www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 19 aug 2018, 01:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Concept standaardeisen Spitsstaartamadine
BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 10:51 
lid

pagina 10 van 14 Keurtechnische aanwijzingen
RS wildkleur...
de rode toevoeging over het missen van staartpennen.
als er 1 mist daar ben ik het niet mee eens: 1 punt bestraffen bij bevedering
als beide verlengde pennen missen dan komt de vogel niet aan de vereiste lengte (formaat) van 17cm en dan alleen maar een extra punt bestraffen bij bevedering.
Je kunt bij het missen van beide pennen ook kiezen voor die ene punt aftrek bij bevedering en het tweede punt bij formaat en dus in de 1e rubriek (formaat, model, houding, conditie) Het contour is verstoord, da's model en de lengte wordt niet gehaald, da's formaat.
Bij kleur staat: coulantie bij het beoordelen van de koraalrode snavelkleur, eeeh hoezo dat dan?
Ik mis in dat stuk de belangrijke eis van de paarse gloed. Daar moet wel een opmerking over in de standaard staan, is belangrijk criterium bij een RS spits
verder zie ik hier een term staan "vol en intens" van kleur, dat is een heel vaag begrip, een standaard kan geen vage begrippen gebruiken. Deze term staat door de hele standaard heen.

Bij tekening:
Er wordt gesproken over de broektekening als zijnde een driehoek, m.i. is het een band.
Coulant zijn als de keelvlek niet geheel strak is, eeeh hoezo dat dan?

Bij de Geelsnavel:
De term kouder komt hier terug, dat moet anders. Het is wel een andere tint dan een roodsnavel, maar niet kouder, de paarse gloed is hier meer een rose-achtige gloed
Sanvelkleur is okergeel staat er, de kopkleur van een oranjekop gould das's okergeel, een goede geelsnavel is niet okergeel, want dat is een oranjesnavel, en bovendien: wat als er geelsnavels met echt gele snavels ter keuring worden aangeboden. Die zijn er hoor, ik heb ze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 11:00 
lid

pagina 11 van 14
RS bruin: het deel dat begint met "hybride kweek", da's een mooi stukje onzin, want de bruinmutant is een spitsstaartmutant van huis uit en geen gordelmutant, dus beslist geen hybride eigenschappen.
De zin "Het verdient....te plaatsen" mag weg, bruinen hebben gewoon lange staarten tegenwoordig.
Bij kleur: opmerking over de snavelkleur dient duidelijker te zijn, het is niet mogelijk gebleken om de snavel van een rs bruine koraalrood te krijgen. Is ook wel een reden voor, de bruin mutant is ooit ontstaan in de geelsnavel....
Verder staat in ieder stukje een opmerking over zwarte snavels en poten bij jonge vogels, moet dat nou echt bij alle kleuren apart vermeld worden?
Bij tekening: opmerking over poppen kan weg, we keuren geen man of pop bij spitsstaarten
Datzelfde staat ook bij de GS bruin

Bij RS grijs:
bij kleur staat dat de vogel met de lichtste borst flank buikkleur de voorkeur heeft, lijkt mij niet nee.
Verder is de uitleg nogal summier in dit stukje

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 11:07 
lid

Pagina 12 van 14
GS Grijs, zie opm bij RS Grijs

RS roodbruin:
Naam roodbruin niet acceptabel
Ok hier het verhaal over hybride kweek, onzin, de isabel is een mutant die bij de spitsstaart is ontstaan dus geen gordel invloeden.
bij kleur: term "vol en intens" is te vaag
Opmerking bij tekening: is volledig juist en de zin "de kleur van de....zwartbruin te zijn" dekt de volledige lading waarom de naamgeving roodbruin niet door de beugel kan.

GS roodbruin zie RS roodbruin

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 11:14 
lid

pagina 13 van 14
Het is een creme-ino en geen ino-creme

bij albino: niet alleen de lichtst gekleurde creme-ino's onderling paren levert albino op, ook creme ino met bruin en isabel kan albino geven., gemaakte albino's dat wel

Bleeksnavel kleurslagen: is wel heel summier....
opmerking over experimenteel stadium.... eeh is dat zo, bleeksnavel bruin en bleeksnavel grijs zie ik al een paar jaar

pagina 14 van 14
Ja daar moet even heel goed naar gekeken worden

In het algemeen: Mag ik stellen dat er nogal wat fouten, foutjes, feitelijke onwaarheden, hiaten, overtolligheden en dergelijke in staan?
Er is nog een hoop werk aan dus....

Als iemand anders nog wat tegenkomt: meld dat even!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 jun 2010, 19:14 
lid

Hallo Allemaal,

Hier de volgende vraag aangaande de Spitsstaart Amandine en wel de splitten uit de Grijse zijn die erkent af kun je er nergens mee terecht om te laten keuren en showen uiteraard.

Als ik kijk uit een kruissing grijs x split of andersom dan is het merendeel toch wel de splitvorm ( de grijzen zijn dan in de minderheid ), als je daar nog niet mee mag showen kan men dan niet proberen om die er ook bij te krijgen, anders is er een hoop "uitval" of vraag ik nu iets wat niet kan.

Graag zou ik daar een antwoord op willen krijgen.

Bijvoorbaad dank Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 jun 2010, 22:17 
lid

Jij vraagt nu of je met de niet-grijze nakomelingen uit de paring grijs x split grijs naar de TT kunt?
Eeeh ja, natuurlijk want dat zijn dan genetisch wel split grijzen, maar uiterlijk zijn het "gewone" wildkleuren en die kun je dus als wildkleur naar de TT doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 jun 2010, 23:23 
lid

Hoi Hans,

Ik dacht dat daar een klein kleur verschil in zou zitten, dat de een warmer is dan de andere kleur vanwege in het in brengen van de Grijse Spitsstaart.

Goed te weten dat je daar ook mee kun showen.

Bedankt voor het antwoord.

Heb je er zelf ook kunnen kweken ( grijse )

Gr Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010, 18:39 
lid

Hoi Hans,

Hans en andere kwekers van de Spitsstaarten, kunnen jullie mij zeggen of er ook een witte variant van de Spitsstaart is.

Zoja moet hij/zij dan helemaal wit zijn ook zonder keel vlek en met rode ogen en met een verlengde lange staart.

Kun je mij daar een antwoord opgeven.

Gr Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010, 18:57 
lid

wit met rode ogen is een albino en die moet dan dus helemaal wit zijn zonder keelvlek en broektekening etc

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010, 23:22 
lid

Ik heb uit het koppel creme-ino x isabel twee isabellen en een creme-ino en een witte ( is nu nog helemaal wit ) gekweekt.

Gr Gerrit

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]