www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 14 aug 2018, 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Binnenverblijf gezelschaps voliere.
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010, 23:50 
lid

Hallo allemaal,

Een aantal maanden geleden heb ik al een vraag gesteld of zebravinken en spitsstaartamadines samen te houden zijn. Bedankt voor de reacties.
Het voliere gevoel kriebelt nog steeds en ik ben van plan om over een aantal maanden te beginnen met het bouwen van een buitenverblijf.
Maar eerst wil ik een binnenverblijf voor de gezelschapsvoliere maken.

Het is mij niet duidelijk hoe groot deze moet zijn.
-Lang of juist hoog?
-Is er een standaard verhouding tot het buitenverblijf? (de helft van buiten?)
-Zitten ze altijd op stok of kruipen ze juist snachts in een nest voor de warmte?
-voldoet het als ik een aantal rondom afgesloten hokken (40x40x40 ongeveer) aan de zijkant van de voliere plaats? (aan de binnenkant van de garage)
-Een wat ruimer binnenverblijf met een aantal kleinere rondom geisoleerde hokken?
-Binnenverblijf helemaal inpakken met steenwol of tempex, swinters een glasplaat aan de kijkzijde plaatsen.
-Verwarming?
-Niks isoleren! Het zijn echte bikkels!?

Zitten de vogels bij jullie ook echt in de koude (vorst) maanden binnen opgesloten of kunnen ze naar behoeven heen en weer?
De onderkant van het binnenverblijf wil ik niet dicht maken maar met kippengaas afdichten en daaronder een plaat of lade die eenvoudig te reinigen is.
Deze komt op heup hoogte, dit in verband met muizen en ander gekruip.

De voliere komt tegen de houten garage aan, deze garage heeft een deur en garagedeur.
Deze garage is redelijk groot, niet verwarmd en niet geisoleerd. Tocht vrij is het vast niet. (opgebouwd uit rabbat delen)
De voliere gaat vier meter breed worden, twee meter hoog en ander half diep.

Als vogels wil ik niet al te veel verschillende soorten, maar wel wat meer koppels.
Ik dacht aan soorten als Spitsstaart Amadine's, Rijstvogels, Blauwkop blauwfazanten, Goudbuiken, Bichenow Astrilde's en Dorn Astrilde's.
Volgens mij zijn deze allemaal redelijk betaalbaar en niet te lastig voor een beginner.

Afbeelding
Die lijkt mij erg handig! Geen bonje maar wel ellemaal naast elkaar op een stok?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie al reeds geplaatste informatie en reacties :)
Alex

Profiel  

Berichttitel: Re: Binnenverblijf gezelschaps voliere.
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010, 22:31 
lid

Hallo Solex,

Het is een heel verhaal maar ik ga proberen enkele zinvolle en nuttige antwoorden te geven op jou vragen:

Citaat:
-Lang of juist hoog?

Beter lang dan hoog: vogels vliegen het liefst horizontaal.

Citaat:
er een standaard verhouding tot het buitenverblijf? (de helft van buiten?)

Niet dat ik weet, het lijkt me hoe groter hoe beter, maar als je het groter maakt dan het buitenverblijf heb je wel kans dat de vogels zich ook overdag veel in het binnenverblijf zullen ophouden en zul je er buiten niet veel van kunnen genieten....

Citaat:
Zitten ze altijd op stok of kruipen ze juist snachts in een nest voor de warmte?

De meeste vogels slapen gewoon op stok, maar er zijn er die ook graag in een nestkastje slapen, vooral als het kouder wordt (Japanse Meeuwen, Bichenows, Tijgervinken en nog veel meer denk ik). Let wel op dat de kans bestaat dat een koppeltje in broedstemming komt en overgaat tot nestelen, ook wanneer je dat niet zo gepland had....

Citaat:
voldoet het als ik een aantal rondom afgesloten hokken (40x40x40 ongeveer) aan de zijkant van de voliere plaats? (aan de binnenkant van de garage) Een wat ruimer binnenverblijf met een aantal kleinere rondom geisoleerde hokken?

