www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 18 aug 2018, 16:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: NOG NOOIT MEEGEMAAKTE ERVARING !!!!!!!
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2015, 10:33 
lid

Hallo
Ik heb iets meegemaakt, een ervaring die ik met jullie wil delen.
Ik heb half februari een grijsisabel spitsstaart gekoppeld aan een wilkleurpop split voor grijs.
Een nest werd niet gemaakt maar na een aantal dagen lag er een eitje in het zaadbakje. De volgende dagen alweer. Alle eitjes geraapt en onder de gordels verdeeld. Eitjes waren wel bevrucht constateerde ik na een paar dagen. De pop die dus geen eitjes had zat af en toe wel in het zaadbakje maar daar bleef het bij. Een paar dagen later weer een eitje in het zaadbakje. En weer werd aan het nestmateriaal geen aandacht geschonken. Weer alle eitjes geraapt en onder andere vogels verdeeld. Ook deze waren bevrucht. Na anderhalve week vond ik weer een eitje in het zaadbakje. Alweer alle eitjes geraapt en inmiddels goed moeten improviseren waar ik deze eitjes onder moest leggen. Ik had inmiddels wat jonkies van dit koppel en dacht ik geef de pop een andere man , een grijze spits zodat ik ook nog wat zuivere grijze spitsen op stok hoop te krijgen. En nu komt het!!
Toen de grijze spits bij de splitpop werd gezet werd de pop gelijk getreed door de man. Zat al meer dan een maand te wachten.wat zou je zelf doen. :o
Toen ik een paar uur later terug in de kooi kwam hadden ze samen EEN NEST GEMAAKT en de pop zat er constant in.
Mijn klomp brook natuurlijk gelijk in twee. 3 rondjes in de zaadbak en nu met een andere man gelijk een nest.
Tevens moet ik er bij vertellen dat de grijsisabel man verleden jaar bij een wildkleurpop split isabel heeft gezeten en er toen gewoon een nest is gemaakt door beide vogels.
Ik vond dit een te mooie ervaring om voor me zelf te houden maar tevens plaats ik dit om te vragen "weet iemand wat de reden van dit gedrag kan zijn"
groetjes Antoon

Profiel  

Berichttitel: Re: NOG NOOIT MEEGEMAAKTE ERVARING !!!!!!!
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2015, 10:10 
lid

De man had blijkbaar wel zijn behoefte, maar geen zin om een gezinnetje te stichten met deze pop.

Wat ik bij mijn nonnen altijd doe is 2 nestkastjes geven, 1 vul ik zelf met nestmateriaal en vorm ik een nest en de ander laat ik leeg voor het geval ze zelf een nest willen bouwen. Vaak nemen ze de eerste na een kleine verbouwing. Dat had je in dit geval ook kunnen doen, wellicht zou de pop de eieren dan in het nest leggen en starten met broeden. En wie weet zou de man dan ook overtuigd zijn en meehelpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 apr 2015, 16:45 
lid

Man heeft inmiddels met de andere pop nestje gemaakt en vandaag lag het tweede ei in het nest.
Zitten samen bijna heel de dag op het nest.
Snap er niks van

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 apr 2015, 16:51 
lid

Citaat:
Wat ik bij mijn nonnen altijd doe is 2 nestkastjes geven, 1 vul ik zelf met nestmateriaal en vorm ik een nest en de ander laat ik leeg voor het geval ze zelf een nest willen bouwen. Vaak nemen ze de eerste na een kleine verbouwing

Beste meneer Flapper.
Ik had ook een nest gegeven van andere vogels. Had dit nest bewaard omdat de eieren van die andere vogel onbevrucht waren. Kunsteieren er in gelegd maar de andere dag gewoon weer een ei in het zaadbakje.
Daarom zei ik al " nog nooit meegemaakt"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2015, 09:58 
lid

man wilde geen nest waar de pop een nest wilde
hadden gewoon een lat relatie
nu met ander vrouwtje gebouwt en hopelijk ook kindjes
hoop alleen dat de man nu niet zegt,ik wil geen kindjes en hij zwiert ze het huis (nest) uit

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]