www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 okt 2018, 06:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Purpergranaat astrilde
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009, 22:03 
lid

Natuurlijk was ik best fier toen ik, op 28 febr. 2009 te Zwolle,een mooi popje kon overnemen.
Het leek er trouwens op dat ik nergens een popje zou vinden voor dit kweekjaar.
Ik heb er voor gezorgd dat zij eten en drinken had tijdens de weg naar huis. Een rit van 250km, in de auto, is niet niks voor een vogel in een vreemde omgeving.
Thuis aangekomen heb ik haar ,in de tt-kooi, op een rustige plaats gezet( 1 uur) zodat zij rustig kon eten en drinken. Daarna heb ik de tt-kooi in de kweekruimte gezet, zodat zij even kon wennen aan de geluiden van de andere vogels.
Nadien heb ik haar, samen met de man, in een kleine kweekkooi( 80x30x40) geplaatst. De kooi had ik ondertussen klaargemaakt. De vogels waren natuurlijk, door een draad,van elkaar gescheiden.
De man begon onmiddellijk fel te zingen en dat werd door het popje beantwoord met aanhoudend schirpende geluidjes. Ik heb geen agressieve houding gezien van beide vogels.De dag werd door beide vogels rustig afgesloten.
Vanmorgen waren het de eerste vogels die ik ging bezoeken. Beiden zaten rustig te eten.
Ik heb een stengel trosgierst aangebracht tegen de draad(tussen de vogels) aan de kant van de man.Daar geen zitstokken voorzien.De vogels gingen snel tegen de draad hangen om van de trosgierst te eten.Ik had verwacht dat de man het popje zou verjagen of toch zeker zou uithalen naar haar. Niets was minder waar. De vogels bleven rustig en hingen samen aan de draad om van de trosgierst te eten. Is dit een goed teken??? Afwachten maar tot de draad weggenomen wordt.
Ik zal maar geduld uitoefenen en lang genoeg wachten.
Ondertussen heb ik hen beide trosgierst aangeboden, zodat zij hun start niet gaan beschadigen tegen de draad.
Over het samenbrengen van de vogels, vertel ik binnen een 14-tal dagen wel iets.

Voor de kweek( vanaf mei) heb ik een kweekbox voorzien van 1m br. X 2m d x 2,40m h. Volledig aangekleed met riet en bremtakken.

Gr André

Profiel  

Berichttitel: Re: Purpergranaat astrilde
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 19:45 
lid

Hallo Andre,

Leuk dat je ons op de hoogte brengt van je kweek met de purpergranaten. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Aan de huisvesting zal het niet liggen (als ik de ruimte had, deed ik het ook zo). Komen er nog andere vogels in deze vlucht? Is dit een buiten-vlucht of binnenshuis?
Je hoeft niet tot mei te wachten om te beginnen (als het binnenshuis is natuurlijk), of moet je het voer met dierlijke eiwit nog opvoeren?

Ik heb nu mijn granaten 2 weken bij elkaar zitten. 1 koppel heb ik al moeten scheiden. De pop kreeg geen rust door het felle najagen van de man. Ik heb hem nu in een tt-kooi in het zicht gehangen.

Groet,

Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 20:19 
lid

Beste Andre, heb je brem nagetrokken ten aanzien van enige giftigheid ten opzichte van vogels ? Ik meen mij te herinneren dat een of ander stofje uit de brem als oppepper wordt gebruikt bij hartklachten, bij mensen, dus. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 20:48 
lid

