www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is vr 17 aug 2018, 18:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bloedende staartpennen
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010, 22:56 
lid

Hallo,

In de winterperiode voorzie ik de vogels slechts een à twee keer per week van badwater, aangezien het in het tuinhuisje slechts enkele graden boven nul is. Toch vind ik het belangrijk dat de vogels zich af en toe kunnen wassen om zo hun verenpak te kunnen verzorgen. Dit komt volgens mij hun algemene conditie ook ten goede. Zo heb ik gisteren o.a. een aantal nog "jonge" Binssen badwater aangeboden. De oudste (een jonge man van ongeveer 4 maanden oud, door inruil verkregen) had al geen beste staartveren. Maar vandaag bij thuiskomst zat de hele broedkooi onder het bloed :!: Het bleek afkomstig van de staartpennen die niet veel meer voorstelde als enkele dunnen spoelen die hard geworden waren van het opgedroogde bloed. Nadat ik de vogel in de hand had (pittige man trouwens aangezien hij mij flink te pakken had....) bleek er niet veel meer te redden en heb ik alle staartpennen uitgetrokken.
Herkent iemand dit euvel? Waar zou het doorkomen? Misschien te koud water, of is de vogel er zelf debet aan? Kortom hoe voorkom ik dit in de toekomst? De vogel ziet niet uit zonder staart..... Ik ken iemand die hetzelfde met enkele jonge vogels had dit jaar, maar helaas ook geen oorzaak kon vinden. Ter info, mijn eigen oude kweekkoppel en alle jongen hebben altijd mooie volle staarten gehad.

Groeten Bob

Profiel  

Berichttitel: Re: Bloedende staartpennen
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 09:51 
lid

Ik laat simpel te beantwoorden vragen meestal aan anderen over, anders wordt het een monoloog.
Maar ik zie dat er helemaal niemand een antwoord heeft op deze vraag?

(ik heb het al zoooo vaak gezegd: doe eens mee, help elkaar eens, de SAP&PA is geen éénmansclub, dat zijn we samen, kom op.....)

Of weet niemand dat?

Profiel  

Berichttitel: Re: Bloedende staartpennen
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 12:19 
lid

@bob,
Ik denk niet dat het aan de vogel zelf ligt. Je moet eerder kijken naar de vogels die erbij zitten. Zijn dit alleen binsen of zitten er ook andere vogels bij?
Soms wordt de zwakste vogel hard aangepakt door medebewoners met bloedende pennen als gevolg.
Misschien kan je de vogel een paar weken apart zetten zodat de staartpennen weer aan kunnen groeien.
Chris

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]