www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is ma 23 apr 2018, 15:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ontstoken poot witte zebravink
BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009, 09:58 
lid

hallo ik heb een zebravink met een ontstoken poot blijft dik ook na behandeling met luchtpijpmijt en zalf
ik denk dat deze niet open springd en dat het pus er in blijft is het wel pus het ziet wel geel kan ik deze open prikken met bv een naald die ik sterliseer en dan met zalf behandelen wie kan mij daar over wat vertellen groetjes erwin

Profiel  

Berichttitel: Re: ontstoken poot witte zebravink
BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009, 10:42 
lid

moeilijk te zeggen Erwin vanaf een afstandje, als het mijten zijn dan werkt zalf en anti-luchtpijpmijt prima.
Maar het kan ook een andere ontsteking zijn, misschien kun je bij een dierenarts een tubetje cortisonen zalf krijgen (mycolog o.i.d.)

Profiel  

Berichttitel: Re: ontstoken poot witte zebravink
BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009, 21:00 
lid

Hoi Erwin,

Ik zelf heb gelukkig nog niet meegemaakt dat een van mijn vogels een ontstoken poot heeft. Wel heb ik een potje Epithol- en wondzalf aangeschaft om te gebruiken wanneer het nodig is maar vooral wanneer ik net te laat ben met het ringen. Hierdoor glijdt de ring gemakkelijker over de poot en heb je minder kans om de poot te beschadigen. Mocht je onverhoopt toch de poot (onzichtbaar) beschadigen zit er meteen wondzalf op.... :!:
Een potje kost slechts enkele euro's en is van het merk......(we mogen geloof ik geen merknamen noemen, maar het begint met Bea en eindigd met phar) :D
Als beginnend "vogelkweker" moet ik ook nog leren ringen (nog vaak te vroeg...), maar tot nu toe heb ik het drie keer gebruikt op ongeveer 80 ringen. Werkt prima!
Maar ik ben natuurlijk geen dokter en weet dus ook niet wat de vogel precies mankeert. Misschien mag je er helemaal niets opdoen.
Volgens de gebruiksaanwijzing is het "Ter behandeling van oppervlakkige verwondingen en parkietenschurft".
Succes ermee.

Bob

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]