www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 21 jul 2018, 02:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zilverbekken
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2009, 16:48 
lid

Afbeelding

Ik wilde deze foto graag met jullie delen.
Het zijn een bruine en een opaal bruine zilverbek.

Profiel  

Berichttitel: Re: Zilverbekken
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 00:51 
lid

Hallo Jaap, na alle reacties van anderen ;) zal ik ook effe wat zeggen.

Qua vogels/conditie en zo zien ze er keurig uit.
Om met de gemakkelijkste te beginnen, de bruine: model lijkt me redelijk maar niet heel erg breed. Kleur van het rugdek kan wat egaler naar mijn idee, met name de vleugelpennen zouden iets egaler mogen, wellicht ook iets dieper bruin.
Er zit flanktekening, maar ik moet zeggen dat ik wel eens bruinen gezien heb die meer flank tonen.
Dit alles gezegd hebbend denk ik dat de algehele kleurdiepte van deze vogel nog wel wat verbetering behoeft.

De opaal bruine, apart kleurtje, even voor mijn idee als niet zilver en loodbekkenkweker.... Waar komt de opaalmutant van oorsprong vandaan? Uit de zilverbek of uit de loodbek?
Ik dacht uit de loodbek? Op de foto is het niet goed te zien, maar de stuitkleur is die volledig donker? Want dat moet wel bij een zilverbek, de rose achtige staartkleur van de zilverbek zit er wel duidelijk.
Ziet er voor een lichte mutant qua model al heel aardig uit, wel een erg lelijke snavelvorm, dit soort gebogen bovensnavels zie je vaak bij zilverbekken en is een hardnekkige fout, dus wel goed op selecteren
Ja de kleur, persoonlijk vind ik het altijd erg moeilijk om bij dit soort zwaar opgebleekte vogels iets duidelijks over de kleur te zeggen, in feite ben je bezig om alle kleur en tekening van de vogel af te kweken. Beetje hetzelfde als de Witte Gould.
Je ziet een iets donker gepigmenteerde kop en verder een ivoor-achtig uiterlijk met een ietsje bruin waas.
Moeilijk...
Ten eerste, in welke schaal moet je dit keuren, als ik dit zie dan zeg ik schaal 2 (vogel zonder noemenswaardige tekening) maar is dat wat men wil bij deze kleurslag? Of wil men juist wel tekening zien? Ik zie bij deze lichte uitingsvorm geen kans om er 28 voor tekening te kunnen geven.
Vooral om zo'n vogel op te waarderen naar 91 en meer heb ik er wat problemen mee omdat je niet echt kunt spreken van een "sprekende" kleur en tekening.

Maar ik wil wel graag jouw mening daaarover horen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 14:40 
lid

Hallo Hans ,
leuk dat je even je mening geeft over deze zilverbekken.
Het is op zich niet zo vreemd dat er nog geen andere reacties zijn omdat met name de opaal bruine geen dagelijkse verschijning is .
Ik ga er maar van uit dat de meesten het even op hun in laten werken. :lol:

De opaal mutatie bij de zilverbek is een transmutatie vanuit de loodbek.
Bij de loodbek is deze mutatie begin jaren negentig ontstaan.
Naast de opaal mutatie ontstond de donkerstuit ook bij de zelfde kweker.
Maar later hier meer over.( zal ook eens een foto posten)

Maar nu eerst de vogels op de foto.
Om te beginnen is het handig om te weten dat deze vogels nog maar drie maand oud zijn.

De bruine op de foto is een split opaal.
Deze vogel laat duidelijk op alle punten nog wel wat te wensen over.

De opaal bruin kweek is op het ogenblik nog in een experimenteel stadium en zal nog enige jaren nodig hebben om een volwaardig showvogel te worden.
De snavel van deze beide vogels is lelijk.
Ik ben dan ook van mening dat dit meegebracht is door de overkweek met de loodbek.
Ook de kopvorm vind ik persoonlijk nog niet helemaal van de zilverbek en het type kan gewoon nog voller.
Wat de kleur aangaat ben ik van mening dat de opbleeking nu eigenlijk al te veel is .
Ik zou het ideaal vinden als er een warmere kleur op het dek zou zitten met een goed te onderscheiden flanktekening.
Dit zal waarschijnlijk een goed contrast geven met het pigment op de kop en staart en de lichtere buik en flankkleur.( en niet te vergeten de rode kleur in de staart)
Uiteraard mag je nooit verwachten dat er scherpe flanken op komen .
Als mijn ideaalbeeld te realiseren is weet ik niet ,de tijd zal het leren.
Als ik het bereik kun je volgens mij deze vogels in schaal 1 keuren.
Op dit ogenblik ( als je ze te keuren krijgt) kun je nog alle kanten op .
Ik denk alleen dat jij je moet afvragen wat voor bemerkingen je er bij geeft.
Wat is jou mening ?,ga je voor de bleke vorm ( schaal 2) of ga je voor contrast( schaal 1

Ik wil graag meningen horen en daarom zal ik ook op technische dagen dit soort vogels meenemen om de discussie op gang te brengen.
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat de opaal bruine in de standaard wordt opgenomen.

