www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 18 dec 2018, 13:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hans v.d.Weerdhof
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007, 10:25 
lid

Ik zal me ook even voorstellen en vertellen wat ik voor vogels heb, net als bij een profclub verdwijnen er "spelers" en komen er "spelers" bij. Ik zal dan ook even een up-to-date lijst samenstellen van wat ik 'allemaal' heb aan vogels, het is nogal een flinke lijst, dus schrik niet.

Allereerst heb ik Grijsrug Dwergpapegaaitjes, ook wel Forpus coelestis genoemd, in de volgende kleuren: Wildkleur (lichtgroen), Blauw en Fallow.
Alles bij elkaar 6 koppels.

De rest van mijn collectie is ongeveer verdeeld in 50% Zebravinken en 50% Overige (hoofdzakelijk Australische) prachtvinken.
Aan Prachtvinken heb ik de volgende soorten:
Geelsnavel Spitsstaart Amadine in wildkleur en bruin
Roodsnavel Spitsstaart Amadine in wildkleur en creme-ino
Gordelgrasvink, wildkleur, isabel en bruin
Masker Amadine
Binsen Astrilde in wildkleur en cinnamon
Diamantvink in wildkleur en bruin
Bichenows in witstuit en zwartstuit
Emblema picta
Dorn Astrilde
Roodkop Papegaai Amadine in wildkleur en bont
Driekleur Papegaai Amadine in wildkleur en lutino
Kortstaart Papegaai Amadine
Coloria Papegaai Amadine
Witborst Rietvink
Witschedel Non

Ik heb sinds kort ook weer een paar koppels Afrikaantjes:
Roodkop Aurora Astrilde
Dybowski Astrilde

Zebravinken:
Grijs, Bruin, Bleekrug Grijs, Bleekrug Bruin en Masker Bruin als 'standaardkleuren'
Pastel Bruin, Pastel Bleekrug Grijs, Pastel Masker Grijs, Pastel Blackface Grijs
Zwartwang Pastel Bleekrug Grijs
Isabel Grijs en Isabel Bruin
Agaat Bruin
Agaat Bleekrug Grijs
Zwartborst Isabel Bruin
Mijn hoofdmoot zijn de Oranjeborsten en daar moet eigenlijk al het andere voor wijken.
Die Oranjeborsten heb ik zowel in de Grijs als Bruinserie.
Oranjeborst Grijs en Bruin
Oranjeborst Zwartborst Grijs en Bruin
Oranjeborst Zwartborst Isabel Grijs en Bruin
Oranjeborst Zwartborst Blackface Grijs en Bruin
Oranjeborst Zwartborst Blackface Isabel Grijs en Bruin
Daar heb ik diverse vogels bij nodig uit (hoofdzakelijk) de Zwartborst serie (splitten): Zwartborst, Zwartborst Blackface, Blackface, Zwartborst Blackface Isabel, Zwartborst Isabel etc.

Daarnaast allerlei 'toverballen' en andere probeersels:
Oranjeborst Zwartborst Witborst Grijs
Oranjeborst Zwartborst Blackface Bleekrug Grijs
Oranjeborst Zwartborst Pastel Grijs
Oranjeborst Zwartborst Pastel Bruin
Oranjeborst Zwartborst Blackface Agaat Bruin
Oranjeborst Zwartborst Bleekrug Bruin
Ik ga er van uit dat ik nog wel wat vergeten ben, want ik heb er een paar.

Naast al deze vogels ben ik sinds januari 1990 keurmeester tropische vogels en parkieten bij de NBvV, ik heb keurbevoegdheid voor alle op de TT's aangeboden vogels, m.u.v. alle kanaries en de "Engelse" grasparkieten.
En ik ben sinds 2005 voorzitter van de NBvV Speciaalclub: Speciaalclub Australische Prachtvinken en Papegaai Amadines, kortweg SAP&PA.

Ik ben nu 43 jaar, en heb al 43(!) jaar vogels, mijn vader had vroeger kanaries, ik heb al Australische prachtvinken sinds 1973, dus al ruim 34 jaar inmiddels. Ik ben ooit begonnen met een koppeltje gekregen witte Japanse Meeuwen, gevolgd door allerlei Australische soorten en hun mutaties.
Ik heb ook een periode hoofdzakelijk met Afrikaanse soorten gekweekt, varierend van Goudbuikje tot Granaat Astrilde en van Mozambiquesijs tot het Afrikaanse Baardmannetje.
Erg leuk,maar je moet wel tegen tegenslagen kunnen.
Ook diverse soorten nonnen en rietvinken heb ik in de loop de jaren gekweekt, en later heb ik ook nog diverse soorten VI vogels gehad (Timalies, Tangara's, Organisten, Sunbirds, Blauwkroontjes etc) maar hiervan heb ik nooit een geslaagde kweek mogen noteren.

