www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 16 aug 2018, 15:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Foto's Binsenastrilde
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009, 22:20 
lid

Hallo,

Wat betreft de mannen. Ik vind ze ook niet verkeerd, maar voor een echt goedeTT-vogel is er denk ik nog wel werk aan de winkel. Onder andere de roodbruine gloed die in de handpennen zit moet er volgens mij uit. In ieder geval is het door de keurmeester ook op het keurbriefje vermeld. Tenminste als ik het goed gelezen heb, want daar ben ik ook al achter na 3 TT's, je kunt veel leren van het meespelen op een TT maar alleen als de keurmeesters de moeite nemen om ook duidelijk te schrijven :roll: Weet iemand hoe ik die rode (bruine) kleur uit de handpennen kan krijgen of in ieder geval te reduceren? Of hoort dit bij deze kleurslag :?:

Groeten Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 00:18 
lid

Let wel het is een bruin mutant, dus de pennen moeten wel bruinig zijn, alleen geen jeugdpenbruin, dat is meer roodbruin dan een volwassen pen....

Een bins is ook gevoelig voor roodvoer, daar moet je dus wel mee oppassen. rood eivoer e.d. andere kleurstimulerende producten (spirulina, extreem veel onkruiden, wortel door eivoer)
Dan gaan ze op de schouders rossig worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 19:30 
lid

Wanneer spreek je nog van een jeugdpenrui bij een Binsen Astrilde? Als de vogels geboren zijn in de eerste week van mei en nu, ongeveer 7-8 maanden later nog niet op kleur zijn, noem je dat dan nog steeds het jeugdkleed?
Wat betreft het voer geef ik mijn vogels geen enkele vorm van roodvoer, dus daar kan het niet aan liggen.
Hans, kun je de "rode "schijn" op de pennen op de foto's duidelijk zien? En noem jij dat dan, bruinig of meer roodbruin?
Misschien kan John Schols er nog iets over zeggen. John?

Alvast dank,met vriendelijke groet, Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 21:46 
lid

Op de 1e foto zit de voorste man verkeerd om, dus die is daarop niet te beoordelen.
de 2e man is volledig doorgeruid zo te zien.
de 3e man heeft nog duidelijk jeugdpennen
De achterste kun je niet geheel goed beoordelen want di zit half verscholen, maar die lijkt(!) ook nog wat jeugdpennen te hebben.

Als je ze bij je thuis bekijkt dan kun je jeugdpennen en volwassen pennen goed onderscheiden, een volwassen pen is donkerder en het groen is egaal met het zadel zeg maar
(zadel is de driehoek tussen vleugels en achterkop in)
Een jeugdveer is meer roodbruin en daar is de kleur groen niet egaal met het zadel, duidelijk waarneembaar bij de 3e vogel van de 1e foto.

Jeugdpennen komen ook bij oudere vogels voor, want een deel van de vleugelpennen ruit het 1e levensjaar, een stuk of 5 van de secundaire vleugelpennen (die zitten op de helft van de vleugel die het dichtst bij het lichaam zit) ruien pas op latere leeftijd. Kan voor het eerste levensjaar zijn, maar ook wel na 16 maanden pas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 23:29 
lid

Hans bedankt, ik zal het eens in de gaten gaan houden.

Groeten Bob

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]