www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is ma 11 dec 2017, 13:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkeerde maat ring
BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013, 16:22 
lid

Omdat ik dacht dat ik een jonge dornastrilde aan het ringen was heb ik met 2,3 mm geringd.
Ik had 2 eieren van de dorns en 1 van de ceres bij de meeuwtjes liggen, dat laatste ei had ik al opgegeven.
Het blijkt nu echter toch een ceresamadine te zijn en die zou met 2,5 mm geringd moeten worden.
Het jong is nu uitgevlogen en de ring is nog vrij heen en weer te bewegen om het pootje.
Doe ik er beter aan om de ring af te knippen of gaat 2,3 mm nog wel?

Profiel  

Berichttitel: Re: Verkeerde maat ring
BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013, 12:53 
lid

zolang het geen probleem oplevert (wel in de gaten houden) dan lekker laten zitten.

Maar even over de ringmaten....
Er zijn in NL geen verplichte ringmaten (alleen voor europese soorten zijn die wel verplicht) het zijn slechts adviesmaten.
2,3 voor Dorns vind ik te klein. 2,5 eerlijk gezegd ook, maar die zou nog kunnen, ik ring ze met 2,7mm
Ceres doe ik ook met 2,7mm
De regel is dat je de ring niet kunt verwijderen zonder de poot ernstig te beschadigen, dus maak het jezelf niet te moeilijk door erg kleine diameters te bestellen.

Het voordeel is dat je later kunt ringen, je weet dat sommige ouderkoppels in het begin het nest erg schoon willen houden, een voetring wordt ook vaak voor "vuil" aangezien, en dus uit het nest willen verwijderen. Dat daar een jonge vogel aan vast zit maakt ze niks uit, weg er mee, en daar ligt dan dat jong op de kooibodem.
Een ouder jong is zwaarder en gaat zich al vastklemmen met de poten aan het nest, die werken ze er een stuk moeilijker uit.
Bovendien raakt dan het nest al wat mee bevuild doordat de ouders het nest niet mee zo schoon houden als in het begin.

De advieslijst is ooit opgesteld in de tijd toen we nog die oude metaalkleurige ringen hadden, de huidige ringen zijn (gedeeltelijk) geanodiseerd die zijn daardoor 1 tot 1,5mm minder van doorsnede dan de metaalkleurige van vroeger.
Daarnaast worden onze vogels door het steeds verdergaande domesticatie proces steeds groter, en daar horen ook dikkere poten bij.
Kortom, niet te star vasthouden aan die kleine ringdiameters.

Ik zou van de australische soorten alleen de timor zebravink nog met 2,3mm ringen. Maar dat kan ook wel met 2,5mm
2,5mm zou je nog voor dorns en bichenow kunnen doen, maar daar past 2,7mm ook prima
2,7mm kan voor alle andere soorten, gordel, spit, masker, ceres, zon, bins, pap.am etc
Ook Goulds en diamantvink kan met 2,7mm. Maar die ring ik heel vaak met 2,9mm. Ook bepaalde hele forse kweeklijnen driekleur pap am kun je beter met 2,9mm ringen
Als je het mij vraagt zou ik dus maar 2,7mm als standaard bestellen, en afhankelijk wat je er bij nodig hebt (zie soorten) een uitwijkmogelijkheid naar 2,5mm of 2,9mm

Profiel  

Berichttitel: Re: Verkeerde maat ring
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013, 20:01 
lid

Ok, bedankt voor je duidelijke antwoord Hans!
Ik zal het in de gaten houden en voortaan ga ik de dorns dan ook maar met 2,5mm ringen en over het algemeen ga ik maar eens wat meer rekening houden met het formaat van mijn vogels.
Mijn dorns zijn nog niet echt fors te noemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]