www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is ma 25 jun 2018, 00:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: even voorstellen...Jos
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 22:18 
lid

Beste medeliefhebbers,

Ben Jos Hubers uit de Over-Betuwe en ben 'van 56' en 56 ;)
Heb al sinds mijn kinderjaren vogels en andere dieren. Nu een stuk minder dan in het verleden, toen liep het de spuigaten uit. Van kolibries tot ara's en bijna alle denkbare soorten vogels daar tussen in. Ik heb voor de lol nog eens 12 jaar een lori blad uitgegeven in drie talen en ben nu hoofdredacteur van de Parkieten Sociëteit; dat wil niet zeggen dat ik geen interesse hebt in 'niet kromsnavels'. Die vind ik zeker zo interessant. In de vogelhobby gaat mijn interesse vooral uit naar voeding, ziekten en taxonomie. Daarnaast volg ik vooral internationaal alles op 'conservation' gebied.

Eén van mijn herinneringen uit de zeventiger jaren is de zending Indische Nonpareils die bij vogelhandel Amijs uit Helmond binnen kwam. Ik moest wat vogels ophalen voor vogelkwekerij/handel De Prachtvink uit Gendt, zodoende. De nonpareils zal ik nooit vergeten omdat er een stuk of 5 blauwgroene exemplaren tussen zaten. Het meest opmerkelijke was dat de twee mannen noch geel noch rood op de buik waren maar crémekleurig. Deze vogels heb ik toen voor mezelf gehouden maar helaas heb ik ze (door onkunde) destijds niet erg lang gehad. Ik las nu ergens anders op dit forum ook iets over zeegroene nonpareils die ooit bij Borgsteijn binnen waren gekomen maar lees niets over de buikkleur.

Hoe kwam ik nu zo op dit forum terecht?
Bij een oudere (86) kennis van mij, die ik al 40 jaar ken, is een half jaar geleden Alzheimer geconstateerd. Op een gegeven moment is hij steeds meer vogels gaan kopen zonder te beseffen hoeveel hij er nu eigenlijk had. Je kunt wel raden dat dit niet goed zou gaan dus om een lang verhaal kort te houden werd ik vorige week gebeld door zijn zoon of ik de vogels op wilde halen. Het waren zo'n 25 parkietachtigen en 25 tropische vogels. Daar ik nog een hele reeks volieres en kooien leeg had staan was dat geen probleem. Ik trof oa twee kleine TT kooien aan waar in de ene 4 en in de andere 5 vogels zaten :o
In 1 kooi zaten 6 mannen en 1 pop Forbes; 2 mannen waren voor een groot deel kaal. Ook de diamantvinken zagen er wat gehavend uit. De parkieten ging allemaal nog wel maar 1 goudschouderparkiet was een poot verloren.

Thuis gekomen zijn de parkieten in de volieres van 3 meter lang gegaan en de tropen in kooitjes van 180 cm bij 50 bij 50. Voorlopig 6 per kooi maar evt kan ik de groepjes nog opsplitsen. Ze moeten eerst maar eens bijkomen. Het eerste wat ze (bijna allemaal) deden was dan ook een bad nemen.

Hierbij een plaatje van een coloria die er ook tussen zat. Een vraag er over in een ander topic anders ga ik teveel 'off-topic'.

Groeten Jos

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Jos op zo 11 nov 2012, 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel: Re: even voorstellen...Jos
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 19:12 
lid

Hoi Jos , welkom op dit forum .

Ik hoop dat ze mij ook een keer gaan bellen om even 50 vogels op te halen ! :lol: :lol:

Gr Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 21:29 
lid

Hallo Jan,

Voorlopig heb ik alleen een hoop werk (wat ik met liefde doe) er bij. Het is de bedoeling dat de eigenaar, zolang het besef er is, regelmatig naar zijn vogels kan komen kijken. Af en toe zal er wel een vogel verkocht worden om zo de kosten van het voer te dekken. Mogelijk dat er ook wat geruild zal worden omdat van bepaalde soorten de verhouding mannen:poppen nogal scheef is. Alles gaat, zolang het mogelijk is, in overleg met de eigenaar en later met de kinderen die de vogels eigenlijk 'erven'. Mijn doel is om de vogels een goede verzorging te geven en uiteindelijk passende paren samen te stellen.

Qua forum aandachtsgebied gaat het om 0-1 (?) coloria; 2-0 driekleur; 5 diamantvinken, 6-1 Forbes (waarvan 2-0 ernstig en 2-0 heel licht geplukt; deze heb ik nu apart, ook kooi van 180 cm lang) zitten en 2-1 gould's. Bij de Forbes zou het dus mooi zijn wanneer ik voor beide een man voor een pop zou kunnen ruilen. De twee ernstig geplukte zie ik niet zo snel meer goedkomen; ze zijn wel erg levendig. Ik ga sowieso op zoek naar een 1-0 coloria.

Update: de meest geplukte (2-0) Forbes zijn naar een andere kennis gegaan. Geef wat meer ruimte en hopelijk komen ze weer in de veren al heb ik er een hard hoofd in.

Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2014, 22:24 
lid

Na lange tijd een update. Bijna alle vogels zijn uiteindelijk bij bevriende liefhebbers terecht gekomen. Ik heb daarbij gekeken of ze een goed onderkomen kregen en ik mag zeggen dat het zo is. Bijvoorbeeld de diamantvinken zitten in een volière van meer dan 40 m2 tezamen met andere Australische vogels zoals Prinses van Wales parkieten en wat duifjes. Zelf heb ik eerst nog wel wat gekweekt; oa met de Goulds. Dat waren dus roodkop en zwartkopmannen en een zwartkoppop. Ik had er geen nest inhangen maar toen de pop op een gegeven moment al 6 eitjes her en der op de bodem had gelegd plaatste ik een horizontaal blokje die eigenlijk voor de kleine lori's is (20 lang 15 hoog en 15 diep). Binnen no time had de pop nog 7 eitjes gelegd. De zwarte man hoorde de pop toe; uiteindelijk waren de laatste drie eitjes bevrucht, kwamen uit en vlogen later rond. De roodkopman voerde op een gegeven moment mee en de tweede ronde zaten ze alle drie regelmatig in het blok. Geen problemen etc. Uiteindelijk zijn de jonge vogels naar een liefhebber bij mij in de straat gegaan en de volwassen vogels naar een goede vriend met een mooie, grote, beplante volière.

Momenteel heb ik meest Afrikaantjes maar ben nog wel op zoek naar een mooi paar picta's!!

Jos

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]