Dit begrijp ik niet zo goed. Kan aan mij liggen...

Citaat:
Binnenverblijf helemaal inpakken met steenwol of tempex, swinters een glasplaat aan de kijkzijde plaatsen.

Isoleren is nooit slecht, al is het maar om de energierekening niet te hoog te laten worden. Let wel op dat je ook ventileert :!:

Citaat:
Verwarming?

Sommige soorten hebben, zeker in de winterperiode, een bepaalde temperatuur nodig. Als je vogels koopt bij een persoon die de vogels verwarmd heeft zitten kan je maar beter de temperatuur bij jou daar op aanpassen. Zeker als het ook nog eens jonge vogels betreft!

Citaat:
Niks isoleren! Het zijn echte bikkels!?

Als het nachtverblijf tochtvrij is en vorstvrij dan kunnen de vogels wel wat hebben, maar houdt het vooral in het begin goed in de gaten. Ik streef ernaar om de vogels zoveel mogelijk te laten wennen aan het nederlands klimaat. Maar dan moeten de vogels ruim de tijd hebben gehad om te acclimatiseren. Zo hebben bij mij Blauwfazantjes met -15 graden gewoon buiten overnacht. Ze kropen wel in een nestkastje (zou ik ook doen). Ook Bichenows en Spitsstaarten konden deze kou verdragen.
Dornastrilden en Blauwkoppen lijken mij wat gevoeliger voor de kou, al zijn er ook Blauwkoppen die midden in de winter zingen in de sneeuw!

Belangrijk is denk ik dat je de vogels goed moet blijven observeren (geen moeilijke opgave voor iemand die van vogels houdt) en iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar de gezondheid van de vogels staat (bij mij in iedergeval) voorop!

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes met de bouw en de kweek in 2010.

Met vriendelijke groet,
Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010, 01:47 
lid

Ten alle tijde moet het mogelijk zijn om je vogels te beschermen tegen de weersomstandigheden.

Als ik straks zelf terug begin dan zit ik met een ruim tuinhuis in mijn hoofd, die dan zo practisch mogelijk omgebouwd wordt ifv voliere/vliegruimte + aantal kweekkooien. Daaraan komt dan het "buiten-gedeelte", die ook aan de 1ste regel moet voldoen. En dan kan je mischien nog iets leren van Tasmaanse en Kiwi-kwekers, die hun buitenvolieres mbv (plexi)glasramen alles kunnen sluiten/openen.

Waar je ook eens kan over denken is over een bepaalde indeling van je voliere. Ga je voor 1 ruimte, of splits je deze toch op in meerdere secties, zodat je zelfs van de niet-samen-huisvestbare-soorten, ook meerdere koppels kan houden. Want 1 koppel blijkt wel eens in de loop van het seizoen GEEN koppel (sterfgeval, klikt niet, ene niet in broedconditie, etc).

Isoleren zou ik zeker doen en naast het ventileren, vergeet ook het (natuurlijk) licht niet!!

Das nu waar ik even aan denk en tijd voor heb...succes ermee en hou ons op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 01:00 
lid

Bob en Koen bedankt dat jullie de tijd nemen om mijn vragen te beantwoorden.

Ik ga ruim de tijd nemen om te denken en te bouwen.
Het is niet de bedoeling om de voliere op te splitsen in meerdere sectie's. (enkele broedkooi zal er vast wel komen.)
De voliere van Paul (http://www.paulsbirds.nl/) is voor mij een voorbeeld zoals ik het graag zou zien in de tuin.
Een groene zee met vrolijke vogels. Ik ben niet van plan om gericht te gaan kweken.
De natuur mag gewoon zijn gang gaan, en de eventuele vogels die te veel zijn gaan naar een andere liefhebber.
Daarom zou ik ook graag van een soort toch wel twee koppels houden.
Maar het kan ook niet zo zijn dat aan elkaar verwante soorten onderling kruizen zodat er bastaarden ontstaan.

