www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 11 dec 2018, 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Even voorstellen
BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008, 20:01 
lid

:) Je hebt t bij t rechte eind, Hans. Heb zelfs een overjarige opaalpop gekocht en wat denk je!!: Geen eitjes!!
Waarom wordt er momenteel voor een opaalman 600 euro gevraagd en gaan de opaalpoppen naar Bahrein etc.
Niemand wil nog een opaalpop hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008, 20:33 
lid

ik heb heel veel split bandvinken gekocht en verkocht van de opaal poppen heb ik en div collegas nog nooit een heel ei gehad daar wij ze 3 maanden vloeibaar grit in het drinkwater hadden gegeven uit de kippen industrie een collega heeft een stuk of 10 koppels splitten zitten van een koppel nu de eerste keer 5 jonge waarvan 2 opaal mannen een opaal pop en twee splitten uit een nest dus er is weer hoop je mag ze wel komen kijken maar zijn niet te koop een opale pop is een mooie vogel voor in de voliere veder zonder waarde is mijn oordeel

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008, 19:06 
lid

Allemaal leuk en aardig deze discussie. Als ik dit zo hoor moeten er totaal geen liefhebbers zijn die interesse hebben in de opaal bandvinken. Alleen maar ellende volgens de "deskundigen". En waar blijven dan die opaal mannen. Die worden toch ook gekweekt net zo als die opaal poppen die "niets waard" zijn. De deskundigen kunnen nu wel roepen dat de opalen allemaal naar het buitenland gaan maar wat hebben ze er zelf mee gedaan. Ik lees op het forum dat de bevruchting hetzelfde is als bij wildkleuren. Dus dan moeten er vele opalen zijn gekweekt. Heeft u ze gezien. Nee, ik ook niet. Misschien ook naar het buitenland???

Voor wat betreft de bevruchting heb ik wel problemen. Mijn opaal mannen hebben moeite met de bevruchting. Of zou ik daar ook de enige mee zijn.

Maar ik denk dat er meer achter zit. Misschien ook wel een stukje jaloezie. Meer wil ik er niet over kwijt. Ik en mijn maat gaan vrolijk door met de opale bandvinken. Wij zijn blij dat er geen interesse is voor deze kleurslag. Dan kunnen wij de bestelde koppels mooi voor ons zelf houden. Ook andere nieuwe mutaties hebben wij reeds van de bandvinken opgezet. Maar dat zal ook wel niet interessant zijn.

Vooral veel negatieve aandacht voor nieuwe mutaties werkt niet echt mee om de mutatie te behouden. maar goed de toekomst zal het leren. U zult mij er op dit forum niet meer over horen. Wij hebben tenslotte vele "deskundigen " op dit gebied is het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008, 21:24 
lid

Wieger,

Ik kende niets van de opaal bandvink en vind deze vogels wel mooi dus wou ( en ga) ze houden! Omdat ik weet dat Gerrit Kant bijna enkel (of enkel) bandvinken kweekt, dacht ik dat hij ze zou hebben en dat ik van hem eventueel een koppeltje zou kunnen kopen of ruilen!

Ik heb nog steeds de hoop niet opgegeven om ooit opalen te kweken! Ik ben wel blij dat de mensen me gezegd hebben dat de opalen wat moeilijker kweken maar dat is net het leuke! En door jou reactie is men hoop nu weer verstrekt! Ik zou toch graag willen weten waarom het bij deze vogels wat moeilijker gaat hoor! Want het is volgens mij mutatiegerelateerd! Mss zijn er nog andere genen gemuteerd, welke instaan voor andere eiwitten (enzymen en dergelijke) die nodig zijn voor de eivorming en/of zaadvorming! Want jou mannen doen het ook niet zo goed! Het is een autosomaal recessieve mutatie welke waarschijnlijk in hetzelfde gen/genen optreed en wat zou kunnen verklaren waarom het bij de mannen ook voorkomt en enkel de volledige opalen het hebben! Hun beide chromosomen zijn immers aangetast!

Het is spijtig dat er zo weinig onderzoek naar gebeurd! Simpele moleculaire technieken zouden hier al oplossing kunnen geven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008, 23:22 
lid

:) Ik vind de opalen een hele mooie mutatie. Maar er hangt ook een prijskaartje aan en dat kan en wil ik er niet aan uitgeven. Ik wil degene die deze mutatie kweekt zeker niet in diskrediet brengen.
Maar een ding vind ik raar: Als ik bij desbetrefende kweker in de kooi kom, zie ik geeneen eigenkweek opaal bandvink en waarom worden de mannen aangeboden voor 600 euro per stuk en worden de poppen voor export aangeboden??? :?:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008, 18:40 
lid

Als er "liefhebbers in mijn kooi komen" kijken ze over het algemeen hun ogen uit betreffende de hoeveelheid en de diverse mutanten. Ik doe veel samen met mijn goede vogelvriend. Opaal bandvinken zijn wij al een 3-tal jaren mee bezig. Bij ons is de bevruchting nog niet z'n groot succes. Maar wij hebben ze wel zitten. Het gaat niet snel maar toch komen er elk jaar weer een paar bij. Voor wat betreft de prijzen en het exporteren van de opalen is mij niet veel van bekend. Tot nu toe hebben wij enkele volle opalen verkocht naar bekende liefhebbers en liefhebbers die er de tijd in willen steken om deze mutatie te behouden. Dus niet de liefhebbers die alleen maar om de financiele middelen denken. Wij kweken er tenminste mee. En destijds zaten de vogels er echt wel. Maar ook ik laat niet alles zien aan iedereen. En dat is maar goed ook als ik dit zo lees.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008, 22:23 
lid

Wieger, waarom nu toch steeds dat zure ondertoontje ?
Dat brengt toch niks joh.

