www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 11 dec 2018, 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Concept standaardeisen Bichenowastrilde
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 16:54 
lid

Hier kan de discussie gevoerd worden over de concept standaardeisen van de Bichenowastrilde.

Profiel  

Berichttitel: Re: Concept standaardeisen Bichenowastrilde
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 10:57 
lid

beste gerrit/tc

als ik de mutant bij de bichenow vergelijk (bruine) met de mutatie van de ceres welke jullie nu bleekrug gaan noemen zit hier echter geen verschil want net zoals bij de bichenow zal er straks ook een echte bruine ontstaan en dan klopt deze verhouding ook niet de bruine?? welke we nu hebben is volgens mij echt genetisch geen brui maar ook eerder bleekrug zie zilverbekje en ceres

gr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 20:18 
lid

John,
Wat mij betreft gaan we de ceresamadine isabel geen bleekrug noemen maar agaat. Wat betreft de bruine bichenowastrilde, ik heb ze niet, maar een bruine zou geslachtsgebonden recessief moeten vererven, als dat niet zo is dan is het geen bruine in mijn ogen. Wat het dan wel is durf ik nog geen uitspraak over te doen.

Kan iemand vertellen of of de bruine bichenow geslachtsgebonden recessief vererft? Een bruine man gepaard aan een wildkleur pop zou bruine poppen moeten opleveren. Als dat niet zo is dan kan het geen bruine zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 22:00 
lid

Hallo Gerrit,

Ik zelf heb pas dit jaar voor het eerst bruine Bichenows aangeschaft, maar nog niet mee gekweekt. Dus ik kan je niet met zekerheid antwoord geven, maar zover ik weet (en daar ging ik ook van uit) vererft de bruine Bichenow inderdaad geslachtsgebonden recessief en dus geeft bruin x wildkleur, bruine poppen (en split-mannen).
Zo gauw ik jongen heb laat ik het wel weten, maar dat duurt nog even.... :P
Succes met de standaardeisen.

Groeten Bob

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 22:40 
lid

beste gerrit de isabel ceres vereft precies zoals de bruine bichenow en ga er ook van uit dat het om de zelfde mutatie gaat en het is dan vreemd dat we als speciaalclub voor een zelfde mutatie 2 verschillende benamingen gaan roepen namelijk bleekrug of agaat voor een oude isabel en een bruine wat echt geen bruin is bij de bichenow vindt dit erg krom maar gelukkig is het mijn mening :lol:

gr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 12:17 
lid

john schols schreef:
beste gerrit de isabel ceres vereft precies zoals de bruine bichenow en ga er ook van uit dat het om de zelfde mutatie gaat en het is dan vreemd dat we als speciaalclub voor een zelfde mutatie 2 verschillende benamingen gaan roepen namelijk bleekrug of agaat voor een oude isabel en een bruine wat echt geen bruin is bij de bichenow vindt dit erg krom maar gelukkig is het mijn mening :lol:

gr john

De isabel ceres vererft recessief
en dus verschillend van de
geslachtsgebonden verving van de bruine bichenow.

Daarenboven is de staartkleur
bij mijn bruine bichenows duidelijk bruin
en verschillend vd zwarte staartkleur bij de wildkleuren!
Wat bij de isabel ceres (oftewel toekomstige agaat)
niet het geval is...

Dat de benamingen NU verwarrend zijn
ben ik volledig akkoord
en met de verandering zal dat
niet op 1,2,3 verbeteren

wel op lange termijn als
we systematisch de juiste benaming gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 13:02 
lid

“what’s in a name”

Benamingen van mutanten zal altijd wel stof tot discussie opleveren. Dit is onvermijdelijk als er geen duidelijke regels zijn voor de “juiste” benamingen.
De ene keer wordt klakkeloos de buitenlandse benaming overgenomen (bijv. geparelde jap. meeuw, pearl!? In het engels)
De andere keer wordt er meteen een naam aan een mutant gegeven alleen maar op het uiterlijk, dus zonder gedegen onderzoek (bijv. de isabel spitsstaart, isabel ceres, etc.) Weer een andere keer wordt de naam gegeven door een combinatie van mutanten ( roodgrijs bij jap. meeuw, combinatie van roodbruin en zwartgrijs) Om maar niet te spreken van de benamingen bij de putters!
Ik denk dat de men de benaming zo moet uit kiezen zodat er geen onduidelijkheid bij de liefhebbers ontstaat. Dus niet iedere 2 of 3 jaar een andere naam en een naam die ook in het buitenland bekend is.
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 13:03 
lid

beste koen

ik kweek zelf geen bruine of isabellen of hoe ze ook worden genoemd maar volgens de oude standaard vererven de isabel ceressen ook Geslachtsgebonden recessief :twisted: .dus koen ik geloof je verhaal over de vererving :D maar waarom het om gaat bij de bruine bichenow is het zwart eu niet omgezet in zwartbruin want dan krijgen we dezelfde kleur bruin dan de echte bruine ceressen hebben en die gaan er zeker ook komen bij de bichenow en zeg ook niet dat we de bruine bichenow welke we nu zo noemen agaat noemen maar misschien is dit een echte bleekrug zie zilverbek mutatie en wat je zegt er wordt te snel een naam op een vogel geplakt die niet goed genoeg onderbouwt is

gr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 15:09 
lid

Heren,
Benamingen zijn inderdaad moeilijk en om echt te kijken wat er nu gebeurt in de veer zou je dan een veeronderzoek moeten laten plaats vinden, dit is erg kostbaar.

Maar het is natuurlijk wel echt te herleiden. Bij de zebravinken is de bleekrug ook maar een naam, in werkelijkheid is het een soort agaat als je naar de reductie van de melanine kijkt.

Maar ik begrijp van Koen dat de Bruine bichenow dus geslachtsgebonden vererft, dan blijft het voor mij op dit moment een bruine.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 16:32 
lid

de bleekrug zebravink is eigenlijk een agaat
de isabel ceres is geen isabel, en ook geen bruine, maar een agaat
de bruine bichenow is zoals het er nu uitziet wel een bruine en geen agaat want duidelijk bruine pennen.

ik ben er op tegen om de namen van andere prachtvinken te gaan herleiden aan de hand van (foutieve) benamingen bij de zebravink.

bleekrug en bruin vererven allebei geslachtsgebonden, dus dat zegt niks in deze bruin-agaat-isabel discussie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]