucht en komen ook uit. Het lijkt mij dan ook wel dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad een rol hebben gespeeld in het begin van de kweek.
Bedankt in iedergeval voor het meedenken.

Groeten Bob Meeuwissen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2012, 23:07 
lid

hoi

Tijdens het kweekseizoen geef ik altijd ferti-vit van versela-laga . het helpt bij leg- en vruchtbaarheidsstoornissen of bij sterfte in het ei. Ferti-Vit bevordert de geslachtsdrift en de vruchtbaarheid.

Ik heb het idee dat het wel helpt ,maar zeker weet je het natuurlijk nooit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]