www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 17 nov 2018, 02:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Purpergranaat astrilde
BerichtGeplaatst: vr 17 apr 2009, 23:13 
lid

Waarvoor moet ik de meeuwen dan kuren Koen?
Ik heb nog nooit gekuurd en een deel van mijn meeuwen hebben zonder problemen de emblema pictas grootgebracht.
Ik heb wel geen ervaring met meeuwen en misschien heb ik gewoon geluk gehad.
Ik ben geen voorstander van kuren en zeker niet preventief. Ik heb dit nog nooit gedaan bij mijn vogels. Maar als het nodig is met meeuwen, dan moet dat maar zeker?

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 18 apr 2009, 04:47 
lid

André schreef:
Waarvoor moet ik de meeuwen dan kuren Koen?
Ik heb nog nooit gekuurd en een deel van mijn meeuwen hebben zonder problemen de emblema pictas grootgebracht.
Ik heb wel geen ervaring met meeuwen en misschien heb ik gewoon geluk gehad.
Ik ben geen voorstander van kuren en zeker niet preventief. Ik heb dit nog nooit gedaan bij mijn vogels. Maar als het nodig is met meeuwen, dan moet dat maar zeker?

Ik denk dat je mag stellen dat je totnutoe gewoon geluk hebt gehad met jouw meeuwen.

Ik kuur zelf ook niet en ben er geen voorstander van, maar heb zelf ook nog geen meeuwen gebruikt.
Maar meeuwen kunnen ziektes meebrengen die je echt niet op je hok wilt en waar ze zelf geen uiterlijke symptomen van te hoeven tonen, ondanks dat ze wel drager kunnen zijn voor die bepaalde ziektekiemen. Google en vraag maar eens rond omtrent dit onderwerp en volgens mij zal je overtuigd worden van het nut ervan.

Wat ik ook recent zag, zijn (australische) kwekers die alle nieuwe vogels eenmalig preventief kuren tijdens quarantaine
(zelf heb ik voordien ook steeds op geluk geteerd met nieuwe vogels en eventuele ziektes, "mij zal het wel niet overkomen"),
wat ik in de toekomst zeker overweeg om dit toe te gaan passen.

Daarna doe ik gewoon verder met de selectie zoals ik het vroeger deed, zonder daarbij ook maar onnodig naar de medicijnenkast te gaan grijpen en met natuurlijke supplementen als buffer; halfrijpe onkruidzaden & graszaden, groene algen/spirulina, ... etc

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009, 21:21 
lid

Ondertussen zit het koppel, een week, in hun kweekbox.
Ik heb de vogels gelijktijdig in de kweekbox geplaatst.Eerst was het wat onwennig rondvliegen in de nieuwe ruimte.
Ik heb de vogels toen met rust gelaten zodat zij konden wennen aan de nieuwe omgeving en rustig hun voederplaats konden opzoeken.
Toen ik een tijd later eens ging kijken, was, tot mijn verbazing,de man fel aan het jagen achter het popje.Het popje viel, totaal uitgeput, op de grond.
Hoe kon dit nu? De vogels hadden enkele maanden, zonder problemen, samen in een broedkooi doorgebracht.Ik heb de man toen uitgevangen en in een draadkooi geplaatst. Die kooi heb ik opgehangen in de kweekbox.
Een tijdje later was het popje terug wat bekomen en ging zij rustig eten.
Ik heb dan nog eens geprobeerd om de man vrij te laten, maar hij ging onmiddellijk terug jagen achter het popje.
Daar ging mijn droom van " een goed koppel"!!!!
Na 2 dagen, zag ik dat het popje steeds op de draadkooi ging zitten zonder dat de man erop reageerde.
Ik heb de kooi terug open gezet en de man vloog onmiddellijk in de kweekbox.
Geen agressie meer van de man!! De vogels gingen rustig naast elkaar zitten.
S'avonds gebeurde er iets onverwachts. De man ging terug in de kooi om de nacht door te brengen( was het enkele dagen gewoon) en.... het popje volgde hem.Samen de nacht doorgebracht in de kooi. Onvoorstelbaar toch???
Nu een week later, is de man druk bezig om kokosvezels in een nestkastje te dragen. Het popje gaat wel eens in het nest kijken maar doet verder niets.

