www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 24 mei 2018, 19:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe gaad de kweek
BerichtGeplaatst: wo 26 maart 2014, 01:00 
lid

ik heb op dit moment 13 jonge gordelgrasvinken natuurbroed
maar bij mijn mooiste koppels weer niet de jong groot brengen
ben nu maar overstag gegaan en heb 4 japanse meeuwen aangeschaft en hoop dan een wat goeie te gaan kweken
mijn mooiste koppel heeft nu 2eieren en die ga ik maar eens onder de meeuwen leggen had bij de eerste ronde 4 jong maar kon na 15 dagen nog niet ringen en zijn toen dood gegaan wel alebij overjarige vogels
bij mijn andere mooiste koppel 5 eieren maar ze zijn niet gaan broeden
ik krijg er de balen van
en een ander koppel ook niet de jongen groot gebracht deze heb ik nu maar naar buiten in de voiliere gedaan met nog een ander koppel meschien dat ze het daar beter doen
heb buiten een koppel donkerbuik zilverbek die hebben dit jar al drie rondes gedaan en al 12 jongen
groetjes erwin van beek
dus mijn vraag is hoe gaat het bij julie met de kweek

Profiel  

Berichttitel: Re: hoe gaat de kweek
BerichtGeplaatst: do 27 maart 2014, 21:58 
lid

Dat is meestal zo, dat de knapste vogels de slechtste ouders zijn.

Ik mag niet klagen, ik heb veel jonge nonnen op stok(driekleur, witschedel, chinese zwartkop en bleekkop). De bichenows gaat ook als een tierelier, ook in bruin en ik probeer straks nog een paar zwartstuit te kweken.
Bij de spitsstaarten probeer ik bleeksnavel bruin te kweken, maar dat is 1 groot drama. Bevruchting is prima, maar de jongen worden
slecht gevoerd. Maar dat is niet het enige, er zit een lethaalfactor in waardoor je blijkbaar veel doden hebt. Ik zou zelf verwachten dat ze dan al in het ei afsterven, maar helaas pas als ze al in de veren zitten. Van de (ik geloof) 25 bevruchte eieren heb ik nu 3 jongen nog overgehouden op stok(in matige conditie), waarvan 2 bruin en 4 bruine nog in het nest. Als er zoveel dood blijft gaan dan kap ik er maar mee na dit jaar.
Verder vallen de Dorns nog tegen, maar nu wel 5 jongen liggen. Bronzemannen en ceres valt ook wat tegen. Bruinborstrietvinken gaat ook niet zo super als vorige jaren. Kortstaarten en driekleuren hebben de eerste eieren en de emblema picta zitten te broeden.
Al met al zo'n 90 jongen geringd en er komen nog wel een hele serie bij denk ik.

Profiel  

Berichttitel: Re: hoe gaad de kweek
BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014, 23:46 
lid

hier is de kweek nu begonnen vooralsnog alleen met de zilverbekken.
3 zitten te broeden,3 zijn aan het leggen en 2 aan het nestelen en 1 paar heeft 2 geringde jongen 1 bruine en 1 wildkleur een lichte,het zijn opalen ,agaten ,bruine en een donkerbuikagaat bruin keer agaat split donkerbuik.
vooral het paar met de 2 jongen is wel apart,de man is een bruine die ik uit een bruine man heb gekweekt en er licht 1 bruine in het nest.
de eerste goulds krijgen ook langzaamaan een zwarte snavel en 1-1 muskaatvinken zijn aan het nestelen.
mvg

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 apr 2014, 22:09 
lid

Hallo heren,

Ik ben enkele weken geleden begonnen met de kweek van de Spitsstaarten. Ik heb enkel wildkleuren (sommige vogels zijn kanssplit isabel, aangezien er enkel jaren gelden ineens een isabel uit een koppel viel..).
De eerste twee koppels hadden in totaal 8 jongen. Na een week had ik er nog 1 en na twee weken geen meer...
Nu de tweede ronde heb ik 4 koppels opgezet. Het koppel dat de eerste ronde alle jongen dood liet gaan heeft nu 5 gezonde jongen van iets meer dan een week oud. Het tweede koppel is na de eileg gestopt met broeden. De twee andere koppels hebben 6 jongen (10 dagen oud) en 5 bevruchte eieren.
Dus het gaat nu best goed. Buiten heb ik nu 3 koppels Bichenows op eieren zitten. En tevens een koppel Dornastrilde dat vandaag het 5e ei gelegd heeft.
Komend weekend ga ik pas de afrikanen naar buiten doen. Laten we hopen op goed weer.
Iedereen een goede kweek toegewenst.

Groeten Bob Meeuwissen

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014, 00:12 
lid

even een nieuwe update 18 jonge gordels geringd warvan 4 onder de meeuwen en 3jonge gordels van een dg of 10 oud 3 jongen vandaag geboren mooiste koppel hopen dat ze ze nu el groot brengen en 2 jongen onder de jm haden 5 jong mar eerste keer dat ze jongen groot moesten brengen 3 zijn er dood 2 leven nog 13 dgen oud maar nog te klein om te ringen en 1 koppel heeft weer eieren gelegd en 1 koppel denk ik morgen weer eersten ei mar die zij al twee keer niet gaan broeden dus hoop nu wel groetjes erwin en nog een keer hoe gaat het bij jullie meschien nu meer reacties

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2014, 21:17 
lid

Hoi Erwin,

Ik kweek nu met 5 koppels gordelgrasvinken en van de eerste ronde heb ik nu 15 jonge uitvliegen. Hieronder zitten de wildkleur, bruine en creme ino. Ze worden grootgebracht door meeuwen. De tweede ronde is nu ook bezig maar deze doe ik natuurbroed. Heb nu een paar nesten met 3 a 4 jongen per nest van een paar dagen oud.
Heb ook 3 koppels ceressen. Daarvan heb ik van de eerste ronde 7 jongen waaronder wildkleur en agaat.
2 koppels vuurvinken. Van het ene koppel vliegen 2 jongen uit, en het andere koppel had slechte eieren.
4 koppels blauwkopblauwfazant. Hier vliegen nu 15 jongen uit waarvan 1 natuurbroed dat nu 23 dagen oud is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]