www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bodemroosters in broedkooien
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008, 11:50 
lid

Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die gebruik maken van bodemroosters in broedkooien? Of ken je iemand die ermee werkt?

Wat zijn de voordelen? Heeft het zin of is het onzin?
Hoe is de ervaring met bijvoorbeeld jonge vogels die uitvliegen?
Ik kan me voorstellen dat jonge kanaries er geen problemen mee krijgen maar kleinere prachtvinken??
Materiaal? Kunstof/tralies/gaas?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr. Erik-Jan

zie ook http://users.skynet.be/woutvgils/Artikels%202/bodemroosters%20Bakker.htm

Profiel  

Berichttitel: Re: Bodemroosters in broedkooien
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008, 13:22 
lid

Ik maak al gebruik van bodemroosters en ben er héél tevreden van.

Het is makkelijk en vooral héél snel te onderhouden: vuil krantenpapier in de vuilnisbak, nieuw eronder! En om de zoveel tijd ga ik eens met een borstel over de roosters zelf om die ook wat te poetsen. Alle vuil valt ertussen en de vogels kunnen er niet meer aan.

Mogelijke nadelen, verse jongen die uit het nest gegooid worden, krijgen vaak geen 2e kans meer, maar uitvliegende jongen die vallen er echt niet door, hoor. En zaadfonteintjes die leeg gehaald worden waardoor de vogels zonder zaad komen te zitten, of verspilling van dat zaad.

Als materiaal neem je best een zo stevig mogelijk gaas, die je op de schuiven kan plaatsen, of zoals bij mij, op de randen van de broedkooi en met wat ijzerdraad aan het front bevestigd, waardoor ik de schuiven zelfs niet meer nodig heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008, 20:30 
lid

Citaat:
En zaadfonteintjes die leeg gehaald worden waardoor de vogels zonder zaad komen te zitten, of verspilling van dat zaad.

heb het wel een keer of wat gelezen maar het ontgaat mij volledig wat die van doen zou hebben met een bodemrooster.

verklaar je eens nader aub

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008, 20:35 
lid

Hallo,

als je een rooster gebruikt en de vogels zoals rk papagaaiamadinessen die willen nog wel eens knoeien met het voer ,alle zaad eruit gooien, dan kunnen ze niet meer bij het zaad komen dat ze er uit hebben gegooid. ik denk dat hij dat bedoeld.

m.vr.gr. Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2008, 00:31 
lid

dijkkamp schreef:
Citaat:
En zaadfonteintjes die leeg gehaald worden waardoor de vogels zonder zaad komen te zitten, of verspilling van dat zaad.

heb het wel een keer of wat gelezen maar het ontgaat mij volledig wat die van doen zou hebben met een bodemrooster.

verklaar je eens nader aub
Afbeelding
Op deze foto uit de oude doos zie je 2 waterfonteintjes aan het front bij de onderste kooi en 2 zaadfonteintjes in de kooi zelf... Daar kunnen de vogels een week tot 2 weken mee voort, maar soms heb je een leukerd die deze op een halve dag leegmaakt en daarbij valt al het zaad door de bodemroosters en kunnen ze er niet meer aan, gevolg: verspilling van veel zaad en als ik niet alert ben, dan vul ik deze niet bij (in de overtuiging dat ik ze pas heb gevuld) met mogelijke slachtoffers tot gevolg (is gelukkig nog niet voorgevallen). Ook voor kwekers die afgepast voer verstrekken dien je er rekening mee te houden dat er altijd een percentage onbereikbaar onder de roosters komt te liggen!!

Rechts een kleine glimp van de kunstofkooien met roosters (zonder lades). Het krantenpapier dient enkel ervanonder geschoven te worden recht in de vuilbak met al het afval. De zelfgemaakte vlucht onderaan heeft ook een draadbodem.
Afbeelding

PS de zaadfonteintjes stammen nog af uit de tijd dat ik nog op kot (kamers) zat en ik dus telkens 4 (soms 5) dagen van huis was en ik dus steeds ruim voldoende vogelvoer diende te voorzien...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008, 10:48 
lid

Koen en Harry bedankt voor het antwoord is geheel duidelijk nu voor mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008, 14:34 
lid

Iedereen is er vrij in om te doen wat hij wil/denkt dat goed is.

