www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 18 okt 2018, 00:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: "waggelen"
BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008, 23:17 
lid

Hoi Piet,

Deze adv, daar heb ik al op gekeken was door Ad aanbevolen, staat in het begin van deze reeks.

Ik ben er eigenlijk niks wijzer op geworden want er staat geen oplossing bij met wat te doen daar tegen ( wel een mooi verhaal ) dus weer terug bij af.

Groetjes Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2008, 13:29 
lid

Goedemiddag,

Ook ik heb ditzelfde probleem gehad, echter bij mij gingen de mannen dood. Het begon met evenwichts-problemen, gevolgd met door de pootjes zakken en dus niet meer goed op de stokken zitten om daarna op de grond 'toevallen' te krijgen. Wat mij ook opviel was dat ze moeilijk hun ontlasting kwijt konden en zaten ze vaak wat te 'hupsen' (sorry, anders weet ik het niet te omschrijven) alsof ze nog wat kwijt moesten.

Via via heb ik toen vernomen dat je met een vitamine B-complex dit hele euvel kunt verhelpen. Voor mijn vogels kwam het te laat......

Nu heb ik onlangs hetzelfde gehad met 2 forbes pa's (ook mannen!), maar de vitamine B heeft geen soelaas kunnen bieden. Waarschijnlijk waren ze al te ver heen.

De enige tip die ik je kan geven, gebroken ongepelde haver voeren (goed voor leverfunktie). Maar ook weer niet teveel want ze worden er wel vet van. En probeer alsnog het vitamine B-complex. Baadt het niet, schaadt het niet.

Succes in iedergeval!!

Greetzzz,
Ellen

P.s. dit euvel heb ik nog niet waargenomen bij de rk, peals & coloria pa's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008, 08:59 
lid

vitamine b is een zeer grote groep van vitamines
ze dragen in het bijzonder bij tot een goede spijsvertering en bijgevolg ook de dikte van de ontlasting
vroeger bevonden de vit b zich massaal tussen de peul en de zaadkern en werden bijgevolg overvloedig opgenomen door de vogels bij het pellen van het zaad
nu wordt het zaad radioactief bestraald tegen schimmels en insecten maar dit breekt ook grotendeels de vit b af omdat zij zich vrij kort onder het zaadoppervlak bevinden
het is dus raadzaam om op regelmatige basis een beetje vit b bij te geven
dit kan in het eivoer het drinken of gewoon over de zaadmengeling gestrooid worden
verder zou ik u aanraden heel gerantsoeneerd om te springen met elke vorm van dierlijk eiwit omdat de meeste papegaaiamadines er toch wel gevoelig voor zijn

vorig jaar heb verscheidene jonge kortstaarten en forbespap.amad. verloren door atoxoplasmose
de symptomen zijn dezelfde als hierboven beschreven
als de vogels in een beginstadium zijn ,dan kun je ze waarschijnlijk nog redden
geef ze een oplossing van 3 gr esb3 per liter drinkwater en dit gedurende vijf dagen
bij mij heeft het wondergoed geholpen en de vogels zien er dit jaar prachtig uit

hopend op een even positief resultaat,veel succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07 aug 2008, 11:38 
lid

Beste Bruno,

Bedankt voor je heldere uitleg. Momenteel heb ik een 3kleur pop die ook weer de verschijnselen toont van evenwichtstoornissen en door de poten gezakt op de zitstok zit. Kan ik ESB bij de dierenarts halen of is het gewoon te koop bij speciaalzaken?

Nogmaals bedankt!

Groetjes,
Ellen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07 aug 2008, 23:59 
lid

Ellen,

Dat is te krijgen bij de dierenarts in kleine zakjes maar ook in groot verpakkingen te koop.

Kun je eigenlijk voor veel dieren gebruiken, als het nodig is geef ik het ook aan mijn konijnen.

Groetjes Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009, 17:11 
lid

piet schreef:
hallo gerrit en alle collegas
ga even naar google type .eric van erp in en van de tweede advertentie kan men hopelijk wat wijzer worden
gr piet :?: :?:

Deze bedoeld Piet: http://users.skynet.be/fa398872/lecdri01.htm

Komt er op neer dat de vogels (pap. amadines) te veel eiwitrijk voedsel kregen en dat een mogelijke oorzaak was van de sterfte.
Met als verschijnselen vooraf wiebelen, wagggelen, schommelen op de stok, een soort evenwichtsstoornis.
Door ze "arm" te zetten verdwenen de symptomen bijna helemaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]