www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 17 nov 2018, 08:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dybowski druppel astrilden
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 14:08 
lid

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met dybowski druppel astrildes? Ik heb momenteel 2 losse vogels die ik wil koppelen. Ze zitten in een grote broedkooi (1,20x0.60x0.60) met kunstgroen. Ik heb ze een poos gescheiden gehouden met een tralietussenschot omdat de pop nog te jong was om mee te kweken. Ze konden elkaar wel steeds zien. Beide vogels zijn nu door de rui en ik wil er mee proberen te kweken. Ik heb ze al een poosje overdag bij elkaar voor een paar uur. De man is begonnen met de bouw van een nest, maar ik vind hem wel heel erg fel naar de pop toe. Af en toe liggen er echt toppen veren in de kooi. Ik voer (nog) geen levend voer, alleen tropenmengsel en eivoer. Hoe kan ik de vogels het beste aan elkaar laten wennen? Ik ben bang dat hij de pop te grazen gaat nemen... :( Eventueel zou ik ze in mijn gemengde voliere kunnen plaatsen, maar die is momenteel nogal vol. Zouden ze zich daar iets van aantrekken? Ik heb ook geen idee hoe ze zich tegen andere vogels gedragen. Iemand hier ervaring mee?

Profiel  

Berichttitel: Re: Dybowski druppel astrilden
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 12:18 
lid

ik heb ze veel gekweekt in het verleden en met koppelen moet je heel erg voorzichtig zijn.
dat gaasfrontje er tussen is prima, deed ik ook.
de man er een poosje bij laten tot dat hij gaat jagen, zelf NOOIT weglopen als de man bij de pop zit en je hem niet vertrouwt, in 5 minuten kofie drinken kan hij de pop al vermoorden.
dus het koppelen is iets wat met veel geduld moet gebeuren, kan maanden duren, iedere dag even het gaas er tussen uit, totdat hij gaat jagen, dan weer het gaas er tussen.
Als hij met opgezette nekveren rondvliegt is hij niet te vertrouwen, als hij sist of grauwt naar de pop al helemaal niet.
Als je dan zo ver bent dat het koppelen is gelukt en ze zonder problemen bij elkaar kunnen dan moet je niet denken dat je er bent, want het moment waarop de pop het 1e ei moet leggen is weer een gevaarlijk tijdstip, dan is de pop namelijk langzamer dan normaal en er zijn rotzakken bij die de pop dan alsnog afmaken.

Er zijn mannen die dusdanig agressief zijn dat ze eigenlijk nooit te vertrouwen zijn, wat je dan kunt doen is de man iets langzamer maken, dat doe je door aan één vleugel een stuk of 7 vleugelpennen af te knippen (met schaar, tot op een cm) Dan vliegt hij langzamer en daarnaast ook scheef en dat geeft de pop net even genoeg snelheid/afstand om weg te kunnen komen als hij weer een driftbui heeft.

In een gemengde voliere dat gaat niet m.i. daar zijn ze te agressief voor.
Bovendien zijn alle vogels die papegaai amadine heten en alle vogels met veel rood in hun verenkleed hun leven niet zeker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 12:21 
lid

verder over levend voer: geen meelwormen want dat wekt verdere agressie op.
buffalo's, mierenpoppen, pinkies dat kan allemaal wel
als je voor natuurbroed gaat, niet makkelijk overigens, dan zul je vleugelloze fruitvliegjes moeten gaan kweken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010, 09:42 
lid