Toch wil ik enige kanttekeningen plaatsen.
Allereerst is het beslist niet waar dat vogels die op roosters zitten niet meer in aanraking komen met ontlasting, want op het rooster valt ook een deel, metaal neemt geen vocht op, dus het droogt maar langzaam, afhankelijk van de luchtvochtigheid in je vogelruimte.
Aangezien velen niet/weinig verwarmen is de luchtvochtigheid vrij hoog en duurt het erg lang voor de onlasting droog is, pas dan gaan de evt. ziektekiemen in de ontlasting dood.

Als vogels op de kooibodem willen gaan zitten dan doen ze dat op het rooster met die niet droge stront, kortom ze zitten vaak/altijd met hun poten in de stront te roeren.
Een gezonde vogel verwijderd stront van zijn poten met zijn snavel, natte stront in bek..... getver denkt de vogel, effe naar de drinkfles(!) mijn bek spoelen, stront van rooster in bek en drinkwater, de rest hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Als je een goed absorberende bodembedekking gebruikt (papier, zonder gaasrooster erboven) en de luchtvochtigheid is op een normaal niveau, dan is de natte mest zo droog.
Plus daarbij dat de kooibodem t.o.v. een draadbodem duizend(?) keer groter is geworden dan dat gaas, dus de KANS dat ze met hun poten door de stront roeren is een stuk kleiner.

Dan nog heeeel wat anders, ik ben wel eens in Engelstalige landen geweest en daar is het gebruikelijk om de vogels op draad te zetten.
Ze kweken wel jongen, maar alleen de simpele soorten, gordels, spitsstaart, bichenows, zebravinken etc.
De rest moeten zij continu aanvullen met nakweken uit onze contreien. Ra ra hoe kan dat.
Er zijn soorten die als net uitgevlogen jong dagenlang op de kooibodem zitten (emblema's, witborst rietvinken onder andere) die gaan bijna allemaal dood als je ze dan op een gaasbodem hebt zitten.
Dat is a. heel onconfortabel, en b. die soorten willen PER SE scharrelen, die vinden in het begin erg moeilijk de voerbak.
Voerbakken die aan het front hangen zijn voor die soorten "nog erger" want die vinden ze helemaal moeilijk.

Daarnaast is het zo dat veel net uitgevlogen jongen geen idee hebben WAAR zij het voer vandaan moeten halen, bij mij is dat nog relatief eenvoudig omdat ik in open voerbakken op de kooibodem voer en niet in nog moeilijker bereikbare voorfrontklepbakjes.
Elke jonge vogel scharrelt zijn eerste zaadjes bij elkaar van de kooibodem, dat kan dus niet als je ze op gaas hebt zitten.
Hou er rekening mee dat er veel ouderkoppels zijn die niet heel veel geduld hebben met nestjongen die uitgevlogen zijn, ze voeren ze nog een paar dagen en dan moeten ze het zelf maar uitzoeken, vogels waar er op de kooibodem wat te scharrelen valt zijn eerder op zaad dan vogels in erg schone/klinische kooien.

Kortom er zitten wel enkele voordelen aan een gaasbodem, maar ook een paar grote nadelen, weeg die tegen elkaar af en trek dan zelf je conclusie.

Profiel  

Berichttitel: Roestkooi
BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008, 00:29 
lid

Ik besefte plots dat er al een topic was omtrent draadkooien, daarom even de foto herplaatst. :oops:

Een nadeel dat vaak wordt aangegeven is dat de vogels niet kunnen scharrelen. Daarom heb ik een schaal geplaatst met schelpenzand, oestergrit en andere mineralen om aan die behoefte te doen. Zo geplaatst dat er zo weinig mogelijk ontlasting op terechtkomt (weg van de zitstokken). En je merkt duidelijk dat de vogels daar behoefte toe hebben.

Ik let er steeds op dat de ontlasting snel opdroogt en verwijder regelmatig achtergebleven resten met een hard borsteltje. Ik heb niet direct de intensie om deze als kweekvlucht te gebruiken, enkel mochten de kleine cubavinkjes onverdraagzaam blijken dan wil ik ze liefst zo ruim en licht mogelijk inderbrengen en dan lijkt me deze vlucht wel aangewezen. Vooreerst zullen ze wel een kans krijgen in de buitenvolière!
Afbeelding

Mocht ik iets veranderen, dan zou ik een schuine rand aan de zijkanten willen plaatsen zodat de ontlasting daar ook makkelijk te kunnen verwijderen en ik zou een grotere maaswijdte nemen voor de bodemdraad!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]