www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 15 aug 2018, 16:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Badwater bij vogels
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2015, 02:51 
lid

hallo daar. Ik lees hier en daar op dit forum dat sommige mensen iedere dag badwater hebben hangen bij de vogels. Maar hebben jullie ze dan de hele dag door hangen, zodat ze de hele dag door kunnen badderen. Want ik doe zelf de badjes na een paar uur weer verwijderen, omdat ik zelf het idee hebt dat dit water te erg bevuilt word waar door de vogels, als ze ervan drinken ziek kunnen raken. Of zie ik dit verkeerd. Hoe hebben jullie dat. Want omdat ik die badjes er na een paar uur weer weg haal krijgen ze hier door niet elke dag badwater, omdat ik ook nog andere verplichtingen heb. Ik ben nog niet op de leeftijd dat ik 24 uur per dag tijd heb voor de vogels. Dus ben benieuwd hoe anderen hier over denken. En in mijn vogelverblijf wat helemaal geïsoleerd is, heb ik tijdens de kweek natuurlijk in de koude tijd de kachel lekker aan. Ik heb gewoon een kachel op stroom via stopcontact. Alleen hier zit weer een termostaat tussen. Die heb gekocht bij een bedrijf in Veenendaal. Dit is gewoon een huis termostaat waar een stroomkabel aan gemonteerd is met een stekker die je in het stopcontact kunt doen. En in die steker kun je weer de steker van de kachel steken. Dus als de termostaat de ingestelde temperatuur voelt sluit die de stroom naar de kachel af. Dat schild nogal in de stook kosten. En aan de kachel zit dan een waterreservoir die ik gewoon bij de praxis heb gekocht. Die vul ik dagelijks bij met water en zo hou ik mijn luchtvochtigheid mooi op zo tussen de 55 a 70 %. Maar ben is benieuwd hoe andere hier mee om gaan. Ook dat van het badwater. Ik hoor graag wat reactie hier over. Gr Gerwin

Profiel  

Berichttitel: Re: Badwater bij vogels
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2015, 18:59 
lid

Ha Gerwin,

Als vogels niet in aanraking komen met bacteriën bouwen ze ook geen weerstand op.
In de natuur drinken ze water wat veel meer vervuild is, maar die vogels hebben een veel betere weerstand. Je vogels moeten wennen aan de hoeveelheid/soort bacteriën waarmee ze in aanraking komen zodat ze er langzaam maar zeker weerstand tegen kunnen opbouwen.

Als je vogels bij iemand anders hebt gehaald die bacterieremmende middeltjes gebruikt en zijn vogels zeer klinisch verzorgt dan moet je ook extra oppassen. Ik merk ook dat ik meestal meer kweeksucces heb met vogels die ik heb gehaald bij iemand die de hokken minder netjes heeft als ikzelf.

Dus ja, je kunt de badhokjes gerust de hele dag laten hangen, maar je moet ze er wel langzaam aan laten wennen. Ik doe dit zelf al jaren en heb geen last van allerlei ziektes bij mijn vogels en merk duidelijk dat de vogels die ik zelf kweek sterker zijn dan de vogels die ik aangeschaft heb.

Profiel  

Berichttitel: Re: Badwater bij vogels
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2015, 20:29 
lid

Ja dat is dan ook wel weer waar. Nou ik ga ze er voorzichtig aan aan laten wennen. Want als ik bijvoorbeeld is een keer een paar dagen geen badwater heb gegeven, dan zie je dat gelijk als ze dan weer een keer wel badwater hebben gehad. Dan zitten ze er weer mooi strak bij. En dat mag ik ook wel graag zien dat ze er zeer mooi strak bij zitten. Hoe denken andere hier over. Alvast bedankt voor de info. Groeten Gerwin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]