www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 03:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Huisvesting advies
BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009, 10:08 
lid

Hallo mensen,

Ik ben een beginnende kweker. Heb geen ervaring, ben daarom heel vee laan het lezen of fora's (leer je het meeste van).
Ik wil beginnen met forbes kweken, schijnen wel redelijk makkelijke vogels te zijn.
Het idee is om een voiliere te bouwen voor in huis. (woon in een appartement zonder balkon/tuin)
Met daarnaast kweekkooien van 1,20 x 50/60 x 50/60 (weet het nog niet precies).
Had het volgende uitgetekend:

Afbeelding

De kweekkooien komen er omheen, dus links en rechts van de voiliere (voiliere komt in een hoek te staan).
Hebben jullie mischien tips/hints waar ik nog wat aandacht aan zou kunnen besteden en waar ik op moet letten.

Tijdens het lezen heb ik wel het 1 en ander al over genomen en in een document gezet dus weet wel al het een en ander.
Maar het is nooit weg om het nog een keer te horen. Ik ga in elk geval eerst op een beurs kijken enzo.

alvast bedankt voor de genome moeite.

Groeten Richard

Profiel  

Berichttitel: Re: Huisvesting advies
BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009, 23:54 
lid

Beste Richard, hoe je het wend of keert met je voliere en kweekkooien, als je, in een naar ik aanneem beperkte ruimte met je vogels bezig wilt zijn, dan zou ik me allereerst richten op zoveel mogelijk daglicht in je kooien. Extreem fel zonlicht valt bij mij niet onder de noemer daglicht voor vogels. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009, 00:09 
lid

Hallo,

dat beperkte ruimte valt wel mee. kan het eigenlijk zo gek maken als ik zou willen...
maar wil voorlopig een voiliere en een aantal broedkooien. mocht het heel goed gaan en heb er veel schik in dan kunnen er altijd meer broedkooien bij gezet worden.
Maar met voldoende daglicht bedoel je lampen die geschikt zijn om daglicht na te bootsen?
heb wel 2 redelijke ramen erin zitten maar het licht wat naar binnen komt is niet optimaal omdat het aan de gallerij grenst en die is weer met ramen dicht gemaakt dus...

in elk geval alvast bedankt voor je reactie.

gr. richard

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009, 23:49 
lid

Veel mensen die het lezen maar geen tips hebben blijkbaar... jammer...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 00:10 
lid

Richard,

Een forbes "makkelijke" vogel voor beginnend kweker zonder ervaring,denk dat dat nog wel eens kan tegen vallen.

Je zult de vogels minimaal 12-14 uur licht dienen te geven en kweekperiode tot 16 uur. Tl verlichting kan volstaan mits het de juiste is bv. truelight.

bouw een voliere die makkelijk schoon te maken is zonder de vogels al teveel te storen.

Verder kun je beter om gerichte tips vragen,antwoord wat makkelijker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 08:58 
lid

Richard,

Welk materiaal wil je gaan gebruiken?alles hout of kunststof aluminium

-Hout is op zich het goedkoopst,wordt op den duur lelijk en vies en vergt meer aandacht qua verzorging(opschuren,verven) en met water wordt op funest.

- Kunststof is prijziger maar veel duurzamer,voor beginner moeilijke beslissing stop je na 2 jaar is het dure investering geweest over 40 jaar goedkoopste investering,weinig speciaal onderhoud(verven ,schuren overbodig) geen naden en kieren(ongedierte),nadeel als het keer valt breekt / scheurt het .

Voor Voliere zou ik voor aluminium en trespa/plexiglas kiezen,makkelijk demonteerbaar,kunt het uitbouwen of inkrimpen,allerlei modellen en vormen,deurtje/klepje op gewenste plek.Levenslange duur bij normaal gebruik.Makkelijk te reinigen en ziet er netjes en verzorgd uit,nadeel prijskaartje al is dit op langere termijn weer een voordeel.

Goed begin is halve werk, Tip!! kijk op http://www.vogelmarktplaats.nl voor tweedehands kooien en volieres en uiteraard vogels/kwekers

(als je avondje goed gaat stappen ben je 100 euro kwijt,heb je ook kooi voor die 40 jaar mee gaat ipv 1 avond ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 19:45 
lid

Beste Richard, staat je voliere gepland voor de woonkamer of voor een overtollige slaapkamer ? In elk geval denk ik dat je aan het kunstlicht moet. Je zult zomer en winter goed moeten kunnen luchten. Je zult een vrij hoge luchtvochtigheid waar moeten maken, minimaal in de kweekperiode. Je zult heel bedreven moeten zijn in het hanteren van stofzuiger, stofdoek en aanverwante artikelen. Trouwens, is al ooit gebleken dat je bestand bent tegen het wonen in een en dezelfde ruimte samen met vogels ? Straks heb je alles in orde, loop je de hele dag te snotteren en te tranen omdat je allergisch bent. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 22:58 
lid

Hallo,

allereerst bedankt voor de reacties.

Het is de bedoeling om het op de "studeer/kantoor kamer" te doen. Dat ik vaak moet stofzuigen e.d. dat realiseer ik me wel, moet dat toch wel want heb ook katten dus (komen overigens niet op de desbetreffende kamer).
het is de bedoeling om kunststof kooien aan te schaffen, idd vanwege onderhoud en makkelijker schoonmaken.
De voilliere moet ik nog even over nadenken wat voor soort materiaal ik wil gaan gebruiken. het moet qua kosten niet te gek worden om mee te beginnen. stel dat het me bijzonder goed bevalt dan kan ik altijd nog kijken naar duurzame materialen.
Toen ik klein was was ik idd allergisch voor vogels, maar daar ben ik inmiddels overheen gegroeid. ga er wel vanuit dat ik daar geen last meer van heb. Wat de verlichting betreft, dat had ik al begrepen ja dat ik aan de kunstlicht moet, denk dat er van nature te weinig licht binnen valt door de ramen. zit te denken aan een hoogfrequent armatuur met treulight lampen. weet alleen niet zo goed hoeveel watt e.d.

tevens heb ik nog een vraag, lees veel over vogels waar cijfers voor staan... 1-1... of 2-0... wat houdt dit in eigenlijk?

gr. richard

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 23:09 
lid

1-0 = 1 man - 0 pop
0-1 = 0 man - 1 pop
0-0-1 = geslacht onbekend

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009, 23:57 
lid

kijk... weer wat geleerd. thanx!!
woont er niemand in de buurt waar ik een x kan komen kijken? :)

gr.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]