www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 16 okt 2018, 20:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beste Lonchurakwekers
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 10:38 
lid

Hallo,
Ik ben kweker van muskaatvinken (Lonchura punctulata punctulata),witkopnonnen (L.maja),zwartkopnonnen (L.malacca sinensis).Wil nu ook starten met driekleurnonnen (L.malacca malacca).Ik heb twee vrij ruime volières,beplant met riet-en bamboesoorten.Verscheidene jaren na mekaar had ik al vrij succesvolle kweken.Ik hou me aan het systeem van groepskweek zodat de vogels vrij hun partner kunnen uitkiezen.Een beetje zoals in de natuur.Overwinteren doen de vogels binnen in een onverwarmde ruimte.Alhoewel men beweert dat deze dieren winterhard zijn kostte in 't verleden een strenge winter me altijd een paar vogels of afgevroren tenen.Vandaar in november de verhuis naar een vorstvrije kamer.Rond deze periode worden ze terug in hun vertrouwde volières geplaatst.Ik kijk nu uit naar het komende kweekseizoen.Hoop ook via dit forum gelijkgestemde zielen te vinden die deze prachtige,vriendelijke vogels,voor de avicultuur willen behouden.Zijn er vrienden die me driekleurnonnen kunnen bezorgen,liefst al een popje,een man heb ik al,dan verneem ik dat graag.
Een vriendelijke groet uit Antwerpen,
Dirk

Profiel  

Berichttitel: Re: Beste Lonchurakwekers
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 10:54 
lid

Hoi wotan,

Ik heb zelf ook muskaatvinken. Ik had er al 2 en heb er vorige week 2 bijgekocht.
Meteen daarna zag ik meer activiteit bij de vogels. Ik heb het idee dat ik nu 3 mannen heb die moeten vechten om 1 pop. Ze zijn nu ook al aan het nestelen en ik zag gisteravond nog maar 2 op stok zitten, dat betekent dat er 2 in het nestkastje zitten.
Ik maak me een beetje zorgen om de pop als er 3 mannen naar haar gunsten dingen, maar het lijkt erop dat de andere mannen haar met rust laten.

Ik ben wel benieuwd wat jou ervaring hiermee is.
Ik heb er nog nooit mee gekweekt.
Ze zitten in een ruime binnenvoliere van 4 x 4 meter.

Grt. Sytze

Profiel  

Berichttitel: Re: Beste Lonchurakwekers
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 13:25 
lid

Hallo,
Ja, één pop voor drie mannen,da's een probleem.Voor de pop dan.Het diertje gaat weinig rust kennen.Wanneer ze van het nest komt zal ze zeker achterna gezeten worden door de overige mannetjes.Om succesvol te kweken is rust in de volière een hoofdzaak.Door het jagen heb ik ook zelf al meegemaakt dat de popjes hun nest of kroost in de steek laten.Allemaal te wijten aan "vrije" mannen.Je kan misschien de niet gekoppelde mannetjes ergens apart in een kooi zetten,in het zicht van je volière.Jarenlang kweken met muskaatjes leerde me dat koloniekweek prima lukt maar dan wel met x-aantal koppels.Vrije poppen is geen probleem maar vrije mannen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]