Dag Hans,

Bedankt voor je uitleg, erg nuttig. Ik heb ze nu weer bij elkaar en ik merk dat ze samen aan een nest zijn begonnen in een traliekastje. De man heeft af en toe nog wel van die buien dat hij achter de pop aan gaat. Dan vliegt hij er achter aan en wipt op en neer met zij staart. Ook gaat hij scheef zitten voor de pop om zich te tonen. Hij zingt ook ontzettend veel (en mooi! :lol: ). Ik kan echter nog niet zeggen dat hij echt een rotzak is en de pop geen rust gunt. Soms zitten ze ook gemoedelijk samen op stok en is er niks aan de hand. Ze eten en badderen af en toe ook samen. Mocht dit weer veranderen dan zal ik je tip over het knippen in acht nemen. Aangezien ze nu samen een nest maken zal ik ze toch bij elkaar moeten laten... :? . Gisteren heb ik ze de hele dag samen gehad en dat ging wel goed. Voor de zekerheid heb ik nog wel extra schuilmogelijkheden gemaakt en meer groen geplaatst. Ook heb ik wat pinkies en buffalo's gegeven en die worden goed opgenomen. Ik blijf ze in ieder geval scherp in de gaten houden. Mijn doel is wel om natuurbroed te gaan kweken, maar dat wordt heel lastig. Maar ik wist waar ik aan begon met deze vogels, en het wordt dus nog een hele uitdaging. :)

Ps: Kweekte je zelf natuurbroed met deze vogels of onder de meeuwen? Wat voor voer gaf je dan, en vooral hoeveel? Ik wist niet dat rond de leg van het 1e ei nog zo'n cruciaal moment was. Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb met deze soort nog geen enkele ervaring...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010, 16:57 
lid

het is mij op zowel natuurbroed al meeuwenbroed gelukt.
je moet een gevarieerd dieet aanbieden dat gekiemde zaden, verse (half)rijpe graszaden en levend voer omvat. Naast zaad en eivoer.
kiemzaden: je kunt het tropenzaad kiemen mits daar geen lijnzaad in zit, anders kun je een mengeltje maken van senegal gierst, japanse millet, raapzaad en negerzaad.
Graszaden zijn er nu volop in de natuur, eigenlijk is alles goed, beemdgras, hanenpoot, kropaar ook andere zaden kunnen wel, weegbree (rattestaarten), teunisbloem etc. een voorraadje oogsten en invriezen voor straks, dat komt altijd van pas.
Levend voer: diepvries buffalo, pinkies of mierenpoppen. levende buffalo's en vleugelloze fruitvliegjes. Met name die laatsten zijn vaak erg belangrijk, niet eens zozeer als voeding maar wel als bezigheidstherapie.
In het begin eten ze veel klein insectenspul, vervolgens wordt het wat grover insectenspul, dan gaan ze over op halfrijpe graszaden, daarna meer op droge zaden. Eivoer is heel verschillend, sommige afrikaantjes kijken er niet naar om, anderen eten de bak leeg als ze jongen hebben. Eivoer moet rul en zeer fijn van structuur zijn, dus geen droge Cede.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2010, 20:54 
lid

Ze zitten nu de gehele tijd bij elkaar en het gaat eigenlijk prima. De man heeft heel af en toe nog van die actieve buien maar dan weet de pop zich goed te verschuilen in het groen. Ze krijgen nu regelmatig gevarieerd levend voer en een mengeling van verschillende zaden. Dit nemen ze goed op, net als het eivoer (dit strooi ik op de bodem). Ze hebben inmiddels 2 nesten gemaakt, maar er zijn nog geen eieren.... :( . Ze prutsen nog wat aan de nesten, dan breken ze wat af en dan bouwen ze er wat extra aan. De man baltst voortdurend met lange stukken nestmateriaal in de snavel. Het is een prachtig gezicht om te zien, en ook de pop lijkt wel interesse te tonen. Ze is in ieder geval veel bij de man te vinden als hij baltst en zingt. Als hij zo bezig is is hij ook heel gemoedelijke naar de pop toe. Het is dus eigenlijk alleen maar wachten op eieren... De pop is nu ruim een jaar en aan het gedrag te zien er wel rijp voor. Ze is ook regelmatig in de nesten te vinden. Mijn geduld is alleen niet zo lang.... :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]