www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 24 apr 2018, 07:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: CaBeZa
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 22:30 
lid

Wat ik heb begrepen op die voordracht is dat men het eiwitpercentage van het zachtvoer enkel kan verhogen met gedroogde insekten of collageenpoeder(ong.90% eiwit gewonnen uit vis)
Meer eieren toevoegen zou het totale eiwitgehalte niet verhogen omdat een ei maar een bepaald eiwitpercentage heeft.
Ook een interessant artikel hierover kan je lezen in onze vogels van juli 2009 pag.242-243

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010, 03:14 
lid

Marc, nogmaals, de denkfout die velen maken.... Lees nog eens wat ik hierboven al schrijf.

Op ieder pak staat een percentage ruw eiwit. Ruw eiwit is heel wat anders dan verteerbaar of benutbaar eiwit. Ruw eiwit is het percentage wat er in zit, maar zegt helemaal niks over de verteerbaarheid er van.
Het verkooppraatje moet je wel kunnen relativeren t.o.v. vaststaande feiten.

Natuurlijk kun je niet ongebreideld ei toevoegen aan je eivoer, dan wordt het een kleffe zooi, maar er wordt wel heel erg kort door de bocht geredeneerd over eiwitten en met name: alle eiwitten worden op één hoop gegooid, volstrekt onterecht.

Een kippenei heeft 13% eiwit (ruw eiwit inderdaad) maar dat is wel voor 91% benutbaar, dus als je 100 gram kippenei eiwit hebt dan is daarvan 91 gram verteerbaar en dus opneembaar voor het lichaam. De resterende 9% verlaat als ontlasting het lichaam. Da's een heel hoog verteringspercentage hoor.

Eivoer (Cede, Orlux noem ze allemaal maar op) dat bestaat hoofdzakelijk uit eiwitten etc van plantaardige oorsprong, broodmeel, bakkerijproducten.
Als je daar een kippenei aan toevoegt dan stijgt het percentage dierlijke eiwitten aanzienlijk en de verteerbaarheid (korte verteerbaarheid, kippenei eiwitten en vetten en langer termijn de plantaardige eiwitten) verbeterd ook alsmede de voedingswaardespreiding.
Plantaardige eiwitten zijn beslist niet slecht, maar ánders, als je alleen maar dierlijke eiwitten zou verstrekken dan was dat ook niet goed, want dan is het alleen maar korte termijn voer.
Op eiwitten uit sojabonen na is plantaardig eiwit niet te vergelijken met dierlijke eiwitten qua verteerbaarheid, zeker niet voor vogellichaampjes die als ze uit het ei komen maar enkele grammen wegen, daar moet snel benutbaar voer in, dierlijk eiwit is dat snel verteerbare voer wat dus op korte termijn die bouwstoffen levert die nodig zijn voor energie voorziening en groei.

Soja is het beste plantaardige eiwit wat er is, qua verteerbaarheid dan he, maar broodmeel of beschuitmeel is geen sojameel. En dat zijn de hoofdbestanddelen van eivoer....bakkerijproducten, lees: oud gedroogd brood en andere spul dat niet verkocht is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010, 03:38 
lid

marc grieten schreef:
Wat ik heb begrepen op die voordracht is dat men het eiwitpercentage van het zachtvoer enkel kan verhogen met gedroogde insekten of collageenpoeder(ong.90% eiwit gewonnen uit vis)

Vismeel wordt wel eens toegepast, maar ik begrijp wel eens van degenen die het doen dat het eivoer met vismeel meestal slecht gegeten wordt.
Ik weet dat er iemand meeleest hier die het gebruikt of gebruikt heeft, misschien dat die persoon dat kan bevestigen?

Collageen poeder ken ik niet, is dat wat geheel anders dan vismeel?