Er zijn hier mensen die vinden iets wat jij duidelijk niet vindt, beide mag, maar echt info geven doe je ook niet, terwijl er dus anderen zijn die wel concreet zijn met voordelen. Voorbeelden uit de praktijk, al doe jij net alsof Gerrit Kant ze nooit gehad heeft.
Dus nogmaals: kom nu eens met concrete informatie, hoe zit het dan volgens jou !
Cijfers, wat zijn je ervaringen dan met opaal mannen en opaal poppen en de splitten, herken je verschillen, is er verbetering te merken over een x-aantal generaties. Etcetera.
Er zijn er die hebben A gezegd, wanneer ga jij nu eens stoppen met mokken en B zeggen ?
M.a.w. antwoord geven, met enige onderbouwing.

Een genetische fout kan, maar het is niet ondenkbaar dat die er weer uitgekweekt kan worden op termijn, bijvoorbeeld door het inkweken van andere bloedlijnen, vruchtbaardere lijnen, selectie, etc.
Ik ben pertinent niet tegen de opaal Bandvink, ik vind het zelfs een zeer fraaie vogel, sterker nog ik vind het de mooiste bandvink mutant.
Een vogel die ook op mijn verlanglijstje staat, maar niet als de opaal poppen geen (goede) eieren kunnen produceren. Dat is voor MIJ een reden om ze niet te nemen.
Nogmaals er is me bevestigd dat het geschetste probleem bestaat.
Ik geef ook aan dat er iets kan veranderen door de jaren heen.
Dus kom maar met je argumenten en stop even met mokken ajb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008, 22:54 
lid

Wieger van der Veen schreef:
Als er "liefhebbers in mijn kooi komen" kijken ze over het algemeen hun ogen uit betreffende de hoeveelheid en de diverse mutanten. Ik doe veel samen met mijn goede vogelvriend. Opaal bandvinken zijn wij al een 3-tal jaren mee bezig. Bij ons is de bevruchting nog niet z'n groot succes. Maar wij hebben ze wel zitten. Het gaat niet snel maar toch komen er elk jaar weer een paar bij. Voor wat betreft de prijzen en het exporteren van de opalen is mij niet veel van bekend. Tot nu toe hebben wij enkele volle opalen verkocht naar bekende liefhebbers en liefhebbers die er de tijd in willen steken om deze mutatie te behouden. Dus niet de liefhebbers die alleen maar om de financiele middelen denken. Wij kweken er tenminste mee. En destijds zaten de vogels er echt wel. Maar ook ik laat niet alles zien aan iedereen. En dat is maar goed ook als ik dit zo lees.

Dat jij alles niet hebt laten zien , was mij gelijk wel duidelijk, ik ben ook niet gek, maar waarom???
Ik laat me nooit negatief uit over jou en je weet dat ik onder de in druk ben van de kwaliteit van jouw bandvinken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008, 23:32 
lid

Beste Gerrit,

Ik heb mij nooit negatief uitgedrukt t.o.v. jou. Ik denk dat je veel kennis van zaken hebt. Maar ik ben een beetje teleurgesteld in de manier waarop de opale bandvink er op dit forum van af komt. En dit zelfde geldt zeker voor de leifhebbers die deze mutant kweken. Ik heb je altijd de keus gegeven om uit mijn vogels te kiezen. Verder heb ik persoonlijk niets tegen iemand op dit forum.

Voor wat betreft Hans zijn verhaal het volgende. Het zure ondertoontje is een reactie op de vele negatieve reacties op dit forum. Verder niets. Ik probeer met mijn vogelmaat de opaal factor te behouden. Verder vind ik het prima wat een ander zegd over de opale bandvinken en over mij persoonlijk. Dat moet een ieder zelf weten.

Maar op dit moment lukt de kweek met de opalen niet echt goed. De opale mannen vreten de net gelegde eieren op. Dit terwijl er voldoende eierschalen, grit en maagkiezel voorhanden is. De eieren die ik kan redden zijn bijna niet bevrucht. Dus dat gaat niet goed. Dat zijn dus koppels opaal x split. Van de 4 opale poppen is er op dit moment 1 die goed eieren legt en die ook bevrucht zijn. De andere poppen zijn te jong volgens mij en 1 pop left ook alleen maar windeieren. Wij krijgen de beste resultaten uit split x split koppels. Daarvan kweek je mooie opalen. Maar zodra wij koppels opzetten met een volle opaal x een split vogel wordt het moeilijk. Dit terwijl wij opaal x wildkleur wel goede resultaten hebben. Ook bij wildkleur x opaal is dit goed. Maar van split x split krijg je zoveel kanssplitten. Hier moet je dan weer veel ruimte voor hebben om alles te bewaren.

Tot zover mijn bevindingen. Het is en blijft een prachtige mutant. Maar met gebruiks aanwijzingen. Maar dat past goed bij ons vogelliefhebbers. Die worden ook vaak geleverd met gebruiks aanwijzingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008, 23:37 
lid

:) Prima dat je dit zo stelt, dit gaat puur uit ondervinding met de kweek met de opaal en niet over jouw persoonlijk!
Ik heb bij jou al heel veel moois gezien, alleen de laatste keer heb ik geen opalen en ook geen showvogels gezien, dit begrijp ik niet helemaal :?: Je zal er wel een reden voor hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]