www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 18 okt 2018, 20:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: LED verlichting
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011, 02:00 
lid

Iemand al ervaringen met LED verlichting bij de vogels?
Vertel eens, wat voor lampen gebruik je, hoe bevalt het, fotootje?

Profiel  

Berichttitel: Re: LED verlichting
BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 14:17 
lid

niemand?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 19:06 
lid

Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel geprobeerd mij er in te verdiepen.
Goede en inhoudelijke info over Led is zeer lastig aan te komen.
Kreten als true light, daylight enzovoorts zijn gewone handelsnamen.
De info die ik tot nog toe heb gevonden is dat de meeste Ledlampen een zeer beperkte kleurweergave hebben en ook de lichtspreiding is in vergelijking met een tl zeer beperkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 20:23 
lid

Hans
niet doen led bij de vogels ik heb het gezien bij een kweker het was in mijn ogen gewoon niet goed

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 03:03 
lid

Op een ander forum heb ik wat info gekregen en een paar foto's gezien van een kweker die het heeft bij zijn vogels, die is er wel positief over.
Nu woont die kweker niet om de hoek, dus effe gaan kijken is niet echt aan de orde, maar zou graag meer info hebben dan maar van 1 persoon.

Het is in zoverre interessant dat het kosten aspect wel heel aantrekkelijk is want een LED lamp verbruikt maar liefst ca. 60% minder energie dan een reguliere TL lamp en dat is bij mij een aanzienlijk bedrag aan besparing gezien het aantal lampen dat ik heb en die 16 a 17uur per dag branden.
Natuurlijk, een LED lamp die een TL balk vervangt kost een stuk meer dan een reguliere TL balk, maar ik heb die investering binnen iets meer dan een jaar terugverdiend.
En aangezien een LED lamp tussen de 40.000 a 45.000uur meegaat en gedurende die tijd niet heel veel minder licht gaat geven, dit in tegenstelling tot een TL die binnen een jaar de helft van de lichtsterkte is verloren.
40.000uur dat komt bij mij neer op een levensduur van 6,5 jaar per lamp. Laat dat 4 jaar zijn, dan is het nog een stuk goedkoper dan een reguliere TL.

Maar ik zou graag willen weten of het wat is, dus geeft het voldoende licht, verspreidt het licht zich een beetje etc etc.
Gaat zo'n lamp echt zoveel jaar mee. Geeft zo'n lamp na 3, 4, of 5 jaar nog steeds goed licht....?

Een rekensom: een TL Lamp van 120cm gebruikt 33W voor de lamp en met het verbruik van voorschakel apparaat en starter is dat 45Watt totaal.
Een LED lamp van dezelfde afmeting verbruikt slechts 18Watt.

Als je dan rekent wat een reguliere TL lamp per jaar kost aan verbruik dan is dat:
45Watt maal 365 dagen per jaar maal 16,5uur per dag is totaal 270 kWh en dat kost 22cent da's totaal bijna 60 euro per jaar.
Bij een LED lamp is dat:
18Watt x 365 x 16,5 / 1000 is 108 kWh a 22cent is totaal bijna 24 euro per jaar.
Da's dus 60% minder verbruik, dat is een heleboel....

Een LED lamp kost tussen de 45 en 60 euro. Dan zit je dus op 60 minus 24euro is 36euro minder verbruik, een LED lamp kost 40 euro meer in aanschaf dan een gewone TL.
Dus je hebt de investering in die duurdere LED lamp er in 1 jaar en 2 maanden al uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 18:00 
lid

Zolang er geen duidelijke gegevens over o.a. de totstandkoming van de kleurweergave wordt opgegeven door fabrikanten van Led-lampen kun je geen vergelijking maken tussen bijv. een "gewone" tl-buis en bijv. een ledtl-buis.
Van de gewone TL's zijn (ook nog na enig zoeken) de juiste en benodigde gegevens wel te vinden.
Van de wat oudere/langer op de markt verkerende Led's is bekend dat deze een zeer fel licht bestaande uit "dode kleuren" geven.
De besparing die je voorrekent zal deels waar kunnen zijn, maar dan zou je ook alle opbrengsten van beide soorten moeten vergelijken. Tot nog toe meen ik de conclusie te moeten trekken dat er appels met peren worden vergeleken.
Mocht jij technische specificaties van Led-lampen hebben dan ben ik daar zeer in geinteresseerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011, 22:11 
lid

Ik weet niet ofik hier het adres van een commerciele site mag plaatsen
maar opdeze site veel info over LED

http://www.venkelectronics.nl/winkel/
Piet

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011, 12:23 
lid

Hi Hans,

Ben op dit moment ook bezig om een keuze te maken voor de verlichting van mijn nieuwe vogelverblijf.
En zit ook met de vraag LED of gewoon, kosten technisch is LED veel aantrekkelijker zeker als het om grote aantallen gaat.
Maar het gaat toch ook om het juiste kleurenspectrum en zoals Eelke de Jong al aangaf heeft LED de naam om een hoge lichtopbrengst te hebben maar geen kleur.

op de sight http://www.ledgogreen.nl/product/70614/Led_Lamp_120_cm.aspx

kwam ik deze LED TL tegen welke aangeeft een LED TL te hebben met natuurlijk daglicht met 4000K:

Led Lamp 120 cm
€ 64,00

Kleuren:
select
3000 K Warm Wit 4000 K Dag Licht5500 K Puur Wit6500 K Cool Wit
InformatieLED-tube is vrijwel onbreekbaar, 99% recyclebaar, bevat geen kwik

-kan gebruikt worden in bestaande TL-armaturen
-heeft geen starter nodig, geen transformator,
-zit propvol met LED-lampjes,
-bromt en flikkert niet
-Leverbaar in 4 verschillende varianten warm wit ( 3000 K voor sfeerverlichting, winkels) natuurlijk daglicht (4000 K voor waar dat nodig is) maar ook zijn buizen leverbaar in de kleuren, puur wit (5500K voor de werkplaats) en cool wit (6500K voor magazijn, werkplaats),
-gaat ZEVEN maal langer mee dan een conventionele TL,
-gebruikt 60% minder stroom,
-is leverbaar in 150 cm (28 Watt), 120 cm (18 Watt) en 60 cm (9 Watt),

Dus wie weet, zoveel verstand heb ik er ook niet van en of je dit mag geloven of niet, we zullen het gewoon een keer moeten proberen.

Gr Arno Wubben

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011, 15:35 
lid

je moet wel even goed kijken wat je koopt, niet alleen de lichtopbrengst lijkt me belangrijk, maar ook de stralingshoek (hoe meer graden hoe beter) en of ze goed bestand zijn tegen warmte, dus wel een aluminium strip waarop de leds gemonteerd zijn
en natuurlijk naar wat men vraagt voor zo'n LED TL want er staan prijzen op internet variërend van een goeie 40 euro tot ruim 120 euro voor een 120cm lamp

ik ga komend weekend kijken bij een kweker die LED verlichting heeft in zijn vogelhok en led blokjes in zijn broedkooien. dan zal ik een beter oordeelm kunnen vellen of het wat is of dat ik er nog even mee ga wachten
Wachten op een lagere prijs per lamp en wachten op betere lampen, maar we zullen wel even zien hoe mijn indruk is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011, 15:36 
lid

marc schreef:
Hans
niet doen led bij de vogels ik heb het gezien bij een kweker het was in mijn ogen gewoon niet goed

Waarom niet Marc?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]