www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 24 jun 2018, 08:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kweek bij gordels.
BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 22:41 
lid

Hallo daar.
Ik heb nu in totaal negen koppels gordels zitten.
Twee koppels waar ik vorig jaar mee gekweekt hebt.
Twee jonge koppels gekocht.
En bij vier jongen van vorig jaar heb ik vier overjarige vogels van 2014 zitten.
En een koppel samen gevoegd met eigen kweek vogels.
Nou bij de eerste ronde waren alle eieren onbevrucht.
Daar was ik al bang voor, omdat ze binnen een aantal weken na het koppelen al eieren hadden.
Bij de twee oudere koppels heb ik de tweede ronde wel jongen uit.
Bij de andere koppels waren jongen uitgekomen maar sommige gooide ze gelijk uit het nest toegetakeld en wel. En twee andere koppels voerde de jongen niet totdat ze na een dag of wat ook dood gingen.
Nu heeft 1 koppel voor de tweede keer jongen.
De eerste keer gooide ze de jongen er uit, en bij deze keer voerde ze de jongen wel, en nou heb ik het idee dat ze de jongen niet meer voeren. De jongen zijn nu tien dagen uit het ei en de ring blijft nu nog niet zitten en hadden geen gevulde krop.
En heb al een paar dagen door dat er minder eivoer uit het bakje is als de eerste vijf a zes dagen.
Nou ben ik eigenlijk tegen meeuwenbroed, maar ben bang dat ik er toch aan moet geloven.
Tenzij iemand anders een beter idee heeft.
Ik voer teurlings wat ze alles goed eten.
En eivoer heb ik van cede en maak dat een beetje rul met rosvice met een vijf tot zeven Buffalo wormpjes uit de vriezer.
Nou heb ik geen verstand van meeuwenbroed.
Maar hoe werkt dat.
Moet ik dan een koppel meeuwen bij elkaar zetten en dan de eieren overleggen.
Of moet ik dan twee mannen meeuwen bij elkaar zetten.
Dit laatste heb ik wel eens mensen horen zeggen.
En zo ja. Moet ik dan twee jonge vogels hebben of oudere vogels.
En hebben die dan ook eigen jongen mogen groot brengen, of is dat beter van niet.
Ik ben heel benieuwd wat een kenner hier over denkt.
Gr Gerwin

Profiel  

Berichttitel: Re: Kweek bij gordels.
BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 22:48 
lid

Oh ja.
Ik kom maar twee keer op een dag bij de vogels.
S'morgens alles voeren en water geven en bij sommige nestcontrole houden.
Dus ben in zo'n drie kwartier weer weg.
En s'middags even kijken of ik eivoer bij moet vullen.
Dan ben ik binnen tien minuten weg.
Dus ze hebben rust zat dacht ik zo.
Gr Gerwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 feb 2016, 23:41 
lid

Ha Gerwin,

Je hebt al wat jongen op stok dus het valt wat mee toch? Je hoeft er toch niet perse 50 op stok?
De hele eerste ronde onbevrucht is wel extreem, dan gaat er iets grondig fout in je voorbereiding.
Voortaan beter eerst koppelen en na 2 weken pas een nestkast en nestmateriaal geven. In die 2 weken wennen ze aan elkaar en komen ze in elkaars (bio)ritme.
Daarnaast voer je misschien te schraal? Vitamine E is de vruchtbaarheidsvitamine, deze is alleen oplosbaar in vet. Dus geen/weinig vet en/of geen/weinig vitamine E in het menu betekent minder bevruchte eieren. Daarom in die 2 weken voor de kweek je menu aanpassen. Er zijn allerlei middeltjes op de markt hiervoor, ik gebruik Breedmax. Voeg ook eens wat olie toe, bijv. tarwekiemolie, rijstolie of zonnebloemolie. Een klein scheutje door het eivoer. Zodra ze zijn uitgelegd kun je hier weer mee stoppen. De ontlasting wordt er namelijk op de lange duur niet beter van.
Jonge koppels die de eerste keer de jongen eruit gooien gewoon nog eens de kans geven. Kan zomaar zijn dat het de 2e keer wel lukt.
Slecht of niet voerende ouders verkopen en de andere houden en dan moet je binnen een paar jaar prima een stammetje natuurbroed gordels kunnen opbouwen.

Mocht je dan toch meeuwen willen proberen...
2 mannen is mogelijk, je zit dan niet met extra eieren die gelegd worden en eventueel jonge meeuwen in het nest.
Maar dan moet je er eerst andere eieren in het nest leggen, in de gaten houden of ze gaan broeden en pas daarna de gordel-eieren eronder leggen.
Een koppel meeuwen werkt ook prima. Wachten tot het laatste ei gelegd is en dan de gordel-eieren eronder leggen.
Maar persoonlijk zou ik gordels maar mooi natuurbroed blijven proberen.

