www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 18 aug 2018, 00:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Foto's Binsenastrilde
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009, 23:30 
lid

HansvdWeerdhof schreef:
Het is effe afwachten totdat de jongen op kleur komen, kan effe duren bij binsen.

Inderdaad! Ze zijn inmiddels 4,5 maand oud en nóg niet helemaal op kleur. Wil ik ze nog spelen op de TT dan moeten ze toch echt gaan opschieten :lol: Maar dit is wel normaal voor Binsen? Of doe ik iets fout in de verzorging? Lijkt mij niet aangezien de andere vogelsoorten allen na ongeveer 3 maanden op Kleur zijn. Volgend jaar maar iets eerder beginnen? Is er ook een truckje om jongen sneller door de rui te laten gaan? Minder lichturen is nog even geen optie aangezien er nog vogels met jongen in dezelfde ruimte zitten....

Groeten Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 14:21 
lid

Bob, geduld joh.
Dat hoort bij Binsen, dat langzaam ruien.
Gordels, Spitsstaarten, Ceressen, Bichenows, Dorns, da's allemaal 3 maanden
Driekleur pap am al weer een maandje meer vaak
Roodkoppen en Binsen 5 maanden
Goulds, Peales en sommige Lonchura's 5-6 maanden
Je kunt de natuur niet dwingen

Wat wel invloed heeft: Licht en badwater.
Dus jonge vogels altijd in een goed verlichte kooi of vlucht laten ruien (bij ramen, lichtkoepel of dichtbij de lamp) en dus niet onderin een donkere kooi doen.
Badwater stimuleert de activiteit en het poetsgedrag, bovendien gaan loszittende oude veren dan eerder los en komt de groei van nieuwe veren op gang.
En verder is het een kwestie van geduld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 21:51 
lid

Bedankt Hans,

Ik heb geduld. Het is alleen zo moeilijk om vogels uit te selecteren voor de TT als ze nog niet op kleur zijn...... :lol:
Ik zal maar zeggen dat het een luxe probleem is. In totaal 16 jongen (13 natuurbroed en 3 meeuwenbroed) van 1 koppel Binsen.
Zoals beloofd volgen er nog foto's van de jongen op kleur. Dus nog even geduld a.u.b.
O ja Hans, als ik de vogels zou gaan spelen (voor het eerst in mijn leven), als wat voor vogels moet ik ze dan inschrijven, er van uitgaande dat de jongen eruit komen te zien als de oudervogels zoals op de foto's?
Waarschijnlijk Binsen-pastel? Aangezien de vereniging waar ik lid van ben is aangesloten bij de ANBV en in het vraagprogramma alleen Binsen wildkleur en pastel (beide Rood- en geelmasker) staan, heb ik denk ik geen andere keus....Of lees ik dat verkeerd?

Groeten Bob.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 23:51 
lid

Netjes hoor 13 jongen natuurbroed.
Ik ken het vraagprogramma van de ANBvV niet, ik ben van de NBvV.
Ze zullen daar vast wel een nummer hebben voor de bruine bins en anders hebben ze wel een nummer voor "overige kleurslagen"
Als ze geen "bruin" er in hebben staan maar wel ïsabel"dan stuur je ze maar als isabel in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 00:14 
lid

Hallo,

Ik heb dit seizoen voor het eerst met een 3-tal regionale TT's meegedaan, en niet onverdienstelijk vind ik zelf.
De laatse twee TT's heb ik o.a. met 2 jonge Binsen-pastel gespeeld, een man en een pop (aangezien de overige mannen nog niet op kleur waren). Deze heb ik dus als Binsen-Pastel ingeschreven (eenmaal bij de ANBvV en eenmaal bij de NBvV).
Afgelopen weekend was de laatste keer (NBvV) en nu zie ik op de keurbriefjes de benaming staan: CINAMON
Kan iemand mij uitleggen wat een vogel Cinamon maakt en geen Pastel, bruin of isabel :?: :?:
Ik zal ook een foto plaatsen binnenkort.

Groetjes Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 13:53 
lid

pastel is zeldzaam

alles wat onder pastel wordt ingeschreven is voor 99% een bruine en er zijn mensen die bruinmutanten in groene vogels een cinnamon noemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009, 03:14 
lid

Bob Meeuwissen schreef:
En @ Koen: als de jongen op kleur zijn volgt ook nog een foto van het eindresultaat!
Heb ik ze gemist? ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009, 23:35 
lid

Hoi Koen,

Nee je hebt nog niets gemist :lol: Ik zal alsnog één of meedere foto's maken deze week en op dit forum plaatsen.
Ik heb nog niet eerder foto's gemaakt aangezien de meeste vogels nog niet helemaal op kleur zijn. De jongen zien ongeveer hetzelfde uit als de ouders die op de eerste foto's staan. Gek hè :roll:

Groetjes Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009, 23:14 
lid

Nou Koen daar zijn ze dan,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de laatste
Afbeelding

Zoals gezegd nog niet helemaal op kleur, alleen de achterste van de 4 mannen heb ik op 2 TT's gespeeld.
Misschien dat John Schols hem nog herkend? :roll:
Helaas heb ik alleen nog 4 mannen in mijn bezit om foto's van te maken (die zover met ruien zijn).
De twee poppen zijn nu bij Freek.
Ook heb ik nog meerdere jongen die nog minder ver doorgeruid zijn. Die zullen er straks wel ongeveer hetzelde uitzien.

Groeten Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009, 02:44 
lid

Best mooie mannen, Bob.
En als het dan toch om bruine gaat dan zijn het net mannen die je wilt voor verdere nakweek.
Mocht ik daarna nog een popje willen dan zie ik dat Freek om de hoek woont, lol. :mrgreen:

groeten
koen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]