www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 03:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ervaring met nonnen
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007, 14:17 
lid

Wie heeft hier ook ervaring mee?
Er is een kweker van nonnen in de randstad die volop nonnen kweekt. Vogels die het na jaren in bezit te zijn van liefhebbers, niets gedaan hebben komen vaak bij hem terecht. Hij kweekt er dan binnen enkel weken mee.
Het verhaal doet de ronde, althans naar zeggen zijn eigen woorden, die hij tegen mij vertelde
zijn. 's Morgens gaat bij hem het licht aan en elke dag doet hij en aantal uren tussen de middag het licht geheel uit. Zijn vogels zijn binnen gehuisvest, zijn verhaal is het volgende:
Als je goed naar de vogels in de natuur kijkt, zijn de meeste vogels 's morgens en in de namiddag en avond weer actief. De vogels houden in de natuur ahw 's middags siësta. Hij zegt tegen mij, ik doe 's middags ook een tukkie en mijn vogels ook. Het schijnt dan redelijk schemerachtig te zijn rond die tijd, in zijn hok.
Wie heeft met dit een soort huisvesting gelijke ervaring?

Misschien om zelf ook eens uit te proberen. Het kan natuurlijk best zo zijn, dat vogels zich in de natuur zich ook terug trekken in het stuikgewas, en bij ons dit in het hok niet kunnen doen en vaak dan de gehele dag in het licht zitten. Waardoor er misschien bij de vogels een soort onrust onstaat in hun gedrag. Wie weet is die siësta nou net dat kleine beetje waardoor de vogels bij hem tot beter broeden komen of in betere broedconditie.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Profiel  

Berichttitel: Re: ervaring met nonnen
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007, 14:18 
lid

klinkt heel interressant, zijn er meer die hier ervaring mee hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007, 21:34 
lid

Het moet wel werken die siesta, want ik jen het verhaal ook en hij kweekt met "alles".
Maar ik heb ook wel gehoord dat zijn huisvesting ook wel wat anders is dan bij anderen, dus daarin zal ook wel een deel van het geheim zitten.

Profiel  

Berichttitel: licht
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008, 01:14 
lid

Zelf doe ik het licht niet uit, maar zowel binnen als buiten zie je op regelmatige tijdstippen de vogels zich even terugtrekken. Buiten gewoon tussen de takken en bladeren, binnen gewoon even doorzakken op de stok en daarbij verkiezen ze meestal om tegen het front te zitten met het meeste licht, terwijl ze ook achteraan zouden kunnen plaatsnemen... dus of dat echt de sleutel is :?:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008, 12:52 
lid

verrassend!

Dit is de moeite van het proberen waard.
Bij mij lukt het kweken van natuurbroed driekleurnonnen behoorlijk, bij 15,5 uren licht.
Maar het kan natuurlijk altijd beter, misschien dat ik komend broedseizoen eens probeer, kijken wat er gebeurd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]