Bij deze ook nog een foto van de andere zijde.

Groet Jaap

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 21:54 
lid

Prachtig vind ik het een aanwinst voor de zilverbekjes.

En gelijk vertellen hoe ze er uit moeten zien ik zou het niet weten, en dat het formaat nog niet goed is vind ik niet zo belangrijk.

En verder weet ik niks over deze kleur maar zit eigenlijk te watertanden bij het zien van deze Opaal bruine zilverbek.

Maar wat is het verschil tussen een Opaal en een Opaalbruine?

http://www.zebravinkenjankikkert.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 23:09 
lid

Hallo Jan ,
leuk dat je zo enthousiast bent :lol:

Je vraag over het verschil tussen de opaal en de opaal bruine is vrij gemakkelijk te beantwoorden.
Voor jou in zebravinkentaal spreken we b.v. over zwartborst grijs en zwartborst bruin.
Ik zilverbekkentaal is het niet anders hier hebben we het over opaal wildkleur en opaal bruin.
Er is voor gekozen om wildkleur weg te laten als het om een "gewone opaal "gaat.

Groet Jaap

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 23:15 
lid

Afbeelding

Hier ook nog even een foto van een opaal ( wildkleur ) Jan .
Het verschil is nu helemaal duidelijk dacht ik. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009, 08:58 
lid

Toch nog even wat vragen (opmerking).
Na ik de Opaal (wildkleur) bij Jaap in levende lijf te hebben gezien (nog bedankt) vind ik deze kleurslag wel wat op de bleekrug lijken,
alleen dan is de Opaal nog meer opgebleekt
Kan het zijn dat beide kleur slagen met elkaar te maken hebben ?
Ik heb maar even een foto (van Karel) geleend uit een ander onderwerp.

Afbeelding

http://www.zebravinkenjankikkert.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009, 22:06 
lid

Jan,

In Onze Vogels heeft een artikel gestaan over de Bleekrug Zilverbek, hierin staat niets over de relatie tussen Opaal en de Bleekrug, de Opaal factor is overgekweekt vanuit de Loodbek naar de Zilverbek.

Je kunt wel de Opaal factor combineren met de Bleekrug factor, misschien zijn er al mensen bezig met deze combi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009, 22:17 
lid

Naar mijn mening hebben deze twee mutanten niets met elkaar te maken.
De vererving is verschillend ( opaal-autosomaal recessief ) ( bleekrug-geslachtsgebonden recessief).
Kan mij enigsinds voorstellen dat je ze wat op elkaar vind lijken omdat bij deze mutanten de lichaamskleur lichter is als de staart en de buitenste vleugelpennen.

Waarschijnlijk zal de combi geen mooie contrastrijke vogel worden .

Maar zo lang deze er niet is kun je daar niet met zekerheid iets over zeggen lijkt mij .

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009, 11:48 
lid

De Bleekrug Zilverbek (ik zou deze liever agaat noemen) en de ino Zilverbek hebben wel met elkaar te maken, die vormen een MM-reeks.
Voor degenen met kennis van zebravinken: net als de bleekrug en de masker zebravink.
Dus die twee mutaties hebben met elkaar te maken.
Het gaat wat ver om dat hier uit te gaan leggen, want het is voor mensen met een beperkte kennis van de erfelijkheid een hele kluif om te bevatten.

@Jan Kikkert: jij trekt nu een conclusie uit het uiterlijk van de mutant, dat vind ik een beetje een vreemde gedachtengang, jij bent goed thuis in de zebravinkenhoek...
Je kunt toch ook niet zeggen dat de masker, de isabel en/of de wang mutatie met elkaar te maken hebben omdat ze wat op elkaar lijken?
Bepaalde mutanten lijken wat op elkaar, da's waar, maar dat zegt niks over onderlinge verwantschap.
Een bleekrug en een masker zebravink lijken in het geheel niet op elkaar (uiterlijk) en toch zijn dit twee mutaties van hetzelfde gen.

Dat zie je bij de zilverbek dus ook, de Bleekrug (= agaat) en de ino lijken in het geheel niet op elkaar, de bleekrug daar heb je zelf een foto van geplaatst, de ino is een vrijwel witte vogel met rode ogen en een rode bovenstaart en stuit, uiterlijk weinig overeenkomsten, maar toch een nauw verwante mutatie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]