Veel succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2016, 14:24 
lid

Hallo meneer flapper.
Het eerste kan wel kloppen ja.
Ik heb buiten het kweekseisoen mannen en poppen gescheiden zitten.
Ik had afgelopen jaar in november de lichturen opgeschroefd.
Twee weken daarna heb ik de koppels samen gesteld in broedkooien van Lxhxd 100x50x40.
Maar heb toen ook gelijk de nestkasten erbij gehangen.
Dus dat daarom na twee weken op 1 koppel na alles onbevrucht was, snap ik nu.
Normaal gesproken mag bij mij koppels twee keer jongen grootbrengen, en dan is het beter voor de pop zoiezo om op te houden zodat ik ze volgend jaar weer in kan zetten.
De twee oudere koppels zijn al van 2013.
Dus ben bang dat ik daar volgend jaar niks meer aan heb.
Daar heb ik nu zes jongen in totaal van op stok.
En voor mij hoef ik ook echt geen vijftig jongen te hebben.
Maar vind het gewoon apart.
Ik had eigenlijk gehoopt op zo'n drie a vier jongen per koppel.
En ik ga het zoiezo nog eens proberen zonder meeuwen.
Nou weet ik wel dat de aangekochte vogels meeuwenbroed zijn.
Ook de twee oudere koppels.
Maar als zo'n popje vier keer in 1 jaar eieren heeft gelegd, sloop ik daar het popje niet mee zodat ik er volgend jaar zoiezo niks meer aan heb.
Ps bij de waterslagers die ik altijd met succes gekweekt hebt, liet ik het popje alleen het nest bouwen en als dat klaar was zette ik de man erbij. En meestal binnen drie dagen lag er het eerste ei en haalde dan de man weer weg.
Daarna had ik meestal vier en soms vijf jongen per nest die grootgebracht werden door 1 pop.
Dus ik begrijp dat dat bij gordels niet helemaal opgaat om zo vroeg de nestkast erbij te hangen.
Ik snap alleen niet dat zoals dat eene koppel wat nou weer jongen heeft de eerste vijf dagen wel voert er dan zo in eene keer mee ophoud.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016, 23:40 
lid

zo te lezen geef je maar 2x eivoer "smorgens en 's middags
's avonds is het belangrijk dat de jongen met volle krop de nacht in gaan anders zijn ze s morgens dood en gooien de ouders de jongen er uit
zelf spuit ik de jongen s avonds met de spuit bij als de krop niet vol zit
zeker met mutaties met rode ogen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016, 10:27 
lid

Nou als ik laat in de middag vers eivoer verstrek en ik kom dan in het hok, dan is dat bakje nog lang niet leeg en kwa droogte valt het dan nog reuze mee.
Maar ben er achter gekomen dat het eene koppel naar een dag of vijf minder eivoer gebruikte als de eerste vijf dagen. En gisteren avond toen ik in het nest keek zag ik toch volle kroppen.
En wat mij opviel was dat dat geen eivoer was, maar gewone zaden.
Daar heb ik dus nu extra van bij gezet en trosgierst.
Maar vind dat ook wel weer apart.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016, 13:43 
lid

Dat ze de jongen eruit gooien kan ook komen doordat ze te veel eiwitpercentage krijgen. Ze willen dan weer met een nieuw nest beginnen. Dat kun je ook wel aan de vogels merken, ze zijn te fel en onrustig.
In zo'n geval misschien juist maar 1 x per dag eivoer geven of de pinkies/buffalows weglaten als je die al geeft. Een stengel trosgierst kan ook aanzetten tot voeren en is niet zo rijk aan eiwit.
Als je echter helemaal gaat voor forse jongen die goed zullen scoren op TT's dan moet je de eiwitten hoog houden en daarmee het risico dat ze jongen eruit mikken. Je moet dus zelf ook afwegen wat voor jou belangrijk is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016, 19:04 
lid

Ja dat idee had ik al een beetje.
Zoals bij de 2 oudere koppels geef ik de eene wel wat Buffalo om dat ik dan het idee heb dat ze het dan beter doen. En bij het andere koppel weer niet. Die worden daar meer onrustiger en gooien dan ook de jongen eruit.
Maar welke trosgierst is nou beter. De gele of de rooie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016, 19:23 
lid

Ik ga altijd voor de rode. Uitleg of bewijs heb ik er niet voor, maar naar mijn idee geeft dat betere resultaten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016, 04:33 
lid

Oke bedankt voor de info.
Ik gebruik nou namelijk de gele.
Dan ga ik dat morgenvroeg gelijk halen.
Gr Gerwin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]