www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is ma 22 jan 2018, 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: coccidiose bij bichenow
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 12:26 
lid

ben met een bichenow naar dr oranje in zelhem geweest omdat de vogel steeds dunne ontlasting had en van onder helemaal kaal was. daar is de ontlasting onderzocht en daar kwam coccidiose uit. heb hier een medicijn voor gekregen wat ik gedurende 5 dagen moest geven. dit is nu 2 weken geleden en zie nog geen betering. heb geen zin om nog een keer naar de dierenarts te gaan, dus heeft iemand dit ook al eens gehad en wat heb je hier aan gedaan?
groeten wim

Profiel  

Berichttitel: Re: coccidiose bij bichenow
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009, 15:19 
lid

Welk medicijn heb je gehad Wim?
Baycox of ESB3 ? Of nog wat anders.
Het kan wel coccidiose zijn hoor, maar mijn ervaring is dat prachtvinken meestal campylobacter hebben en anders een één of andere schimmelbesmetting en daar helpen ESB en Baycox niet tegen.
Dan moet je met ronadizole of nystatine (schimmels) od erythrocine of baytrill (campylobacter) aan de slag.

ESB3 geef je in een kuurvorm 5 dagen wel, 2 dagen niet (vitamine in water), 5 dagen wel, 2 dagen niet (vitamine in water) en dan evt nog een keer totdat het over is.
Baycox geef je doorgaans 2 dagen en dan na een week of zo nog eens 2 dagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009, 00:37 
lid

Hallo,

Ook ik heb dit jaar te maken met een zieke Bichenow-pop. :roll: Een eigen kweek pop (geboren begin april 08) heeft al vanaf het eerste legsel (11,5 jaar oud) legnood. Gezwollen achterlichaam en ook slechte bevedering. De vogel daarna rust gegund tot juni, maar komt er maar niet bovenop. Ook de ontlasting is steeds dun en waterig van kleur. Eind juni de vogel meegenomen naar de dierenarts ("wat is dat voor soort vogeltje.....?"), en constateerde weer legnood.
Dat er weer een ei dwarszat was wel duidelijk maar dat de ontlasting zo dun was snapte ik niet. Dezelfde avond nog, na behandeling van mij met wat slaolie, was ze het ei al weer kwijt, maar ze bleef de tijd daarna kaal en besmeurd met ontlasting. Toch was er ineens een verbetering. Totdat ze deze week weer kaal begon te worden en wederom "vies".
Vandaag de vogel in de ziekenkooi geplaatst waarna ze heel snel een dikke opgezwollen nek kreeg. Deze had ze eerder ook al eens gehad, maar niet zo erg. In de kooi, tegen het licht kon ik zo door de vogel heen kijken :o !!
De vogel eet goed, drinkt goed, heeft wel de ogen af en toe dicht maar zit niet dik. Wel heb ik het idee dat ze overdreven veel drinkt....Coccidiose??? Ik denk dat ik nog maar eens naar de dierenarts ga.....Of heeft iemand hier ook al eens mee van doen gehad? Hieronder de vogel in de ziekenkooi

Afbeelding

Groet, Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009, 01:01 
lid

Bob, ik heb het in andere onderwerpen al vaker gezegd.
als je echt wilt weten wat er aan de hand is dan moet je bij een dierenarts met kennis van vogels, dus niet degene waar je nu geweest bent, een mestonderzoek laten doen.

Uit dat mestonderzoek komt dan een diagnose (schimmel, flagelaat, bacterie, virus, whatever) en aan de hand daarvan kan dan met medicijnen de zaak bestreden worden.

Zomaar kuren is niet verstandig, maar Bichenows zijn vrij gevoelig voor campylobacter, maar dunne ontlasting kan ook ergens anders op duiden, coccidiose, diarree, ...
Kun je aan de hand van een foto niet bepalen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]