Dag Chris,
De kweekbox voor de purpergranaten bevind zich in een kweekruimte buitenshuis.Hier zitten nu alleen mijn passerina-soorten en de corsicaanse citroencini's
Die kweekruimte is tijdens de winter wel helemaal gesloten, maar onverwarmd. Te koud dus voor de exoten. Het nieuwe popje zat bij de vorige eigenaar op 20 gr. Te warm volgens mij maar niks aan te doen.Mijn exoten zitten nu in een plaats binnenshuis. Er wordt niet verwarmd omdat het er steeds rond de 15 gr. is.Zij krijgen 12u licht.
Hier zitten nu mijn kweekkoppels kleine cubavink; mozambiquen; kivusijzen; emblema picta en nu ook het koppel purpers.De vogels krijgen nog geen eivoer. Ik vind het nog te vroeg. Mijn eivoer maak ik zelf = samengesteld door Paul de Nil.
De vogels krijgen nu, naast de zaden en de nodige mineralen, af en toe wat trosgierst; groenvoer of fruit.Gekiemde zaden geef ik nooit.
Met het koppeltje emblema's heb ik geprobeerd van te kweken,tijdens de winter.
Voorlopig 14 jongen uit 3 nestjes maar spijtig genoeg geen natuurbroed. De jongen werden telkens uit het nest geworpen. Dus maar onder de meeuwen. Zij krijgen wel telkens de kans om het zelf te doen. Te jonge vogels zeker???? Misschien lukt het volgend jaar wel.Ik moet nog veel leren met de exotenkweek hoor.

Gr. André

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 20:59 
lid

Beste Adrie,
Bedankt voor de tip over het al of niet giftig zijn van brem.
Ik heb dat niet nagetrokken maar ga dat nu zeker doen.
Ik was mij daar niet van bewust omdat ik bij enkele gekende kwekers reeds bremtakken in de volieres heb gezien.Ook bij exoten.

Gr. André

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 22:10 
lid

Exoten zijn geen parkieten die alles opvreten/aan knagen.
Brem kun je zonder gevaar toepassen, is prima nestmateriaal voor Afirkaantjes net als heide takken

Hedera (klimop) en buxus zijn ook giftig maar die kun je ook gewoon in de voliere zetten (bij exoten)

20 graden te warm zeg je, nou daar kom je nog wel achter straks, ik zou dit soort vogels nooit onder de 18 graden houden.
Uiterst minimum is 15 graden maar dan als afzakker van 18 of 20 graden naar 15 graden 's nachts en dat ook niet gedurende maaaanden, want dan loopt, nee dan holt, de conditie dusdanig snel achteruit dat het erg lang duurt voor ze weer in broedconditie komen, als ze dan nog in broedconditie komen voor de koudere periode weer aanbreekt, want onze zomer is zo voorbij.

Je moet er wel rekening mee houden dat de energie -en dat moet je letterlijk(energierekening) EN figuurlijk(arbeid) nemen- die je er al dan niet in stopt terugbetaald krijgt tijdens het kweekseizoen.
Als ze 's winters moeten "werken" tot "vechten" om niet dood te gaan dan zal je kweekseizoen ook niet optimaal zijn. Geen reserves opgebouwd, alleen overleefd.
Dit zijn wel vogels uit de categorie gevoelig, zeker de poppen.

Ik blijf het toch iedere keer weer verbazingwekkend vinden dat mensen met zulke prijzige vogels zo weinig investeren in de kwaliteit van hun huisvesting en dan met name niet in toch wel belangrijke randzaken als temperatuur.

Ik heb ze meermaals gekweekt in het verleden, dus ik weet waar ik over praat. Prachtige vogels, maar wel met een gebruiksaanwijzing.
Je moet het niet als kritiek zien, maar ik vind wel dat iedere eigenaar van dit soort zeldzaam geworden vogels er werkelijk ALLES aan moet doen om er mee te kweken, en dan vind ik het jammer dat jij het aan laat komen op 3 maanden zomer.

Ik heb begin december enkele zebravinken (dat zijn superbikkels in vergelijk met Afrikaantjes) gekocht die van buiten kwamen, die hebben er eerst 6 weken "pover" bijgezeten, pas na de nodige kunstgrepen kwam er wat conditie terug (bij mij is het 20 graden) maar aanstalten maken om te gaan kweken? Nou nee dus. En dan praat ik over zebravinken die van 5 graden komen en 3 maanden later op 20 graden nog "geen zin" hebben.
Jij hebt met purpers een vrij gevoelige Afrikaan te pakken.

