www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 18 okt 2018, 01:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pinkies, levend of ingevroren?
BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010, 18:37 
lid

Goeiedag,
Ik vraag me nog steeds af af pinkies wel of niet levend gegeven kunnen worden: ik hoorde altijd dat er een substantie in zat die de jonge vogeltjes doodde: maar nu ben ik een kweker tegengekomen die met levende pinkies goudbuikjes en andere afrikaantjes op stok krijgt, zonder enige moeite!!!???
Weet iemand daar meer over te zeggen?
Groeten Marlies, Zuid-Frankrijk

Profiel  

Berichttitel: Re: Pinkies, levend of ingevroren?
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 00:49 
lid

Marlies,

Beide mogelijkheden kan.
Het is alleen handiger als je pinky's uit ingevroren toestand geeft (mijn ervaring). Ten eerste kun je makkelijk doseren, uit de vriezer halen wat je nodig hebt, desnoods 2x per dag, en ze lopen niet door je hele hok heen.
Ik denk dat het verhaal over doden van jonge vogeltjes hebt gehoord met meelwormen.
Die kunnen in levende toestand wel eens de kroppen van de jongen kapot vreten.

Gr. Paul

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 09:38 
lid

Hallo Paul,
bedankt voor je antwoord,
dus geen "gif" in levende pinkies.....
Bevroren pinkies zijn inderdaad handig, mijn binsen en andere vogels voeden zich goed met deze wormpjes, maar vorig jaar heb ik maar een jong uit een nest van vier goudbuikjes overgehouden, de ouders wilden persé iets levends hebben.....
Dus als die weer op hun nest zitten, ga ik maar met levend beginnen... het zijn zulke mooie vogeltjes....
Groeten, Marlies

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 23:14 
lid

Hoi Marlies,

Heb je er al over na gedacht om er fruitvliegjes erbij te doen ( een banaan of ander stuk fruit in een emmertje in de voliere met een openning ) kunnen de vogels zelf beslissen wat ze willen.
Ik zelf heb afgelopen jaar de fruitvliegjes uit het doos je uit de winkel opgevangen en in de diepvries gedaan.
Ik deed de buffelootjes en daar wat pinky's en wat fruitvliegjes bij elkaar ze waren er verzot op en de jongen groeiden er goed van.

Succes ermee.

Gr Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010, 10:26 
lid

Dag Gerrit, bedankt voor je ideeën:
maar hier in de winkels hebben ze alleen pinkies voor de visvangst, geen levende vliegjes....
maar ik heb inderdaad een emmer met rot fruit in de volière, een zeef erop, en de vliegjes worden graag gevangen......
De winter hier in Zuid Frankrijk is - zoals overal - heel lang en koud geweest - ik krijg nu alleen maar binzen op stok, de rest houdt het wel voor gezien, af en toe een paar eieren, die niet uit komen - te vochtig geweest, denk ik ... de vogeltjes zijn misschien wat minder gezond ....
Ik heb blauwkopblauwfazantjes, bichenovs, helenafatantjes en... 1 koppel barmsijsjes, deez laatsten doen ook niks....
mvg Marlies

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010, 16:46 
lid

met levende maden moet je wel oppassen, naar het schijnt (maar daar heb ik geen onomstotelijk bewijs van) is de maaginhoud van pinkies (maden) toxisch.
nou kun je dat wel omzeilen, want als je de maden in een zeef doef en die afspoelt met koud water dan schijnen ze de maaginhoud te lozen.

met diepvries pinkies heb je dit niet want die zijn in kokend water geweest voor het invriezen en dan zijn ze de maaginhoud ook kwijt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010, 19:04 
lid

Hallo Hans,
Dat is nou net een antwoord dat me uitkomt........ er moet toch iets aan de hand zijn met die levende pinkies - als je ze in kokend water komt, komt er een luchtje naar boven, dat zou het gif moeten zijn.... maar koud water is een prima oplossing,
hartelijke groeten, Marlies

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]