www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 13 nov 2018, 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk zaadmengsel??
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2007, 22:05 
lid

Hallo allemaal,
Zoals jullie allemaal wel inmiddels weten ben ik een beginnend tropenhouder.
Ga dit weekend mijn eerste kweekkoppeltjes ophalen, spitsstaarten en rijstvogels.
Welk zaadmengsel kan ik het beste aanschaffen en wat nog meer voor voeding (grit en???????) :(
Hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt voor jullie reacties. ;)

Groetjes Freek :

Profiel  

Berichttitel: Re: Welk zaadmengsel??
BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007, 01:15 
lid

Nou Freek, als basisvoer neem je een tropenzaad mengsel, die je in diverse merken en samenstellingen kunt kopen, zelf geef ik Witte Molen APV, maar Teurlings Eurotop is ook een goed mengsel en van Himbergen en .... en .... ook.
Natuurlijk zit er verschil in, maar je moet gewoon goed kijken of alles zo'n beetje opgaat, dat is ook wat afhankelijk van hetgeen je aan vogels hebt zitten, zo eten rijstvogels graag grove zaden, zaden die andere kleine tropen weer laten liggen.

Water zit in de kraan en in feite is dat genoeg om ze in leven te houden.

Als toegevoegde waarde moet je zaken als grit en maagkiezel verstrekken, dat nemen ze op naar behoefte.

Om je voer echt volledig te maken moet je eivoer verstrekken, daar is een heel boek over te vullen want dat doet iedereen anders.
Ook hiervoor geldt, als ze het eivoer goed eten dan is het "goed".

Vogels die geen eivoer krijgen of niet eten daar zul je nooit veel kweekresultaten van boeken, dus dat is wel heeeeel belangrijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007, 21:34 
lid

Hallo Freek,

Ooit kreeg ik deze mix van een kennis : 50 % tropenzaad, 20 % Witzaad, 10 % millet, 10 % onkruidzaad,10 % wildzang. Dit hussel ik door elkaar en geef dagelijks de juiste hoeveelheid per vogel. Daarnaast eivoer (vooral voor en tijdens de kweek)van witte molen,universeelvoer is altijd aanwezig,grit en maagkiezel, af en toe groenvoer (vooral broccoli),iedere dag geef ik eierschillen die in de magnetron verhit worden. (gaan schoon op !!) en een stukje trosgierst vooral de jongen vogels vinden dit het lekkerst.
In het water doe ik om de dag appelazijn om aan te zuren, 1x per week multivitamine door het water en af en toe knoflook tegen mijt.
Dit voerschema is voor mijn gouldamadine's en ook de gordelgrasvinken doen het er erg goed op.
Iedere vogelliefhebber heeft zo zijn eigen manier van voeren en welke de beste is ???
Geen idee, als de vogels maar niets tekort komen en zich gezond voelen zou ik zeggen ! :D

Succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007, 01:41 
lid

specifieke rijstvogel info, ook over voer kun je hier vinden: http://home.hccnet.nl/hj.devos/

wel oppassen met paddy toevoegen want dat is echt kei en keihard en dus niet zo geschikt voor pas uitgekomen jongen, als je wat grover voer wilt geven kun je beter naar neophemavoer of naar de parkiet grof mengelingen zonder zonnepitten (bijvoorbeeld Witte Molen Parkiet grof ZZ)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008, 16:20 
lid

Zijn er tropenkwekers die de mengeling(en) van Deli Nature geven? Ze hebben 4 soorten tropenmengelingen:

Exoten basis:

Kanariezaad: 22%
Millet geel en wit: 54%
Millet rood: 6%
Panis geel: 16%
Panis rood: 2%

Exoten kweek:

Kanariezaad: 10%
Millet geel en wit: 38%
Millet rood: 5%
Lijnzaad: 1%
Nigerzaad: 1%
Panis geel: 40%
Panis rood: 5%

Exoten super:

Kanariezaad: 10%
Millet geel en wit: 14%
Millet rood: 4%
Millet Japanse: 3%
Nigerzaad: 2%
Panis geel: 62%
Panis rood: 5%

APV gould exoten:

Kanariezaad: 30%
Millet geel en wit: 16%
Millet Japanse: 15%
Nigerzaad: 1,5%
Perilla bruin: 2,5%
Panis geel: 25%
Panis rood: 10%

Ik ben voorstander van de APV gould exoten mengeling, daar dit toch een rijkere mengeling betreft. Wat zijn jullie meningen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008, 23:54 
lid

kijk goed bij de kweker waar je ze vandaan haalt en vraag anders wat zijn mengeling is dan zit je altijd goed want dat zijn de vogels gewend ,en vraag ook bij de kweker wat ze nog meer krijgen .groeten sjouke

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 18:37 
lid

Ik voer al aantal jaar nu premium afrikaanse van versela laga, voorheen gaf ik de premium Australische,reden van switch is dat de afrikaanse meer soorten zaad bevat en dezelfde als in de australische.

Daarnaast komt er nog ,fonio paddy ,pagima green, onkruidzaad doorheen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 19:44 
lid

Beste Freek en Laurenzo, bij het mengsel wat Laurenzo opgeeft wordt gesproken over kanariezaad. Mogelijk wordt bedoeld het zaad, dat in Nederland bekend is als witzaad. Het wordt geloof ik ook wel aangeduid als platzaad. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 20:45 
lid

Da's correct Adrie, in NL zeggen we witzaad, de Belgen zeggen plat witzaad en vertaald vanuit het Engels wordt "canaryseed" kanarie zaad, allemaal termen voor hetzelfde zaadje

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 20:54 
lid

Klopt, Hans. In Belgiƫ noemen we het (plat) witzaad. Kanariezaad zou je op het verkeerde been kunnen zetten omdat het je doet denken aan een mengeling van meerdere zaadsoorten die onder andere aan kanaries wordt gevoerd maar "kanariezaad" is een enkelvoudige zaadsoort. Ook nog kanariegraszaad genoemd.
Keep it simply :-)

Sportieve groeten.
Guido

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]