Verder: "eivoer maak ik zelf -samengesteld door Paul de Nil......" Vertel eens? Wil ik wel eens wat van weten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 23:49 
lid

Dag Hans,
Bedankt voor de info. Wat de brem betreft, ben ik al gerustgesteld.Ik had ondertussen ook al navraag gedaan bij andere liefhebbers.
Wat de kwaliteit van huisvesting betreft, kan ik je geruststellen dat mijn vogels heel goed gehuisvest zijn. Voor de temperatuur van 15 gr. heb ik zelf gekozen.Mijn vogels zitten er bij deze temperatuur heel levendig bij en zeker niet bol in de veren van de kou. Voor het nieuwe popje lijkt het ook niet het minste probleem te zijn. Verwarmen is zeker geen probleem.Tijdens de warme( hete) zomerdagen beschikken de vogels in de buiten-kweekruimte zelfs over airco.
Mijn theorie is: als je de vogels gedurende de winter op 20 gr.( of meer) gaat houden, moet het al heel standvastig, warm weer zijn als je de vogels, in mei, naar de buitenvoliere brengt.De nachten zijn tijdens de zomer ook niet altijd boven de 20 gr. De vogels gaan in broedstemming komen als de temperatuur hoger wordt en het voedselaanbod groter. Vogels die warm gezeten hebben gaan dan plots in lagere temp. terechtkomen. Broeden wordt dan een groot ?
Dit is ( was) mijn theorie hoor. Jij spreekt uit ervaring en dan ga ik dat ook geloven. Ik ga dus bijverwarmen.
Vroeger moest men de passerina's( import) ook warm overwinteren. Nu blijven de EK vogels( zelfs de regenbogen) de hele winter in de buitenvoliere. Ook de EK zwarte sijzen overwinteren in de buitenvoliere terwijl men er vroeger nog niet mocht naar kijken of zij vielen al dood.
Ik bedoel maar, dat de laatste jaren, de EK vogels veel sterker zijn dan de importen van enige jaren terug.
Of ik nu tijdens de zomermaanden kweek of tijdens de winter, dat maakt toch geen verschil?
Je kan de vogels toch geen heel jaar door laten broeden.
Of is er een verschil tussen zomer- en winterbroed?
Wat ook mijn mening is: vogels bereid je niet voor op het volgende broedseizoen,alleen tijdens de wintermaanden. De voorbereiding( voor het volgende jaar) gebeurt ook tijdens het broedseizoen zelf.
Er voor zorgen dat de vogels niet teveel krachten verliezen door het broeden en jongen grootbrengen, is volgens mij heel belangrijk.
Ik weet dat ik met de purpers een moeilijkere soort heb, maar ik ga zeker niets aan het toeval overlaten.
Men is nooit te oud om te leren he. Alle nuttig info is dan ook heeeeel welkom. Alvast bedankt!
Het eivoer: ik geloof dat de samenstelling van het eivoer( Paul de Nil) op internet te vinden is.
Hij heeft er zelfs een spreekbeurt over.Ik ga dat eens opzoeken.
Ik ga de samenstelling hier niet vermelden want ieder heeft zo zijn eigen eivoer en daar volgen altijd wel eindeloze discussies op.Of niet?

Gr. André

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 10:30 
lid

HansvdWeerdhof schreef:
20 graden te warm zeg je, nou daar kom je nog wel achter straks, ik zou dit soort vogels nooit onder de 18 graden houden.
Uiterst minimum is 15 graden maar dan als afzakker van 18 of 20 graden naar 15 graden 's nachts en dat ook niet gedurende maaaanden, want dan loopt, nee dan holt, de conditie dusdanig snel achteruit dat het erg lang duurt voor ze weer in broedconditie komen, als ze dan nog in broedconditie komen voor de koudere periode weer aanbreekt, want onze zomer is zo voorbij.

