www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke Broedkooi.
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2007, 19:51 
lid

Hallo even een vraag aan de kenners.

Welke broedkooien hebben bij jullie als kenners de voorkeur.

Ben nog steeds zoekende naar wat voor mij het prettigst zal zijn.
in schoonmaak.
en ook om in te broeden.
maar ook om te voeren.
en ook welke maat het beste is, er moeten goulds in.
nou ik wacht wel op jullie antwoord.

groetjes het :D dierenvrouwtje.

Profiel  

Berichttitel: Re: Welke Broedkooi.
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2007, 21:06 
lid

zelf heb ik volledig kunststof kooien van g & o. deze zijn volledig gelijmd dus geen nare kieren waar luis in kan gaan zitten. alles is mooi glad dus makkelijk schoon te maken, dit doe ik zelf met eucalyptusreiniger (superspul). de nestkastjes zijn ook helemaal van kunststof. de nestkastjes kun je heel makkelijk zo via een nestdeurtje in het voorfront hangen. wat betreft de maat, hoe groter hoe beter, maar een kooi van 80 cm breed is voor goulds goed.
op http://www.pascalhemelvolierebouw.nl vind je meer info over deze kooien ook met prijzen.
succes met zoeken
groeten wim

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2007, 21:16 
lid

Ja dat is heel persoonlijk, wat de ene als handig omschrijft wil de ander niet hebben.
Ik heb bijvoorbeeld geen voerbakjes in het front, bij mij staat het voer gewoon in bakjes op de kooibodem. Bij mij hangt er alleen een drinkfonteintje aan het front en een snoepbakje met maagkiezel.
Verder heb ik de zitstokken iets verzet ivm staartlengte van Spitsstaarten en ik heb er bredere deuren in laten zetten omdat ik vrij grote/brede nestkasten gebruik die binnen in de kooi op de zitstok staan.

Ik heb zelf hoofdzakelijk van Keulen kooien, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
De kooien zijn zeer duurzaam want de oudste die ik heb zijn ongeveer 20 jaar oud en nog steeds in prima staat, ze zijn demontabel dat is handig bij verhuizing en hebben metalen laden, dus die gaan nooit meer kapot.
Enigste nadeel het is feit dat de kooien van geplastificeerd spaanplaat zijn en als dat nat wordt dan zet het wat uit.

Ik heb kooien van 100x40x40cm, 80x40x40cm en 50x40x40cm. Voor Goulds zijn kooien van 80x40x40cm wel groot genoeg, maar in 50cm kooien gaat het ook wel, het is wat je zelf wilt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007, 02:39 
lid

Hoi Petra,

Ik ben dan wel geen kenner ( tropen ) had eerst kanarie's.
Even op een andwoord op het gegeven van Hans over de voerbakjes aan de voor kant, daar zijn bij mij vorig jaar twee kanarie's aanblijven hangen ( tussen het voerbakje en de tralie's ) wel de pootjes niet goed meer, dus uitgesloten voor de TT.
Mijn maten van de broed kooien zijn oa; 40x40x40 - 80x40x40 - 60x40x40 wat goed gaat tot nog toe. ( wil toch in de toekomst naar 80x40/50 of naar 100x50 ).

Gr Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007, 12:27 
lid

Hallo Hans ik heb even een vraagje aan je, misschien wel dom maar
heb jij geen last dat er ontlasting van de vogels in de voerbakjes vallen als jij die op de grond heb staan.
of heb jij daar een oplossing voor gevonden, in de kooi.

groetjes het :D dierenvrouwtje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007, 14:34 
lid

@ Gerrit, dit is inderdaad 1 van de redenen waarom ik geen klepbakjes in het front wil hebben, daarnaast gaat voeren in open bakjes op de kooi bodem veel sneller.

@ Petra, de oplossing is even eenvoudig als simpel: geen voerbakjes onder de stokken zetten, daarnaast moet je zorgen dat je voerbakjes zwaar genoeg zijn, dus steen, of plastic met een flinke inhoud zodat de vogels ze niet kunnen verschuiven.
Ik gebruik zelf van die witte ovale plastic zaadbakken, gaat prima.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007, 18:35 
lid

Hallo Allemaal,

Zelf heb ik in de broedkooien achterin op de grond plastic bakjes met klep staan. Deze staan weer in het ovale witte bakje waar Hans het over heeft, zodat ze niet bewegen als de vogels erop staan en de vliesjes die van het zaad afkomen vallen in het witte bakje. S'morgens beide in een keer eruit; schoonmaken en klaar. Geen ontlasting en geen vliesjes in de kooi.
In mijn andere kooien heb ik dezelfde plastic bakjes met klep aan de achterwand hangen. Daar kan ook geen ontlasting inkomen en zijn makkelijk te pakken. De vogels wennen eraan dat ik helemaal achterin moet zijn om de bakjes te pakken en vliegen niet eens weg.(goulds)
Voorin heb ik alleen waterfonteintjes hangen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]