www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kunstlicht
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008, 21:30 
lid

Hallo,

Na enkele jaren vogels te hebben gehouden in een buitenvolière, heb ik de besloten om ook vogels (tropen) te gaan houden in broedkooien in het tuinhuisje. De daar aanwezige verlichting was echter niet toereikend genoeg om alle vogels van voldoende licht te voorzien. Zeker in de komende winterperiode is het al snel te donker. Inmiddels heb ik al een aanpassing gedaan zodat de vogels in ieder geval genoeg licht hebben, maar ik wil dit in het voorjaar gaan optimaliseren. Nu weet ik dat er in de handel ook TL-buizen te krijgen zijn met "daglicht". :idea:
Wie heeft daar ervaring mee, en kan daar wat meer over vertellen? Heeft het nut? Wat kost het? Er zijn verschillende soorten (met codes?). Zijn die ook te dimmen met een schakelklok etc. Hoeveel uren licht geven jullie de vogels per dag in deze periode (uigaande dat er niet mee gekweekt wordt)? Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zal t.z.t. nog eens wat foto's op de site zetten (als het me lukt).

Groet Bob

Profiel  

Berichttitel: Re: Kunstlicht
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008, 23:50 
lid

Er zijn mensen die zweren bij daglicht lampen. Ik moet zeggen ik heb ze ook gehad, maar ik heb er nu weer gewoon kleur 33 in zitten, voorheen had ik volgens mij de 860 of zoiets

Wat wel goed is/schijnt te zijn is hoogfrequent TL armaturen, omdat vogels "snellere" ogen hebben dan wij zijn zij TL licht knipperen, wij zien die frequentie van 50Herz als gelijkmatig licht. Schijnt wel beter te zijn voor het algeheel welbevinden.

Er zijn wel dimmers voor TL lampen dacht ik, maar die zijn niet goedkoop, meestal werken dimmers met gewone gloeilampen die dan net voor het TL licht uitgaat aangaan en dan worden gedimd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008, 22:49 
lid

Hans bedankt voor de info.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008, 19:28 
Beheerder

Hoi Bob,

Ik gebruik True-Light TL-buizen voor overdag en daglicht gloeilampen voor zonsop-/ondergang en als nachtlampje.
Voor het in-/uitschakkelen en dimmen gebruik ik de Rimo 2000 Digitale dimmer, deze bootst zonsopgang en -ondergang natuurgetrouw na, zie http://www.rimo.nl voor meer info.
Hier heb ik ook de TL-buizen en daglicht gloeilampen gekocht.

Ik heb het hele jaar door 15 uur licht.

Groet en succes,
Remco

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008, 22:18 
lid

Hallo Remco,

Bedankt voor je reactie. Hieronder nog een foto van mijn nieuwe broedkooien, gemaakt voordat
ik de tijdelijk verlichting had aangepast. Begrijp ik goed dat je de vogels dus het hele jaar door 15 uur licht geeft, van 6.00 tot 21.00 uur? Ongeacht kweek- of rustperiode (rui)? Hoe heb jij de verlichting voor de onderste kooien? Welke soorten zou jij adviseren om in de onderste ("donkerste") kooien te plaatsen, of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb nu de keuze uit:
- Bichenows
- Spitsstaartamadines
- Binsenastrilden
en Blauwfazantjes
Je ziet, ik heb weer vragen te over, maar volgend jaar wil ik ook graag (voor het eerst) serieus gaan kweken. Dus goede raad kan ik goed gebruiken. Uiteraard mogen andere ook reageren. Alvast bedankt!

Afbeelding

En nog twee kooien ooit zelf gemaakt, alweer 20 jaar geleden.

Afbeelding

Bob Meeuwissen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008, 22:39 
Beheerder

Het licht gaat bij mij inderdaad het hele jaar door om 5.45 aan en om 20.45 uit.
Ik heb in een paar donkere vluchten onderin een daglicht gloeilamp die met de TL verlichting word aan en uitgeschakeld.
In de onderste vluchten heb ik vooral de wat schuchtere vogels of vogels die veel rust willen tijdens het broeden, bijv. de forbes papegaaiamadine en oranjekaakjes willen bij mij alleen in de onderste "donkere" kooien een nestje maken.
Met de soorten die jij noemt heb ik geen kweekervaring, het zijn volgens mij allemaal niet heel schuchtere vogels.

Remco

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]