www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 16 aug 2018, 12:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geelband Bandvink
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 10:53 
lid

Onderwerp is gesplitst.
N.a.v. deze opmerking van HvdW m.b.t. zijn bezoek aan de TT in Zutphen:
"Ook leuk: geelband bandvinken, in de eerste stam zaten er met een oranje band en minimaal 1 met een gele band, opvallend."
Kwam deze vraag en daaropvolgende discussie los.

Ik weet dat dit het forum is voor australische prachtvinken maar ik heb een vraagje over de geelbandbandvinken:

Moeten de banden nu geel of oranje zijn?

Profiel  

Berichttitel: Re: Zutphen
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 14:06 
lid

Hoi Nijs,

Volgens mij geef je zelf al het antwoord op je vraag of de Geelbandbandvinken een gele band moeten hebben.

Gr Gerrit

Laatst bijgewerkt door Gerrit Endeveld op vr 04 jan 2008, 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 14:23 
lid

goeie vraag, ze heten "geelband", de mutant heet bij andere soorten de "oranjesnavel", maar aangezien de bandvink geen rode snavel heeft en die dus ook niet geel/oranje kan worden zal de keelband geel dan wel oranje worden.

Nu is het de vraag of men de helderste kleur wil (geel) of de diepstgekleurde (oranje) er is in NL geen standaard van de bandvink, dus er is ruimte voor eigen interpretatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 15:24 
lid

Hoi Nijs,

Ik leest nu zelf dat ik verkeerd ben SORRY.

Groetjes Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 16:04 
lid

Beste Hans.

Volgens mijn is er wel een standaard voor de bandvink.
De laatste uitgave van gedomesticeerde afrikaanse- en aziatische prachtvinken (2007)
hierin is de standaard opgenomen van de zilverbek, loodbek, parelhalsamandine, rijstvogels, timor rijstvogel en de bandvink.

Volgens deze standaard wordt de keelband bij de geelband omschreven als diep warm geel.
in de keurtechnische aanwijzingen staat geschreven. De kleur van de gele band kent een behoorlijke variatiebreedte en wordt voor een deel ondersteund door het onderliggende bruine melanine, wat de bandkleur een warm, bijna goudgeel uiterlijk geeft. Een lichtere bandkleur komt zeker voor, echter de voorkeur gaat uit naar een diep warm gele bandkleur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 20:02 
lid

@ Gerrit: geen probleem

@ Hans en M. Camps bedankt voor de reactie, ik heb zelf nu jongen liggen van de bandvinken waarbij er 1 nu "oranjekeel" is! Ik heb het jullie maar gevraagd want hier in Belgie weten ze het volgens mij niet! Bestel laatst de standaardeisen exoten van een bekende belgische bond, krijg ik die thuisgestuurd met een aantal maal dezelfde vogels in, geen eens zilverbekken of andere veel voorkomende soorten! Vind ik erg, maar begin als jonge kweker maar eens naar de standaard te kweken als je niet eens een standaard krijgt!

Is het ook normaal dat de oranjebanden bij het uitvliegen veel lichter van lichaamkleur zijn en de mooie tekening meer missen? In hetzelfde nest ligt een wildkleurige vogel die een zeer mooie en nu al donkere tekening laat zien! Vond dit wat raar?

grts

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 20:05 
lid

Mark, staat die standaard al op de site van de bond? Ik geloof niet dat ik ooit iets gezien heb over bandvinken, maar ja, ik lees ook niet iedere standaard tot op de letter nauwkeurig, wat is volgens jou dan warmgeel, is dat oranje?

Verder: Sinds wanneer is warm een omschrijving voor een kleur als geel ? volgens mij past die typering "warm" meer in bruintinten.
Diepgeel, Okergeel, Oranjegeel, Strogeel dat soort termen ken ik wel, maar warm geel ???

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 20:10 
lid

:D Je kan de standaardeisen downloaden van internet, hierin staan alle kleurslagen omschreven, zelfs van de opaal,wit en grijs(incl. geelband) mutaties. Een geelband moet diepgeel zijn, maar zeker niet oranje!! Bij een geelband is de kleur en de tekening lichter dan die van een wildkleur en dat is in het nest al te zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 20:30 
lid

Downloaden dat weet ik Gerrit.
Hmm, ik had al wel even gekeken naar de standaard of die er was, maar ik zag niks, blijkbaar met mijn neus gekeken.
Maar het is wel een beetje een vreemde tekst, met die omschrijving warm geel, maar goed.

Ik denk dat het hele verhaal te vangen is onder de noemer, de kleur van een bandvink moet zo warmbruin mogelijk zijn en daar hoort dan ook een bijbehorende keelbandkleur bij.
Als er veel bruinbezit is dan zou de keelband normaal ook wat donkerder moeten worden, dus meer naar oranje toe, maar ik zie er dus ook wel die echt "geel" te noemen zijn en toch een goede warme bruine kleur tonen.

Er is me ook wel eens verteld dat de "gelen" een andere mutant is als de "oranje", maar bewijzen er voor heb ik nog nooit vernomen.

Maar Gerrit waarom dan niet oranje?
Het is een gele band op een bruine ondergrond, hoe dieper bruin de bruine ondergrond hoe dieper oranje de keelband wordt.
Ik moet zeggen dat ik een heldere gele ook wel mooi vind.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 20:36 
lid

Ofdat hij te downlaoden is weet ik niet. Gerrit zegt dat het wel kan (dus dat zal dan ook wel zo zijn.) Ik als aspirant-keurmeester heb de geschreven versie gekregen. Dus ik neem aan Hans dat jij hem ook wel zult krijgen.

diep warmgeel is wat er staat als omschrijving. Dus gevoelsmatig ga ik meer naar een oranje-achtige kleur. Na ik vernomen heb zouden er dus echte geelbanden zijn. Dus een omzetting van rood naar geel carotenoide. Maar de meest voorkomende geelbanden laat dus een sterke reductie zien van het rode carotenoide. dit gemengd met het onderliggende bruin melanine. zou dus een geel tot oranje-achtige kleur laten zien.
dus de term warm zou verband moeten houden met een hoge concentratie bruin met een lage concentratie rood.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]