www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 21 okt 2018, 16:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Purpergranaten in hun kweekbox
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009, 23:53 
lid

Wat ga je voor levend voer verstrekken?
Voor een hele goede levend voer bron moet je nu meteen aan de slag anders ben je te laat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009, 23:46 
lid

Hans ,

Ik heb een hele tijd diepvries pinky's en buffalowormen; levende buffalos en enkele witte meelwormen gegeven. Zij namen dit redelijk op.
Ik ben er nu mee gestopt. Ik vrees dat de vogels( en dan vooral de man) te driftig zullen worden tegen de tijd dat de jongen geboren worden.
Ik ga pas terug levend voedsel geven, de dag voor de jongen geboren moeten worden.
Wilde Kruiden en graszaden krijgen zij wel voldoende aangeboden. Ik ga die iedere dag verzamelen in een natuurgebied, hier in de buurt.

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009, 21:22 
lid

Wees wijs en ga even naar een terrariumzaak of goed gesorteerde aquarium winkel en haal daar even een stuk of 5-6 bakjes met vleugelloze fruitvliegjes, van die lopers.
En liefst geen hele verse bakjes met maar 10 vliegjes erin maar al iets oudere als dat gaat, maar ook niet degene waar het nu al krioelt van de vliegjes.

Zet die bakjes redelijk warm weg (20 graden) zodat er straks veel vliegjes zijn.
Snijd in 1 deksel een rond gat ter grootte van een 2 euro munt en verwissel dat deksel iedere dag of halve dag van bakje naar bakje, dus het bakje met het gaatje in het deksel zet je roulerend in de kooi
De bakjes die je een (halve) dag in de kooi hebt staan haal je weg, doe je weer een dicht deksel op en zet je weer warm weg op 20 graden, na een anderhalve dag zijn er weer vliegjes in dat bakje.
Het is vooral bezigheids therapie, vooral voor lastige mannen, hebben ze wat meer te doen dan de pop lastigvallen, vliegjes vangen is lekker tijdrovend en als je het gat niet te groot maakt dan is er de hele dag "leven" in dat bakje, kunnen ze 5 minuten zitten wachten tot dat ene vliegje wat ze wel zien maar niet bij kunnen komen te pakken hebben.

Geen meelwormen, ook niet een paar proberen, hou het bij buffalo's

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009, 22:17 
lid

Met meelwormen ben ik steeds voorzichtig hoor Hans. Ik ken ondertussen het gevaar hiervan.Maar toch bedankt om mij daar op te wijzen.
De vogels krijgen die alleen voor het nestelen( en dan maar enkele). Alleen maar om de broeddrift op te wekken.
Mijn vogels hebben de ganse zomer een voldoende aanbod van fruitvliegjes.
Ik gebruik hier ,al jaren, van die gaaskorven voor( papiermanden van een bureel). Zie foto.
De korven staan op verschillende plaatsen in de loopgang van de kweekruimte. Ik leg er al mijn fruitafval in. Vooral bananenschil.De ganse zomer krioelt het van de fruitvliegjes. Zeker als ik de korven even aantik. Dan zwermen de vliegjes uit, door de kweekruimte( dus ook door de kweekboxen).

De vogels zijn nu zeker vast aan het broeden en wisselen elkaar goed af op het nest.
Nu maar hopen dat er bevruchte eitjes zijn he.

Afbeelding

Groeten André

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009, 23:01 
lid

Hallo,

Het eerste nest met de purpers is niets geworden.
Na controle( de jongen moesten geboren zijn) bleken er maar twee eitjes in het nest te liggen.
Beide eitjes waren onbevrucht.
Hopelijk wordt het volgende nest wel een ernstig legsel want 2 eitjes is toch niet normaal he.

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009, 00:33 
lid

jammer, volgende keer beter inderdaad

ik lees dat je geen nestcontrole uitvoert....
Het is niet verstandig om iedere dag te gaan kijken, maar als je nooit kijkt en op een gegeven moment moet ringen dan is de stress bij de ouders vaak vele malen groter dan wanneer je regelmatig in het nest kijkt, laten we zeggen 1 keer in de 3 a 4 dagen of zo.
Ik vond ze niet erg gevoelig voor nestcontrole, ze zaten meestal enkele minuten na de controle alweer op de eieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009, 21:54 
lid

OK. Bedankt voor de tip Hans.
Als ik inderdaad nestcontrole gedaan had, had ik de 2 eitjes vroeger kunnen wegnemen.

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009, 23:55 
lid

De kweek met mijn purpergranaten wordt niks, vrees ik.
Ergens voel ik mij bedrogen met de aankoop van het popje.
Ik heb het popje in Zwolle gekocht. Zij zou toen 1,5 jaar zijn, niet geringd omdat het " natuurbroed "was.
Er werd een nest gemaakt maar het duurde lang voor er eitjes kwamen. Uiteindelijk heeft het popje maar 2, onbevruchte , eitjes gelegd. Na een volledige broedduur heb ik de eitjes weggenomen.Ondertussen komen er geen eitjes meer. De vogels zijn in goede conditie, het klikt goed tussen de vogels, zij krijgen een goede voeding en de vogels zitten veel samen in het nest.
Geen eitjes meer!!!
Als het popje nu niet genesteld had, kon ik mij ermee verzoenen dat de omstandigheden; huisvesting;voeding; enz. niet in orde waren.
Maar zij heeft wel gelegd( 2 eitjes). Niet normaal toch?
Ik vrees dat zij van de hand gedaan is, met de weet( kennis) van het legprobleem.
Toch geef ik haar volgend jaar nog een kans.

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009, 01:36 
lid

Hoi Andre,

Jammer voor jou dat het niet wil lukken.

Zo zie je maar weer dat men zo de mens ( kweeker ) voor de gek gehouden kan worden, het mooiste is dat je er nog niks aan kunt doen ook.

Jammer voor de vogelsport, daarom hoop ik dat het volgend seizoen wel lukken zal.

In ieder geval succes.

Groetjes Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 23 jul 2009, 12:56 
lid

whooooooooooo dat ziet er super uit zeg

of neem hier eens een kijkje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]