www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 18 okt 2018, 01:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gekookt zaad
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009, 20:06 
lid

Wie heeft er ervaring met gekookt zaad door het eivoer om het rul te maken en hoelang moet je het zaad koken?

Welk zaadmengeling is geschikt om te koken?

Profiel  

Berichttitel: Re: Gekookt zaad
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009, 22:38 
lid

Je moet de zaden nemen die de vogels gewoon zijn van te eten.
De zaden moeten 7 tot 8 min. doorkoken. Daarna de zaden goed afspoelen en laten uitlekken.
Niet vergeten dat alle vitamienen uit de zaden gekookt zijn en dat je misschien nog extra vitamienen moet toevoegen aan jou eivoer.
De vogels nemen, naar mijn mening, veel beter het eivoer op.

Groeten André

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 08:25 
Hallo,

Zodra er jongen zijn meng ik het door het eivoer. Ik kook het 4 minuten en spoel het dan goed af in een zeefje. Voor wat het vitamine verhaal, ik geef geen enkele toevoegingen voor wat betreft vitamines en krijg al mijn jongen gezond op stok.

Groeten,

Hugo

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 12:41 
lid

Willie,

Is "rul maken van het eivoer" de enige reden waarom je gekookt zaad door het eivoer zou willen mengen? Zelf heb ik geen enkele ervaring daarmee. Misschien ben ik wel fout maar bij gekookt zaad denk ik aan net het omgekeerde effect van toegevoegde waarde. Mocht gekookt zaad wèl een toegevoegde waarde betekenen dan stel ik me de vraag of alle zaadsoorten wel dezelfde kooktijd behoeven, zijn de meeste zaadsoorten wel geschikt om te koken, zijn er zaadsoorten die niet mogen gekookt worden, voor welke vogelsoorten is het geschikt? Ik probeer zoveel mogelijk de natuur in mijn achterhoofd te houden als het gaat over voeding van vogels en ik kan me dit niet zo goed voorstellen. Gekiemd zaad in de natuur dan weer wel. Begrijp je wat ik bedoel? Uit de reacties blijkt alvast dat er wel liefhebbers zijn die er positieve ervaringen mee hebben en ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar het effect van gekookte zaden. Wie weet ga ik er daarna zelf wel mee aan de slag :-)
Sportieve groeten.
Guido

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 15:07 
lid

De structuur van gekookte zaden is anders dan van droog zaad en ook anders dan gekiemd zaad en of geweekt zaad.

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ik weet wel dat je door verhitting van granen (vogelzaden) de eiwitten en vetten die er in zitten "ontsluit", d.w.z. geschikter maakt voor vertering.
Volgens mijn beperkte kennis hierover heeft dat te maken met het feit dat door het koken de celwanden (die het moeilijkst te verteren zijn) kapot worden gemaakt zodat de vertering van dergelijke zaden een stuk beter gaat, dus weldegelijk een hoger voedingswaarde en een snellere vertering, beide zijn voordelig t.o.v. droog zaad.
Ik dacht dat het ook zo was dat bepaalde koolhydraten tijden het koken worden omgezet in suikers.
Suikers zijn direct opneembare voedingsstoffen. Energie brengers zeg maar.

Bij hondenvoer poffen (snelle verhitting) ze mais en ik dacht ook rijst (en tarwe?) en dat doen ze om de celwanden van die granen te slopen zodat deze geen extra belasting (en extra ballast, lees: ontlasting) geven van de organen, omdat er gewoon minder energie in de vertering gestopt hoeft te worden.
Hoe minder energie er in de vertering gaat zitten hoe meer energie er overblijft voor andere zaken tijdens een jong vogelleven, d.w.z. groei(!), veeropbouw, misschien ook wel voor mooiere kleuren.

Bovendien zijn veel mensen wat angstig om gekiemde zaden te geven, omdat hierin nogal wat bacteriën kunnen zitten, daar heb je bij gekookt zaad natuurlijk geen last van.

Kun je elke zaadsoort koken? In principe wel, alleen zijn grote zaden zoals katjang, tarwe e.d. natuurlijk minder geschikt voor onze soorten, plus die moeten ook langer gekookt worden dan fijnere zaden.
Lijnzaad kun je niet kiemen en niet koken, dus als je een tropenzaadmengsel wilt koken dan kan dat prima (als er geen lijnzaad in zit)
Een mengeling voor kanaries zit bijna altijd lijnzaad in dus dat is ongeschikt.
Lijnzaad zijn die ovale platte zaadjes die kastanjebruin van kleur zijn. Lijnzaad is feitelijk vlaszaad (Vlaanderen is er groot van geworden, lakenhandel) en is sterk oliehoudend (lijnolie) en ze maken er ook stopverf van, kortom leuk spul als droog zaad, maar verder kun je er niks mee v.w.b. vogels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 16:48 
Als of je er voor heb geleerd Hans, maar het klopt helemaal. De reden dat ik geen kiemzaad gebruik is dat niet consequent ben, waardoor ik af en toe schimmels op mijn kiemvoer had staan, dit alles is opgelost met gekookt zaad. De vogels gaan het overigens pas voeren vanaf ongeveer dag 6 (tenminste bij mijn Afrikaanse prachtvinken).

Je beperkt gewoon een groot risico van bacterieën/schimmels etc., door het zaad te koken.

Groeten,

Hugo

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 22:14 
lid

Hoe bewaren jullie het zaad? Kun je het ook invriezen?
Of doe je gewoon elke dag nieuw zaad koken?

Gr Freek

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 22:24 
lid

Ik doe het niet zo heel vaak omdat me de tijd vaak ontbreekt voor dit soort zaken, maar als ik het maak (vandaag nog gedaan) dan maak ik genoeg voor 1 dag en maak het meteen op.

Ik heb net nog even gekeken of ze het nog lusten, het is bij veel koppels schoon op, dus het werkt wel.

Invriezen zal wel gaan, maar doe het dan wel meteen in dagelijkse porties, want gekookt zaad is nat van het uitspoelen en dan zal het bij invriezen al snel één keiharde bal worden waar je alleen met de beitel nog gedeeltes af kunt krijgen.
Je kunt het eventueel ook gelijk met een portie eivoer mengen en dan invriezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009, 07:44 
lid

Heren,

Bedankt voor de reacties, ik weet nu ff iets meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009, 10:56 
Freek Hanssen schreef:
Hoe bewaren jullie het zaad? Kun je het ook invriezen?
Of doe je gewoon elke dag nieuw zaad koken?

Gr Freek
Hallo Freek,

Ik kook elke dag het zaad, 4 minuten laten koken, goed afspoelen in een zeefje en dat meng ik door het eivoer heen.

Groeten,

Hugo

PS Ik maak nooit iets op voorraad voor de vriezer, elke dag vers eivoer, kost je hoog uit 5 minuten (inclusief zaad koken). De eieren zet ik op zodra ik wakker ben, laat dan de honden uit en kan tussen de middag de inmiddels afgekoelde eieren mengen met de beschuiten en de Aves opfok/kracht

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]