Verder: vismeel(is dat een gedroogde vis die met huid en graten gemalen wordt, ook veel onverteerbare zaken dan hoor) en gedroogde insecten, is het niet aannemelijker dat een vers gekookt ei aantrekkelijker (smakelijker) is dan een gedroogd insect of stinkend vismeel?
Wordt dat niet onderschat?
Verder: ik zie tegenwoordig nogal wat eivoertjes (ook van Cede en Orlux) op de markt waarin van die gedroogde insecten zitten. Ik schiet daar altijd van in de lach.
Die insecten die daar in zitten zijn gedroogde gammarus kreeftjes.
Dat is ook het hoofdbestanddeel van waterschildpaddenvoer, en die hebben vanwege dit voer al heel snel last van een zacht schild omdat er door dit voer allerlei vitaminetekorten ontstaan.
Er zit dus blijkbaar niet veel voedingswaarde in die gedroogde gammarus, want een vitamine tekort zegt ook heel veel over de kwaliteit van de eiwitten en de vetten van dergelijk voer.
Want die vitaminen (en aminozuren) zitten verpakt in of aan de eiwitten en de vetten, dus als er vitamine tekorten optreden is het dan ook geen vrij armzalige vet en of eiwitbron?

Kijk als je dierlijke eiwitten gaat opkrikken met diepvries buffalo's of zo, daar kan ik met wat bij voorstellen, daar zit nog wat in, da's een levend insect dat even snel gedood is door koken en daarna meteen wordt ingevroren, daar verlies je niet zo heel veel mee, misschien ontsluit je door het koken zelfs de eiwitten enigzins. Ontsluiten is een voorbewerking om eiwitten beter verteerbaar te maken, poffen van rijst of mais is bijvoorbeeld zo'n bewerking die de voedingsstoffen daarin beter verteerbaar en dus benutbaar maakt.
Maar gedroogde insecten? Nee, volgens mij verlies je door het droogproces zo verschrikkelijk veel voedingswaarde en dus allerlei waardevolle voedingsstoffen, dat het voordeel van dierlijk eiwit verwaarloosbaar is. Zo zijn alle water oplosbare vitaminen er grotendeels uit, want het insect is gedroogd (drogen is water onttrekken) en vetoplosbare vitaminen idem dito, in droge stof zit maar weinig vet.

Verse ingrediënten gaan m.i. meer brengen dan droge.

Als ke dan per sé iets wilt doen met vis, kun je dan niet beter een blokje koolvis koken en dat er doorheen mixen in een hakmolen? Dan heb je verse ingredienten.
Ik heb het niet zo op die fabels dat droog dit en droog dat de oplossingen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010, 23:53 
lid

Hans, allereerst zou ik dit willen vertellen. Reeds vanaf het begin van aves opfokvoer ben ik overgeschakeld naar dit eivoer(eind jaren zeventig,begin jaren tachtig, weet het niet meer zo juist het is al zo lang geleden)en ben niet zinnens van over te schakelen.
De vraag of er al iemand het recept van CaBeZa gebruikt was louter informatief,omdat men nooit weet en de tijd staat niet stil.

Collageenpoeder zou gemalen gedroogde vis zijn. Hiervan zou men max.10% aan het eivoer mogen toevoegen.

Waarom sprak die voordrachtgever over gemalen gedroogde insekten?
Omdat volgens hem levende of diepgevroren insekten uit het overgrote deel uit water bestaat,dus voedingsloos wat eiwitten betreft.
Als men deze nu droogt en er enkel nog droge stof overblijft waarin de eiwitten zitten heeft men per gewichtsdeel een hoger eiwitgehalte.
Gedroogde gemalen insekten toevoegen zou enkel dienen om het eiwitgehalte te verhogen,vitamines zouden door de andere producten toegevoegd worden.

Wat het ruw eiwit betreft ben ik het volkomen eens met je Hans,eigenlijk zou de wetgever de fabrikanten moeten verplichten om naast het ruw eiwitgehalte ook het verteerbaar eiwitgehalte te vermelden.
Bij de introductie van aves opfokvoer heeft Dhr Holsheimer in zijn boek 'voeding van vogels' dit reeds aangehaald.
Door deze twee waardes te vergelijken kan men de kwaliteit van het product goed inschatten.
Wat baat het om een eivoer van 25% re te hebben als de vogels er maar 12,5% van kan benutten,geef mij dan maar een eivoer van 20% re waarvan het verteerbaar eiwit 15% is.(percentages zijn louter informatief,dienen enkel om een voorbeeld te stellen)
Volgens mij dienen deze percentages zo kort mogelijk bij elkaar liggen,minder arbeid om het te verteren,minder afvalstoffen,minder gifstoffen,kortom een strakkere,vitalerer gezondere vogel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]