www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 21 jun 2018, 19:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: iemand nog tips bij een te maken zeer grote volière?
BerichtGeplaatst: ma 10 feb 2014, 21:57 
lid

Ik ga binnenkort een volière laten maken van 7x9 meter die flink aangeplant gaat worden. De helft wordt overdekt en twee zijden zullen worden dicht gemaakt voor beschutting. Hier komt een verwarmd binnenverblijf aan van 2,5 x 1,8 meter (groter gaat helaas niet). Daarnaast nog een kleine ruimte met 8 broedkooien.

Mijn vraag is of mensen nog tips hebben waar ik bij de bouw rekening mee zou moeten houden. Een aantal zaken waar ik nog over nadenk en waar ik graag jullie mening over zou willen:

- voederen binnen? Via bakjes of een automaat? (ik werk best veel uren, dus ik wil een efficiënt systeem)
- Hoe zorg ik dat de vogels 's winters binnen komen? Of doen ze dat vanzelf als het daar warm is?
- Hoe vang ik vogels uit als het nodig is? In het binnenhok? Of ergens een soort vangsysteem maken? Iemand daar ervaring mee?
- Iemand ervaring met een beekje / plasje in de volière? Of toch gewoon een apart badwater?
- is LED verlichting een idee binnen?
- anders tips?

De volière biedt veel ruimte voor veel vogels. Ik heb me voorgenomen met name australische prachtvinken te nemen en wat afrikaanse prachtvinken…

Alle tips zijn welkom!

Profiel  

Berichttitel: Re: iemand nog tips bij een te maken zeer grote volière?
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2014, 20:00 
lid

Hallo Frank, succes met het bouwen van de volière, voeren zou ik binnen doen ten eerste om dat de geknoeide zaden door de vogels zeker muizen zal aantrekken, ten tweede kun je de vogels binnen uitvangen omdat ze toch binnen moeten komen om te eten, in de buiten vlucht wordt het een hels karwei om daar vogels uit te vangen vooral als je je vlucht ook nog beplanten gaat. Voeren kun je best met een automaat doen, moeten ze wel effe aan wennen vaak. Wij voeren de vogels die in een broedkooi zitten gerantsoeneerd om deze reden dat ze dan alle zaden tot zich moeten nemen, hiermee moet je wel uitkijken zoals jij zegt als je veel uren moet werken, op onze manier moet er wel elke dag worden gevoerd, want s avonds zijn bij ons de bakjes leeg. Als het weer kouder wordt zullen je vogels van zelf in de verwarmde binnen verblijf beschutting zoeken. Denk er wel om dat je niet te veel vogels in de volière hebt dan, want de verhouding van je buiten vlucht ten opzichte van je binnen verblijf verschilt nog al, buiten kun je meer vogels houden dan binnen, denk er dus om dat als de vogels s' winters naar binnen willen dat er wel ruimte genoeg is voor alle vogels. Een beekje is wel mooi buiten, maar het zal je zeker een keer een jonge vogel kosten die hier in terecht komt, maar vaak zijn dat al de zwakkere jongen, er zitten dus meer voordelen aan dan nadelen vind ik. Led verlichting komt er steeds meer in het is natuurlijk behoorlijk zuiniger in energie verbruik, maar je moet er van houden ik vind Led nogal verblindend als je er in kijkt maar misschien is dat op te lossen met het bepalen van de plaats van het armatuur.

Gr Harm Berend
Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 feb 2014, 10:45 
lid

Harm Berend,

Dank! Mag ik vragen welke voederautomaat je gebruikt in de kweekkooien?

Ik overweeg om nog een warmte straler buiten op te hangen en die aan te doen bij de erg koude nachten zoals < -10 graden.... Ik stel me voor dat ik buiten, vlakbij het binnenhok een beschutte plek maak van 1 x 2 meter met aan het plafond een warmtestraler. Dan maak ik daar alleen in de koude winternachten wat extra stokken onder. Dan kan ik de ergste klappen misschien nog voor ze opvangen...

groet
Frank (PS: je realiseert je het misschien niet, maar ik was tevens degene die je via jullie fantastische site mailde over de bruinborst rietvinken... :-))

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17 feb 2014, 16:30 
lid

vwb een beek of vijver in je voliere....
er zijn veel mensen die er 1 in hebben maar hou er goed rekening mee dat alle ziekten worden overgebracht door water (drinkwater/badwater en in dit geval dus ook door vijverwater) dat water komt in aanraking met uitwerpselen etc dus trek zelf je conclusie of je het risico wilt nemen.
als je er water in maakt dan sowieso stromend water en met een biologisch filter anders is het helemaal de goden verzoeken.

nog even afgezien van verdrinkingsgevaar van pas uitgevlogen jongen.

ik heb zelf nooit een voliere gehad maar ik zou om bovenstaande redenen never nooit een vijver in mijn voliere aanleggen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]