Het binnen verblijf kan lekker lang worden, want er is ruimte genoeg in de garage, maar als ik dat allemaal in zijn geheel moet gaan verwarmen gaat dat nog aardig in de euro's oplopen.
Hier moet ik dus iets gaan verzinnen.
Gas is lekker goedkoop maar niet aanwezig, ook niet aan te leggen.
Een kleinere geisoleerde ruimte in het binnenverblijf kan natuurlijk ook.
Als isolatie materiaal, is steenwol geschikt? of juist een walhalla voor bloedmijten?
Als ventilatie neem je geen mechanische ventilator neem ik aan, want dan krijg je een soort tocht.
Een rooster aan de onderzijde is afdoende?

Koen je hebt het over licht, TL's zijn ok? Of indirecte TL verlichting.. LED's?
Er is direct daglicht vanuit twee verschillende kanten.

Wederom bedankt!
Alex

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 04:21 
lid

Er bestaan veel verhalen over verlichting en het enige dat ik ervan onthouden heb is om zo dicht mogelijk bij natuurlijk licht te kiezen en de frequentie dat een TL-lamp flikkert (niet echt te zien met het menselijke oog) van een bepaalde hoogte gewenst is, om het effect van een disco voor de vogels te vermijden. Ik hoor ook dat LED verlichting in opkomst is en ik herinner me vaag een naam van een vogelliefhebber (Van der Vliet, geloof ik). die hiermee bezig is.

Natuurlijk oogt mooi en geniet ook ergens bij mij een voorkeur, maar integreer planten wel, zodat dit GEEN natte bodem vereist. Zelf denk ik dan in de richting van planten die geen probleem hebben met een hoofdzakelijk krukdroge grond, danwel bepaalde soorten in potten die dan beperkt bewaterd kunnen worden.

Ik weet natuurlijk niet hoe koud het wordt in jouw garage, maar die bij mij was aangrenzend aan het huis en genoot in de winter van ver ook mee van de verwarming binnenshuis. De temperatuur ging dan niet onder 6 graden en dat gaf geen probleem. Wel zou ik er nu sowieso warmtelampen op 30 cm van de grond hangen zodat een zwakkere vogel zich wat kan opwarmen EN snel(ler) opgemerkt wordt.

Iemand anders ervaring met isolatiesoorten of een voorkeur?!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010, 09:49 
lid

Er is geen enkele isolatie in de vrij staande garage. Deze bestaat uit rabbat planken en wij wonen aan de winderige kust van den helder.
Het zal misschien 1 a 2 graden schelen met de buiten temperatuur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010, 14:24 
lid

Afbeelding

Sorry voor de vreemde kleuren, dit is de eerste keer dat ik met autocad 2010 werk.

Het binnenhok (L2.7m x B1.4 x H1.9)zal uit Kalkzandsteen lijmblokken (~40cmx20x10) worden gemaakt.
Daarbinnen isolatie materiaal (spouwplaat) en daarover heen multiplex met een laag zand gele verf, wat voor verf/lak weet ik nog niet.
De bodem ook van geisoleerd multiplex met een twee componenten verf laag voor het eenvoudiger schoonmaken.
Het plafond het zelfde als de zijwanden, dubbel multiplex met een laag steenwol.
Het geheel komt op een kleine gemetselde fundatie te staan, de bodem onder het binnenverblijf zal worden gedicht met een laag cement tegen de muizen.
Het (isolatie) glas hoop ik te kunnen ritselen, dus de maat is mij nog niet helemaal duidelijk, 140cmx100 zou mooi zijn. (hebben jullie gaas voor het glas, niets of draadglas?)

(het verspringen van de tekst is behoorlijk irritant op dit forum, vanaf hier begint het verspringen.) Link naar topic

Achter de kleine deur (110cmx60) wil ik kunstof slappen hangen, net als in sommig supermarkten, of misschien toch een sluis met een normale deur? (in plaats van de nu geplande opening)
Als verwarming een eenvoudige electrische anti-vorst verwarming (5-7C) en een warmte lamp op bodem hoogte.