Je moet er wel rekening mee houden dat de energie -en dat moet je letterlijk(energierekening) EN figuurlijk(arbeid) nemen- die je er al dan niet in stopt terugbetaald krijgt tijdens het kweekseizoen.
Als ze 's winters moeten "werken" tot "vechten" om niet dood te gaan dan zal je kweekseizoen ook niet optimaal zijn. Geen reserves opgebouwd, alleen overleefd.
Dit zijn wel vogels uit de categorie gevoelig, zeker de poppen.

Ik blijf het toch iedere keer weer verbazingwekkend vinden dat mensen met zulke prijzige vogels zo weinig investeren in de kwaliteit van hun huisvesting en dan met name niet in toch wel belangrijke randzaken als temperatuur.

Hans,

Bijna altijd ben ik het met je eens maar in dit geval niet.

Ik had eind vorig jaar granaatastrildes buiten zitten (er was toen al een paar keer nachtvorst geweest) en de granaten die buiten zaten waren in topconditie. De man zat continu te fluiten en er was niets aan de vogels te zien. Ik heb ze naar binnen gehaald omdat ik buiten last kreeg van muizen en ik geen risico wilde lopen om er te verspelen. Komend voorjaar/zomer gaan er weer in de buitenvoliere en die blijven er als het goed is de hele tijd in.
Ik ben vorig jaar bij iemand geweest die purpers in een buitenvoliere kweekte en hij had in januari jongen, toen ik daar kwam vlogen ze net allemaal uit (op het moment dat ze uit moesten komen was het een aantal nachten onder nul!).

De granaten zitten bij mij binnen zo rond de 13 graden en ik kan je zeggen dat als ik er een paar strootjes bij doe dat ze direct gaan zitten baltsen. Voorgaande jaren heb ik ze rond de 7 graden gehouden in de winter en dat gaat bij granaten prima, is werkelijk niets aan te zien. Dit jaar heb ik de temperatuur iets opgevoerd omdat ik een paar zwakkere vogels heb die ik echt niet wil verspelen.

Het grootste probleem bij dit soort vogels is niet de temperatuur maar de luchtvochtigheid! Probeer de luchtvochtighied constant rond de 60% te houden en je zal zien dat de temperatuur bijna niet meer uitmaakt.
Kijk maar eens hoelang of je het vol kan houden in de mergelgrotten. Wat is dan het probleem? De temperatuur of de hoge luchtvochtigheid?
De temperatuur is geen probleem want daar kun je je tegen kleden (net als de vogels), probleem is de luchtvochtigheid waardoor alles nat wordt.
Velen denken dat door het verwarmen de vogels beter gaan zitten maar in mijn ogen komt het doordat de luchtvochtigheid naar beneden gaat als je gaat verwarmen.

André: ik heb je een pb gestuurt.

Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 19:29 
lid

Beste Hans v.d.W. ik heb dat eivoerrecept van Paul de Nil bekeken. Ik ben bang dat je daar geen tijd voor hebt. Groet. Adrie Jonkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009, 01:08 
lid

Adrie Jonkers schreef:
Beste Hans v.d.W. ik heb dat eivoerrecept van Paul de Nil bekeken. Ik ben bang dat je daar geen tijd voor hebt. Groet. Adrie Jonkers.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.... ;)
Maar niet alleen daarom ga ik het niet voeren/maken, ik zag er iets in staan waar ik de kriebels van krijg.

Johan schreef:
Hans,
Bijna altijd ben ik het met je eens maar in dit geval niet.

Dat hoeft ook niet, da's zelfs prima.

Verder met je woorden over luchtvochtigheid daar heb je zeker een punt, maar als je niet verwarmt is ook de relatieve luchtvochtigheid hoger dan wanneer je wel verwarmt, warme lucht is nu eenmaal droger dan koude lucht.
Ons klimaat is vanaf medio oktober t/m medio mei vooral vochtig en daar zijn veel tropische soorten niet zo goed tegen bestand, die houden van warm en droog.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]