www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 23 okt 2018, 08:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: roodkopamadines
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008, 18:44 
hallo,
binnenkort zal ik een koppel roodkopamadines bezitten en ik zou graag weten of er al iemand ervaring heeft met deze vogels.
Ik heb een klein beetje informatie gevonden op het internet en in een boek dat ik hier thuis liggen heb maar heeft er iemand van jullie al met deze vogels gekweekt?
Als jullie goed raad hebben, laat het me gerust weten. ;)

groeten Jurn

Berichttitel: Re: roodkopamadines
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008, 17:40 
lid

Hallo Jurn,
zijn het vogels die al gekweekt hebben van de zomer of zijn het jonge vogels van dit seizoen,
komen ze uit een verwarmt hok of is het koudbroed,wil je goede resultaten dan moeten de vogels toch minimaal een jaar oud zijn ,ik kweek alleen met overjarige roodkoppen,dat bevalt mij beter de vogel is wat volwassener en kan het makkelijker aan.
Om de vogels in broedstemming te brengen voer ik ze iedere dag eivoer met wat meelwormen en geef ze regelmatig badwater dat helpt ook om ze in broedstemming te brengen.
Als de vogels het eerste ei hebben gelegd stop ik met het geven van meelwormen en geef ze dan nog maar 1 keer in de week wat eivoer.Als de eitjes zijn uitgekipt dan de 2de dag beginnen met eivoer en dan na een week om de dag wat meelwormen geven .Als de jongen 42 dagen zijn dan zijn ze zelfstandig.
Ik haal als de jongen 2 dagen zijn uitgevlogen het nestkastje weg zodat het koppel nog niet aan de 2 de ronde kunnen beginnen.Als de jongen 35 dagen oud zijn dan hang ik het nestkastje weer op.
m.vr.gr. Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008, 20:09 
hallo,

Harry, alvast bedankt voor je antwoord.
De vogels zijn jongen van dit voorjaar, koudbroed en natuurbroed. Ik zal waarschijnlijk vanaf februari proberen ermee te kweken.
Ik was van plan om ze in een kweekkooi te plaatsen van 120*40*40 en voor de nestbakjes wat groene takjes/sparren te hangen. In plaats van meelwormen zou ik pinkies gebruiken omdat ik deze ook aan al mijn andere vogels geef. Is dit even goed?
Welk soort nestkast hebben deze vogels nodig? Een traliekastje, mandje, nestkast (welk type?),...

groeten Jurn

BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2008, 17:44 
hallo,

ik bedoel wel degelijk de roodkopamadines (die bruine die wat op bandvinken gelijken).
Ik zou ze ook liever in een buitenvoliere steken maar die heb ik niet dus ga ik me proberen te behelpen met mijn kweekkooien. Hopelijk lukt dit ook ;)

als er nog iemand tips heeft, laat het maar weten :lol:

grtn Jurn

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008, 12:15 
1 van de 2 koppels ligt momenteel met drie eieren, hopelijk komen er ook jongen :lol:

grtn Jurn

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]