www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 24 mei 2018, 19:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: onduidelijkheid
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 08:49 
lid

Al lezende in het forum valt me iets op:
Los van het gegeven (en feit) dat zoveel mensen er zijn, zoveel meningen er ook zijn, vind ik het bijzonder dat er verschillende ervaringen zijn met kweek van bv. vogels. Koloniekweek bij Binsen, in het algemeen een bekend en succesvol verschijnsel. Hans schrijft hierover niet doen gaan vechten. Nu heb ik niet de indruk dat Hans een leek is, sterker nog gezien zijn verschillende reacties kan ik nog veel van hem leren. :) Hoe nu dan dit antwoord? :?:
Ik denk dat er nogal wat onduidelijkheid is over wat nu eigenlijk wat is. Wat is bv. koloniekweek, wat is een voliere, wat is een stel en zo zijn er van die termen die weleens onduidelijkheid kunnen geven. In mijn beleving is een kolonie iets heel anders dan twee koppels en is een stel iets anders dan een koppel. Misschien is het goed om bij de aanwijzingen iets genuanceerder te werk te gaan. Zou me kunnen voorstellen dat een grotere kolonie mits voldoende ruimte hebbend minder snel herrie heeft (oh nee verkeerde term, het is vecht ;), dan een kolonie van bv. 3 koppels. Tevens denk ik ook dat als je twee koppels binsen in een voliere doet van 5x2x2, ze elkaar ook sneller accepteren dan in een voliere van 1,5x0,8x0,5. Heb mijn 8 binsen zonder nestkastjes in een kweekkooi van 120x40x40, geen probleem, maar als ik daar nestkastjes bij in doe weet ik het nog niet zo zeker of het vrede blijft.

Mvg Gerrit

Profiel  

Berichttitel: Re: onduidelijkheid
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012, 23:19 
lid

Hoi gerrit,

Ik kan je er geen antwoord op geven. Zelf kweek ik jaarlijks met 2 of 3 koppels binnen. Echter kweek ik ze in de broedkooi. Maar ik moet zeggen dat ik me niet voor kan stellen dat koloniebroed fout zou gaan. Lijkt mij niet echt een probleem!

Misschien dat anderen hier meer ervaring mee hebben!

Gr. Marco

Profiel  

Berichttitel: Re: onduidelijkheid
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012, 16:22 
lid

Hallo Marco,

Welke maat kweekkooien gebruik je dan en welk soort nestkastjes? Ik heb in mijn kolonie open en gesloten, de kleinere maten. In middels hebben ze trouwens wel een kooi van 1.80x70x50. Ze maken overigens helemaal geen amok, wel mooi om te zien.

Mvg Gerrit

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]