www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 22 mei 2018, 11:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: groene kardinaal
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009, 21:14 
lid

Dag Jan,
Proficiat voor de kweek. Il faut le faire, je moet het maar doen. Putje winter kweken met Amerikaanse gorzen. Misschien wel een interessant gegeven voor de wat meer wetenschappelijk onderlegde vogelliefhebbers.
Wil je eens uit de doeken doen hoe je dit koppel hebt klaargestoomd voor de kweek? Wat is je voeding? Zijn er specifieke zaken waar je moet op letten? Zelf kweek ik sedert enige jaren groene kardinalen, met vallen en opstaan. Eén jong, drie jongen, nul jongen, ... het wil wel eens wisselen dus ik heb de finesses nog niet onder de knie, denk ik. De eerste pop waar ik mee kweekte had bijna nooit een onbevrucht eitje maar ze gooide de jongen uit het nest. Waarschijnlijk omdat ze met de hand opgekweekt was. Of een tekort in de voeding? Onderleggen bij kanaries lukte ook niet. Kortom er is nog veel interessante informatie omtrent groene kardinalen. Wil je die op het forum zetten aub?
Sportieve groeten.
Guido

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009, 13:23 
lid

dit koppel heb ik nu meer als 1 jaar.
voeding die ik geef is zaad voor grote parkieten en universeelvoer.
sepia en eierschalen eten ze ook zeer veel.
als er jongen zijn krijgen ze ook eivoer en meelworme, buffalowormen en pinkies.
dit koppel heeft vorig jaar 1 ronde buitengekweekt (3 eitjes, 3 jongen, 1 was te klein en is gestorven) hierna zijn ze inde rui gevallen en ik haal al mijn vogels swinters binnen.
toen begonnen ze in oktober opnieuw nest te maken in hun kooi en heb ik ze in de voleire gezet (want in de kooi aten ze hun eitjes op) en er een struikje in gehangen en voila 2x 3 eitjes en 2x 3 jongen zo simpel is het:)

groeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009, 23:00 
lid

van het tweede nest vliegen er 2 jongen uit (1 jong is gestorven)

MAAR er stelt zich een probleem bij de 3 jongen van de eerste ronde. ik had ze bij de ouders weggenomen toen ze ongeveer een maand oud waren, ze aten alledrie zelf. ze aten echt alles: trosgierst, worme, eivoer, zaden, fruit. maar de laatste dagen (ze zitten toch al 3 weken alleen) eten ze plots niet meer of toch te weinig. 1 jong is gisteren gestorven, de andere 2 zijn ook mager.

hoe zou dit komen?

en heeft het misschien iets te maken met het feit dat de 2 jongen uitvliegen en daardoor ook meer kabaal maken en dat dat effect heeft op de jongen van het eerste nest?

groeten
jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009, 23:36 
lid

Nou, dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Zelfstandig is zelfstandig en dat verandert niet als er ergens anders in je hok weer jongen van dezelfde soort uitvliegen.

Ik denk dat je heel rap naar een dierenarts moet voor een onderzoekje en wat poeder of druppeltjes om het tij te keren

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009, 10:59 
lid

ok Hans,

maar toch vind ik het raar, ze zitten ook niet dik of met de kop in de pluimen, ze eten gewoon plots bijna niets meer.
Maar ik zal eens proberen langs te gaan bij een dierenarts.

groeten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]