www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 21 jan 2018, 18:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: jonge verleggen
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015, 00:54 
lid

Hallo
Ik heb wat jonge vogels verlegd naar een ander koppel.
Deze jonge gemerkt met een onuitwasbare viltstift zodat ik ze kan herkennen als de jonge geringd moeten worden.
Nu moet ik na een dag al zeer goed kijken want de inkt gaat van de jonge vogeltjes af. Soms zie je nog een klein beetje aan een pootje of vleugeltje en dan kan je het opnieuw doen. Nu is mijn vraag weet iemand of er een beter manier is dan merken met een viltstift. Iets wat er niet zo gemakkelijk afgaat.
Het lijkt me ook niet goed voor het tere jonge vogeltje om hem meerdere keren grotendeels in te smeren met (giftige) inkt. iemand bij ons in de vereniging adviseerde mij nagellak maar dat lijkt me zo'n plakboel.
WEET IEMAND EEN GOEDE METHODE????
Alvast bedankt en groetjes Antoon

Profiel  

Berichttitel: Re: jonge verleggen
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015, 20:00 
lid

aan de nageltjes lakken
wel blazen tot het gedroogd is

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 jun 2015, 18:53 
lid

vandurenj schreef:
aan de nageltjes lakken
wel blazen tot het gedroogd is

Dit werkt misschien wel bij grotere soorten maar die kleine soorten van mij hebben amper nagels. Althans met mijn ogen gezien dan.
Zo klein , het kwastje van de nagellak van mijn vrouw is veel te groot om de nageltjes te lakken. Ik hoorde dat er ook stiften zijn waar je de vogels mee kan merken en dan helemaal niets ziet aan de jonge. Daarna kan je dan met een speciale lamp de streep of streepje terug zien op de jonge. Weet iemand soms waar je zo'n setje van speciale stift en speciale lamp kan kopen?
Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 15:29 
lid

Hallo antoon. Een beetje laat maar misschien is het toch goed gekomen. Maar met een stift zou de jongen kunnen vergiftigen als je een beetje pech heb. Ik heb bij de waterslagers wel tig keren jongen overgelegd. Omdat bij mij de poppen de jongen alleen groot brachten. En dan de laatste jong of soms wel twee jongen legde ik dan over bij andere poppen die jongen hadden van dezelfde grote. Ik knipte met een klein schaartje de donsveren van het kopje af zodat hij goed kaal was. En dan naar een dag of vijf kon je nog aardig zien welke geknipt waren zodat ik wist welke jong waarbij hoorde om ze toch te kunnen ringen. Na een dag of zeven is het haast niet meer te zien welke geknipt waren. Maar kijk goed uit dat je de kopjes en ogen niet kapot knip. Gelukkig heb ik een vaste hand. Dus bij mij is er nog nooit wat fout gegaan. Ik hoop dat je de volgende keer hier wat aan heb. Als de jongen uitvliegen zie je er helemaal niks meer van. Gr Gerwin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]