www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 15 dec 2018, 06:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: enchytraeen
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009, 14:37 
Ik heb een vraag over de potworm [Enchytraeen] Hoe kan ik deze diertjes kweken,ik heb ze namelijk nodig voor mijn vogels.Ik kan het nergens vinden.
En waar kan ik een kweek kopen.Heel belangrijk natuurlijk.
Ik dank u bij voorbaat en in afwachting van een berichtje terug.

Met Vriendelijke Groet.
Jo Verstappen :oops:

Berichttitel: Re: enchytraeen
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009, 14:46 
lid

Ik heb ooit wel eens een poging gedaan om ze te kweken (in de tijd dat ik nog volop Afrikaantjes kweekte) maar ik had er weinig succes mee.
Ik had toen havermout gekookt een soort papje en dat in een bak met (pot)grond gedaan met wat van die wormpjes, maar het was al snel een schimmel zooitje.

Een startportie wormen vinden is nog niet zo eenvoudig want die kun je bij mijn weten niet kopen in de dierenwinkels (fruitvliegjes en zo kun je wel kopen)
Wat ik wel weet is dat Bep Crouzen uit Wijchen ze kweekt dus als je meer info wilt en er hier verder niks meer over "loskomt" dan kun je haar even vragen misschien. Staat op de keurmeesterslijst en is ook inzender in Apeldoorn, dus het tel.nummer is wel te vinden in de catalogus.

Wat ik wel altijd heb begrepen is dat je ze met mate moet voeren want ze schijnen megavet te zijn. Voor nestjongen natuurlijk prima, maar voor koppels zonder jongen niet echt aan te raden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009, 15:32 
lid

Beste Nachtegaal, onder de zoekopdracht "enchytraeen kweken " weet Google een zeer uitgebreid en lezenswaardig verslag over deze wormen te voorschijn te toveren. Het verslag is afkomstig van een Rijksinstituut voor milieuhygiene, of zoiets. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009, 15:58 
lid

Dit kwam ik ook nog tegen op het www:

Citaat:
Enchytraeen.

De kweek hiervan is heel eenvoudig. Ik kweek ze in van die plastic huishoud/keuken bakjes. Ik heb 3-4 van deze kweken lopen, daarmee heb ik voldoende wormen en heb ik wat risicospreiding voor het geval een kweek om een of andere reden misloopt.

De grond die ik in deze bakken gebruik is zaai/stek grond. Deze is fijn van structuur en houdt goed vocht vast. Andere grond zal wellicht ook voldoen. Het is met name belangrijk dat de grond licht vochtig blijft.

Als voeding gebruik ik gewoon brood. Voor het bakje wat je hier ziet volstaat een kwart sneetje per keer. Hier doen ze 2-3 dagen mee. Hoeveel ze precies eten is even experimenteren, dat hangt natuurlijk met name af van het aantal dieren per bak. Het brood maak ik licht vochtig, dit zorgt er meteen voor dat de grond ook voldoende vochtig blijft. Het brood wordt gewoon bovenop de grond gelegt.

Het is van belang dat de kweek op een koele, donkere plaats staat. 18 graden Celsius schijnt de optimale temperatuur te zijn, ik houd het 15-18 graden. Lagere temperaturen vertragen de voortplanting, maar is verder niet erg. Temperaturen boven de 20 zou ik vermijden. Het risico wordt dan groot dat een cultuur afsterft. Om deze temperatuur te bereiken gebruik ik een koelbox, waar elke dag een vers koelelementje in gaat. Een kelder zou natuurlijk ideaal zijn, maar die heb ik helaas niet.

Het voeren van de wormpjes gaat als volgt. Op de bovenstaande foto's zie je dat de dieren bij het eten van het brood aan de oppervlakte komen. Bij een goede kweek zijn er dat dermate veel dat je ze met een vorkje/lepeltje oid van de grond af kunt schrapen en zo betrekkelijk schoon kunt voeren. Voor het voeren heb ik van een stukje luchtslang en een oud aquariumnetje een voerring gemaakt . Dit voorkomt dat de wormen direct op de bodem vallen. Ze zullen namelijk zo snel mogelijk proberen in de bodem te kruipen. Daar zullen ze na een paar uur sterven en dat geeft gewoon teveel verontreiniging. Uit mijn ring kunnen ze maar met moeite uitkruipen, in de praktijk komt het erop neer dat de vissen ze uit het netje trekken.

Op deze manier kun je vrij eenvoudig levend voer kweken, de vissen zijn er in ieder geval gek op. Een dergelijke kweek gaat bij mij een half jaartje mee, daarna zet ik voor de zekerheid een verse kweek op. Het grootste probleem zal zijn een startercultuur te krijgen. Ik heb de mijne op een NBAT-dag gekocht, daar zijn ze meestal wel te krijgen.
Pascal

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009, 20:40 
lid

Beste Nachtegaal, misschien kan http://www.beloe.nl in Venlo je op weg helpen. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]