www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe voliere
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2008, 22:49 
lid

Vandaag besloten om een nieuwe voliere te gaan bouwen.
De koivijver wordt opgeruimd aangezien ik een zoon van een jaar oud heb die gek is op water.
Het wordt een volieren van ongeveer 4 meter lang en 2 meter breed,
Het is de bedoeling om er een aantal mooie soorten in te gaan huisvesten met een zo natuurlijk mogelijke uitstraling.
Hebben jullie ideeën, tips of foto's van voorbeelden dan hoor ik het graag!
Groetjes Freek

Profiel  

Berichttitel: Re: nieuwe voliere
BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008, 17:07 
lid

Hoi Freek, wilde ook een mooi plaatje van een voliére plaatsen maar lukt niet rechtstreeks in dit forum. heb eigelijk geen idee hoe zoiets in het werk gaat, heb het stukje foto,s plaatsen al wel gelezen in dit forum maar hier niet zo veel kaas van gegeten. :oops: misschien kan ik de foto,s ook naar iemand sturen die ze dan misschien op deze forum plaatst. :?: .
Vr Gr Harm

Laatst bijgewerkt door H.B.Grimmius op wo 14 mei 2008, 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008, 20:11 
lid

Een foto van vandaag. Ik heb al 2x mogen snoeien, want de planten groeien tot 15cm/week!
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008, 09:57 
lid

Enkele tips:
*Constante plantenslopers dien je te weren, zoals mexicaanse roodmussen, kromsnavels, europese, sommige kanaries, etc
*Als het mogelijk is bouw je de volière over enkele volwassen struiken/bomen, die kunnen gelijk tegen een stootje. Anders kies je voor sterke snelgroeiende planten, zoals vlierstruik, ribessen, esdoorn, klimop...

*Zorg dat je een voldoende ruim nachthok hebt om de vogels in onder te brengen. Op het eind van de winter tot aan de lente kan je dan even een pauze inlassen, zowel voor de vogels als de planten de kans te geven zich te herstellen.
De sporadische slopers, zoals mozambiquesijsjes, binsenastrildes, etc zijn eigenlijk vooral verzot op de jonge scheuten en verse knoppen... als je deze dan op het cruciale tijdstip even uit de volière weert, dan stelt zich geen probleem voor de verdere ontwikkeling van de plant.

* Zorg dat de vliegroutes bovenaan de volière niet teveel belemmerd worden, dus durf gerust goed terug te snoeien.
* Ook minstens 1 open plaats is vereiest, zodat voer en water vrij kunnen staan en niet vervuild worden.
* Als je de planten water geeft, hou je best niet de grond systematisch vochtig, want dat werkt schimmels en bacteriegroei in de hand. Daarom ook een open gedeelte beperkt houden, als je echt wil dat de vogels in de regen kunnen zitten is een kleine strook van 20cm vaak al voldoende.

*Indien je de planten wil bemesten, informeer dan eerst naar de mogelijke giftigheid voor de vogels en/of werk de mest gelijk zoveel mogelijk in de grond.
* Laat takken best niet door de draad groeien daar deze ongezien gaen kunnen trekken...
* Extra zitstokken niet direct onder de planten aanbrengen en de planten geregeld eens afsproeien...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008, 16:37 
lid

Ton bedankt voor het plaatsen. Freek zo als ik mijn voorzijde van de voliére heb gemaakt bevalt mij prima veel inkijk in de vlucht omdat ik geen staanders heb gebruikt, maar gebruik heb gemaakt van een ijzeren balk.
Vr Gr Harm

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008, 13:46 
lid

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips en reacties.
Ben al bezig met een ontwerpje maarmoet eerst al mijn kois kwijt zijn zodat de vijver dicht kan!

Groetjes Freek

Profiel  

Berichttitel: ontwerp
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008, 13:58 
lid

Plaats gerust al eens je ontwerp, dan kunnen we daar misschien ook al onze bedenkingen en tips bij geven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008, 18:25 
lid

Citaat:
De plannen voor de bouw van de voliere en het kweekhok liggen klaar dus ik hoop dat het in het voorjaar van 2008 allemaal klaar is.
Is ie al af en heb je al de kans gehad om een foto te maken ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008, 21:04 
lid

Hoi Koen,
Ik moet zeggen dat alles een beetje vertraging heeft opgelopen.
Heb nu net de koivijver afgebroken en er wordt rechts achter in de tuin een tuinhuis geplaatst.
Als dit allemaal klaar is dan ga ik er nog eens goed voor zitten en kijken waar ik de voliére ga plaatsen.
Misschien toch achterin?? Voor de coniferen.
Houd jullie op de hoogte!!

Groetjes Freek

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2008, 20:06 
lid

Nou na lang denken zijn we dan eindelijk over de plaats uit waar de voliere geplaatst gaat worden!
Hij wordt geplaatst waar eerst de koivijver heeft gelegen.
De lengte zal 4 meter gaan bedragen en de diepte en de hoogte 2 meter.
Verder is het de bedoeling om er een mengeling van vogels in te gaan houden o.a. bichenows, binsen, blauwfazantjes, napoleonnetjes en een koppel kleine cubavinken(evt nog wat anders maar dat zien we tzt wel weer).
Deze vogels zijn inmiddels in mijn bezit alleen op moment in kweekkooien.

De voliere zal worden opgebouwd uit geïmpregneerd hout.
Er zal geen nachthok bij worden gebouwd maar ik wil wel een beschut hoekje voor de vogels gaan maken.

De inrichting zal veel groen gaan bevatten o.a. diverse soorten coniferen, hosta's, japanse esdoorn en klimopsoorten.
De meeste van deze planten staan er al en hier zal de voliere dus omheen worden gebouwd.
Verder zal er nog een klein watervalletje in komen.

Maar ben nu nog druk bezig met uittekenen van alles en kijken welke materialen ik allemaal nodig heb.
Mijn streven is om de volière in het begin van het voorjaar af te hebben zodat de vogeltjes dan lekker naar buiten kunnen.
Maar ja............................dat is een streven!!
In januari krijgen we hier gezinsuitbreiding dus we krijgen het nog druk denk ik!

We zullen zien.
Heeft iemand nog ideeën of suggesties dan hoor ik dit natuurlijk graag!

Groetjes Freek

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]