Groeten
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009, 23:00 
lid

André schreef:
Ik heb de vogels toen met rust gelaten zodat zij konden wennen aan de nieuwe omgeving en rustig hun voederplaats konden opzoeken.
Toen ik een tijd later eens ging kijken, was, tot mijn verbazing,de man fel aan het jagen achter het popje.Het popje viel, totaal uitgeput, op de grond.

Nou, welkom in de wereld van de Afrikaantjes, je maakte daar dus dé beginnersfout.
Wat jij doet dat kan dus niet, laat dit een les zijn, want doodgemaakte poppen vervangen is a. heel moeilijk en b. peperduur.

Nooit, maar dan ook nooit meer "zomaar" iets doen bij dit soort vogels, niet zomaar bij elkaar zetten, nooit zomaar verplaatsen, nooit zomaar een nestkast er in hangen. Zelfs als je een goed klikkend koppel wilt stoppen nooit zomaar de nestkast/nestgelegenheiden verwijderen
Je moet álles wat je veranderen wilt in de gaten houden.

Je hebt geluk gehad dat die pop het overleefd heeft want ze kunnen het binnen 2-3 minuten als het moet (moorden bedoel ik)

Bij dit koppel moet je heeeeel goed opletten want die man is een potentiele killer, dus als de pop het eerste ei moet leggen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009, 23:30 
lid

Bedankt voor de info Hans.
Ik ben inderdaad een beginner met deze soort en zal nog wel fouten maken.
Het had maanden goed geklikt tussen de vogels. Ik verwachte dus geen problemen.
Graag een beetje meer uitleg over " het stoppen van het koppel" en " als het popje het eerste ei gaat leggen"
Is het gewoon, dat de man, alleen, het nest maakt?
Beter voorkomen dan genezen( lees dood) he.

Alvast bedankt
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 00:43 
lid

Als de pop het eerste ei gaat leggen moet je extra goed opletten, dan is de pop namelijk langzamer dan normaal, d.w.z. waar ze normaal weg kan komen lukt dat dan niet, er zijn mannen die juist dan hun kans schoon zien en effe afmaken (letterlijk) waar ze al weken naar uitkijken.... Jagen tot het eindpunt.
Onderschat ze niet binnen 2 minuten ben je van een volstrekt gezonde pop af, als zo'n agressieve etterbak zijn lusten gaat botvieren.

Als je met een koppel wilt stoppen dus na een succesvolle kweek dan moet je niet "zomaar" even klakkeloos de nestkasten weghalen, want dan heb je kans dat hij "het" ook effe doet, maar dan uit chagrijn.

Observeren, heel goed observeren en NOOIT weglopen als je iets verandert in of aan de kooi

Ik heb ervaring met beide voorbeelden in het verleden, het laatste komt niet vaak voor, maar ik had ooit een koppel Dybowski's wat natuurbroed deed, dus dat klikte prima, want ik heb veel meer koppels gehad die het niet zelf deden dan koppels die het wel natuurbroed deden.
Na nest 3 vond ik het welletjes. Nestkasten verwijderd, kwam tijdje later terug en toen was het al gebeurd, een bloedbad. De pop was volledig gesloopt, kop en rug opengepikt en er zaten alleen nog een paar vleugelpennen in de rest was gestript.
Het zijn geen vogels (granaat, rode druppel, melba, purpergranaat, dybowski) waar je "zomaar" even straffeloos kunt weglopen, op het verkeerde moment 5 minuten gaan koffiedrinken kan al fataal zijn.
Dus nooit weglopen vlak nadat je "iets" heb gedaan bij het koppel.

Als ik jou was zou ik uit voorzorg bij deze man (aan 1 kant) even de buitenste 5 slagpennen (buitenste vleugelpennen) even afknippen tot op 1 cm, dan kan hij nog steeds goed vliegen, alleen wat scheef, en dat geeft de pop net genoeg voorsprong om hem uit de vingers te blijven, als zij wil paren dan blijft ze heus wel zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 09:38 
lid

Ok Hans. Hier kan ik wat mee.
Als er iets verandert, ga ik er gewoon een tijdje bijzitten.
Ik ben met pensioen, dus heb wel even de tijd daarvoor.

Groeten André

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]