www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 03:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: veilige planten
BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008, 15:01 
lid

- Ribes sanguineum
- vlier
- pampagras
- riet
- esdoorn
- vogelmuur
- paardebloem

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008, 17:07 
lid

vlinderstruik

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008, 17:54 
lid

Hoi Ton,

Ten eerste succes, samen zijn we op de goede weg ;) .

Ik heb geen planten maar ik denk de liguster ook.

Groetjes Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 apr 2008, 17:53 
lid

* Vogel muur
De meeste onder u kennen het wel : vogelmuur een vitaminerijk en gezond groenvoer. Het komt eigelijk het hele jaar voor, en is overal te vinden.Ik voer meestal het bovenste stuk waar de knoppen [zaadjes ] zitten.Ook snij ik wel eens wat muur door het eivoer wat gretig aan de jonge vogels gevoerd wordt.

* Paardebloem
Van deze plant kunnen we echt alles gebruiken.Te beginnen met de wortels.Deze kunnen we raspen en door het eivoer doen [wel met mate].Je kunt er je vogels mooi mee in broedconditie krijgen.Het blad kunnen we ook snijden en door het eivoer doen.En dan hebben we nog de zaad knoppen .De zaad knoppen pluk ik net voordat ze open gaan.Thuis knip ik er dan de pluizen af en geef de knoppen aan de vogels.Wat ik over heb,leg ik op een zeef.De zaadjes rijpen dan vanzelf verder.Zo af en toe doe ik wat zaadjes door het eivoer,de rest bewaar ik in een papieren zak.

* Kruiskruid
Het hele jaar aanwezig.Zowel het loof,als de zaadjes kunnen we aan de vogels geven.Als we het loof voeren , moeten we er wel voor zorgen dat het droog is,wat voor elk groenvoer geldt.

* Grassen
Ze zijn er in allerlei soorten en maten,en overal te vinden.De vogels zijn er helemaal verzot op. Het gras kunnen we als bosjes in de vluchten hangen,zo hebben de vogels ook nog wat te doen en trekken ze niet de hele dag aan elkaar’s veren.En dat komt weer ten goede van de bevedering.We kunnen het gras ook drogen en de zaadjes opvangen.Die kunnen we later dan weer aan de vogels voeren.

* Weegbree
Ik zelf gebruik altijd de brede weegbree,omdat daar veel meer zaadjes in zitten .De zaadjes van de weegbree zijn ongeveer rijp in de maand augustus.Ze zorgen er voor dat de vogels goed door de rui heen komen.Let u er wel op dat de zaadjes niet beschimmeld zijn wat nog wel eens voor komt bij weegbree.Dat komt om dat de nachten in augustus wat vochtiger zijn

.* Koekoeksbloem
Hier hebben we verschillende soorten van. Een hele mooie plant die in een wilde tuin goed tot zijn recht komt.Maar ook onze vogels er gek op Als de bloemen uitgebloeid zijn vormt zich een zaad knop.Als de zaadjes rijp zijn [donker van kleur]kunt u ze aan de vogels geven.

* Zuring
Ook hier hebben we verschillende soorten van.Deze plant komen we veel tegen in de berm en kleurt mooi met het fluitenkruid.Als de aren van de plant rood worden dan kunnen we ze aan de vogels geven.Ook kunnen we de zaadjes drogen.

* Wilgentakken
Wilgentakken voo parkieten werken als een soort asperine en ze amuseren er zich mee door de takken te pellen, de knopjes die erop staan (de nieuwe blaadjes, zijn geneeskrachtig tegen allerlei kwaaltjes, deze worden ook gegeten door oa zebravinken.

Er zijn ontzettend veel onkruiden die we aan onze vogels kunnen geven.Ik noem er nog een paar :herderstasje , wilgenroosje , perzikkruid , moerasspirea , klein hoefblad , blad van de bruidsluier [goed voor de hoorn delen van de lizards] en zo zijn er nog veel meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 03 mei 2008, 17:42 
lid

Hallo,
ik dacht dat de bonte hedera wel giftig was voor de vogels.
m.vr.gr. Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008, 18:39 
lid

Ton Koek schreef:
De bonte heb ik ook staan in de volière, al jaren, geen probleem.

Even een vraagje, ik heb sinds twee weken enkele Roodkop papegaai-amadinen over gezet in een nieuwe voliere, deze is o.a. voorzien van div soorten Hedera, nu doen de Roodkoppen niets anders dan de Hederaplanten ontdoen van het blad.

Nu na twee weken ben ik reeds geheel Hedera loos, is het normaal dat de Roodkoppen van die plantenslopers zijn, de vlier, hulst, spar en buxus laten ze tot nu toe wel gewoon met rust

mvrg Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 sep 2008, 19:07 
lid

Veiligeplantenkenners, omdat ik alles wat groen is een claustrofobia noem, zoek ik zoveel na over welke plant het precies gaat. Soortenbank.nl helpt goed. Ik kwam erop omdat in een bericht, bijvoorbeeld werd gesproken over de hedera en de bonte hedera. Via de soortenbank kwam ik erachter dat er 26 soorten hedera's bestaan. Welke van de 26 is heel misschien toch wat onveilig. Kent iemand een site waar ook wordt ingegaan op de veiligheid van een plant. Eucalypta schudde dat uit haar mouw, maar ik niet. Het bericht betreffende de hedera is slechts genomen als een voorbeeld, niet als een verwijt aan de auteur. Adrie Jonkers

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009, 12:31 
lid

Hoi, Harry

dat ga je niet menen he??, Harry. ik heb 2 bonte hedera's in mijn voliere staan,en de vogels zitten er regelmatig aan pikken,tot nu toe zie ik geen problemen.
ik heb begrepen dat elke hedera giftig is voor de mens,maar niet voor dieren,
kijk maar even op deze link>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Hedera

groeten Peter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]