Niet ingetekend zijn de twee doorvoeren voor de vogels, één voor de kwartels en de andere voor de vogels.
Welke maat ik hiervoor moet nemen is mij niet duidelijk.
Doordat het zo geisoleerd is moet je natuurlijk ook ventileren, het plan is om in het plafond een electrische afzuiger te plaatsen die altijd aan staat.
De twee openingen voor de vogels zijn hoop ik dan groot genoeg voor de aanvoer van frisse lucht. Is dat ook zo?

Omdat het de bedoeling is dat de vogels altijd vrij zijn om van binnen naar buiten te vliegen is speciale daglichtverlichting niet echt nodig. Ik wil daarom werken met enkele LED lampen die ik binnenshuis ook gebruik 35-50watt LED lamp.

Het buitenverblijf L3.6m x B1.8 x H1.9 is nog niet helemaal gereed in mijn hoofd, maar de tekening geeft een goede indicatie :)

alvast bedankt voor jullie reacties en meningen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010, 09:04 
lid

Veel kan ik er zo niet op zeggen met deze ruwe schets.

Waar ga je de voliere binnen? Enkel via het nachthok?
Ik zou persoonlijk ook een toegang rechtstreek naar het buitendeel plaatsen
voor tijdens onderhoudswerken ofzo

Is het nachthok bewust lager dan het buitendeel? En waarom?

Is het dak in een helling voor afwatering en eventueel met een gootje om het op te vangen.
Nu lijken ook alle zijden open/draad te hebben. Maar ik verwacht dat je volgens de richting van de wind en de neerslag bepaalde delen toe gaat maken, niet?

En belangrijker misschien is de detailtekening/ontwerp van je binnenhok, zodat je elk hoekje en kantje optimaal benut.
Een keukentje/frigo/madenkweekbak?
X-aantal kweekkooien, vluchten of enkel een verlengde van de buitenruimte?

Als het glas niet in de vliegrichting staat dan vliegen vogels er normaal gezien niet tegen. Ook door het in een lichte hoek te plaatsen of door het licht/donker effect en weerspiegeling van het glas kan helpen om botsingen te vermijden. Plaats je er een draad voor, dan kruipt daar allerlei vuiligheid achter of het moet wegneembaar zijn...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010, 09:11 
lid

Solex schreef:
Om te beginnen zou ik willen starten met een koppel chineese dwergkwartels, japanse meeuwen, roodkop papagaaiamadines, binse astrilde en misschien wel een koppel goudbuikjes (oooh wat een mooie vogel!)
Alex

Btw. kan je voliere echt niet groter? :D
Met bovenstaande soorten en eventueel jongen zal deze snel gevuld zijn...
Maar misschien moet ik binnen 2 dagen weer even ralistisch worden, na het zien van zoveel GROTE Ozzy buitenvolieres. Alhoewel als je vogelarena doorneemt, dan KAN het ook bij ons. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010, 17:31 
lid

Hoi Koen, bedankt voor je reactie.

De buitenvoliere is slechts een schets, ik ben er nog niet uit waar de toegangsdeur komt, in het vooraanzicht van de voliere of via de garage waar ook het binnenhok in komt te staan. Het is wel wat meer werk om een deuropening in de garage wand te maken, maar een deur aan de voorkant is ook zo "storend".

Helaas mag hij niet groter, Anita vind hem groot zat zo.
De hoogte van het binnenhok is 10cm lager dan het buitendeel, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Het verschil in hoogte zit hem in de fundering van buiten.
Waarom vraag je dat?

De achterzijde (noorden) komt tegen een schutting aan, de linker zijde is open daartegen aan komt een wilgentenen scherm met Hop als beplanting.
De rechterzijde is de garagewand. Het dak is geheel van transparante golfplaat (en gaas) met een afwateringshoek en goot en heeft een overstek aan de voorkant.
Het binnendeel is één ruimte, geen extra vluchten of opdelingen. Misschien in de garage een enkel quarantaine/warmte hok. Een kweekruimte is echt uit den boze op dit moment, maar wat niet is kan nog komen ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]