Zebravinken heb ik echt serieus sinds 1995, ik ben toen begonnen met 4-4 Wang Bruin, enkele jaren later had ik daarmee al een bronzen medaille te pakken op de NBvV Bondsshow in (toen nog) Breda.

Tentoonstellen doe ik sinds 1976 en dat gaat met wisselend succes, maar ik heb toch al diverse kampioenstitels behaald op allerlei shows, plaatselijk, regionaal en provinciaal, maar ook op de Bondsshow in Breda en later in Apeldoorn, en ook op diverse speciaalclubs (JMC, NZC, LZC)

Normaal gesproken doe ik ieder jaar mee aan de volgende TT's: DZI Schau in Duitsland, LZC Show in Lummen, SAP&PA Show in Amersfoort, Afdelings TT in Woudenberg, Distrikts TT van de provincie Utrecht en de NBvV Bondsshow in Apeldoorn

Mijn kweeknummer is H568

Profiel  

Berichttitel: Re: Hans v.d.Weerdhof
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007, 23:35 
lid

:D Hoe hou je al die vogels toch bij, lijkt me een enorme klus!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007, 00:16 
lid

kwestie van prioriteiten stellen, maar ik geef toe, soms zijn het er wel eens wat te veel, of misschien beter gezegd: soms is het wel eens wat te veel.

Ik heb niet overal 10 koppels van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007, 07:50 
lid

Maar als ik de soorten zo tel en je hebt er overal 1 koppeltje van dan kom ik bijna aan 60 koppels.....
Toch wel een grote collectie. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007, 11:37 
lid

Ik heb meer dan 140 broedkooien en ze "werken" bij mij in ploegendienst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010, 12:16 
lid

Zooo, na en paar jaar de schouders onder dit forum is daaraan nu een einde gekomen, ik heb het beheer van het forum zojuist overgedragen aan Gerrit Streefkerk en Remco Poelarends.
Reden? Nou het verloop van de ALV van vandaag gaf mij daar alle reden toe. Ik was daar heel even en ik had na een uur al weer genoeg gehoord.

Even goede vrienden, maar ik ga een poosje low-profile.

Succes allemaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010, 14:35 
lid

Hoi Hans,

Jammer dat dit moet gebeuren. Ik neem aan dat je niet vertrokken bent omdat het programma je niet aan stond!
Kan je er misschien iets meer over zeggen (zonder iemand persoonlijk tegen zijn hoofd te stoten) wat de reden voor dit besluit is?
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010, 15:06 
lid

Chris, ik heb teveel gedaan voor deze club om me op de manier zoals het eerste uur van de vergadering verliep te laten piepelen. Ik heb de kar van deze club drie keer uit de poep getrokken, waarvan de laatste keer een vastloper tot ver boven de assen. Uren werk en moeite heb ik er in zitten.
En dan laat ik me echt niet meer als pispaal gebruiken, dat kan bij mij sowieso niet trouwens.
Hans v.d.Weerdhof mag dan in de ogen van sommigen niet veel goeds kunnen doen, ik laat never nooit niet over me heenlopen, dan zijn er twee mogelijkheden: het gaat stormen, of ik trek mijn handen er van af en het wordt windstil.
En verder wil ik het er bij laten.
Niemand is belangrijker dan de club, ook ik niet.
Laten anderen het nu maar laten zien dat ze het beter, anders of ... kunnen.
Optie windstil dus.

Ik handel nog één zaak af en dat zijn de nieuwe NBvV standaarden waar de SAP&PA om advies is gevraagd, daar wil ik me nog wel mee bezig houden, deels uit eigen belang (om te voorkomen dat er een slecht werkstuk komt waar we weer 15 jaar aan vast zitten)
Nu ben ik samen met de TC SAP&PA, waar ik niet in zit overigens, bezig met de standaard Australische Prachtvinken en daaropvolgend zal de standaard Papegaai Amadines een update krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010, 15:21 
lid

Hans,
Slechte zaak dat het zo moet lopen.
Ik ben wel blij dat je de noodzakelijkheid ziet om met de TC de update van de standaardeisen op te stellen voor de prachtvinken en papegaai amadines. Dit moet inderdaad serieus en degelijk aangepakt worden. Denk alleen al maar aan de nieuwe kleuren bij de spitsstaarten, die er nu al zijn en aan zitten te komen.
Succes,
Chris

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]