www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is ma 19 nov 2018, 02:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: warmer van kleur
BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 14:57 
lid

mogen gordels wel buiten geboren worden en dan voor dat ze het volwassen keed krijgennaar binnen gaan dus voor dat ze door de eerste rui zijn groetjes erwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 20:41 
lid

Dat kan wel Erwin.
Het opbleken gebeurt pas bij volwassen veren, jeugdkleed is niet van belang want dat ruit er toch weer uit in de jeugdrui

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010, 00:53 
lid

Maar jij hebt ongetwijfeld zelf ook wel naar de verschillen tussen de Ruwe en Dullaard en die van jou gekeken, vertel eens, wat vond je er zelf van?

ik zelf vond de beste gordel die van Peter Dullaard.
Schitterend!!
die van jan de ruwe waren ook mooi maar als(als de hemel omlaag komt hebben we allemaal een blauwe pet op)maar als mijn vogels niet in de rui gezeten hadden dan had ik ze graag naast die van jan gezien.
als ik lees dat er gezocht wordt via dit forum naar kweker met het kweeknummer md81 dan kan ik vertellen dat die kweker lid is van onze vereniging.
die kweker ruimt vogels op met een zodanig bruinbezit dat ze opvallen bij de opkoper en er gesteld wordt dat als die kweker dergelijke vogels opruimt wat moet hij dan wel niet thuis hebben.
nu deze kweker heeft op onze onderlinge tentoonstelling waar 500 vogeltjes waren ingeschreven ook meegedaan natuurlijk.
onder de 500 vogels 107 australiers waaronder 2 stammen binsen, 4 stammen gordels, 1 stam ceresamadines, 1 stam diamantvinken, 2 stellen en de rest enkelingen. van de 107 vogels waren er 37 gordels bij. ook kweker md81 had 8 gordels ingeschreven goede vogels van 90 en 91 punten. toch had ik het geluk aan mijn zijde. van de 7 ingeschreven vogels van mij waren 7 vogels kampioen te weten stam, stel en enkeling. leuk als ik dan zie op dit forum dat er gezocht wordt naar het ringnummer md81 terwijl ik weet dat ze nog beter kunnen zijn van kleur.
wat hebben we een leuke hobby
groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010, 02:15 
lid

Kees, bedankt voor je antwoord en je openhartigheid (dat maak je ook nog wel eens wat anders mee helaas)

Ik vond die enkeling van Dullaard ook de allerbeste die er zat, die was ook kampioen, geweldige vogel gewoon, althans van kleur en tekening, er zaten er meerdere die groter waren dan de kampioen, dat moet eerlijkheidshalve wel gezegd worden.
Maar het was wel een uitschieter op dat punt, want ik heb ook zijn andere wildkleur gordels bekeken, dat waren allemaal mooie (duidelijk meer dan gemiddelde) vogels, maar die kwamen al weer wat dichterbij de aarde.
Ik zei al de stam van de Ruwe was van kleur niet veel minder dan de enkeling van Dullaard, maar die kwamen nog wat meer model tekort dan die kampioen van Dullaard.

Welke afdeling praat jij over Kees?
Leuk, een show van een dergelijke vereniging met veel concurrentie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010, 00:28 
lid

Welke afdeling praat jij over Kees?
Leuk, een show van een dergelijke vereniging met veel concurrentie.[/quote]

vogelvereniging Edel Tijdverdrijf uit Dinteloord.
48 leden waarvan er ongeveer 22 meedoen aan de onderlinge tentoonstelling.
aan nationale tt bij ons in de buurt doen ongeveer een 6 tot 8 leden mee met goede resultaten
jammer dat het zo ver is anders zou je nog eens moeten komen kijken naar de tt
week 45

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 02:14 
lid

mener van de wegen ik heb jouw vogels nog nooit gezien ik zou ze wel eens wilen zien ik wil wel eens in kontakt komen met goede gordel kwekers bij mij ziten er niet veel ik kan in mijn ogen nog veel leren ik heb wel steun van peter wijgerde die mij helpt bij het selecteren maar het is zo moeilijk om aan goede gordela te komen meschien kan mij je helpen groetjes erwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 10:39 
lid

Als ik uit jullie verhalen lees is het beter om de vogels uit de zon te houden.
Maar als je ze binnen laat is dan het soort en de sterkte van de verlichting ook nog een factor i.v.m. verkleuring van de veren
of maakt dat niet uit.
Ik zelf zou denken zet ze zo donker mogelijk maar wel zo dat de vogels er nog wel goed kunnen zijn.

gr. Kobin

P.S. maakt bruidsluier de vogel ook nog donkerde of alleen de snavel en de nagels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 14:34 
lid

kobin schreef:
Als ik uit jullie verhalen lees is het beter om de vogels uit de zon te houden.
Maar als je ze binnen laat is dan het soort en de sterkte van de verlichting ook nog een factor i.v.m. verkleuring van de veren
of maakt dat niet uit.
Ik zelf zou denken zet ze zo donker mogelijk maar wel zo dat de vogels er nog wel goed kunnen zijn.

gr. Kobin

P.S. maakt bruidsluier de vogel ook nog donkerde of alleen de snavel en de nagels.

Donker zetten wordt ook wel gedaan ja, dus in relatief donkere kooien op kleur laten komen, maar of dat het verschil maakt weet ik niet, want als je ze binnen houdt (uit de zon) dan krijgen ze geen UV straling (behalve als je ze binnen een halve meter van een lamp met een daglichtspectrum huissvest)
Het gaat er om dat ze die UV straling van de zon niet krijgen.

Bruidssluier weet ik niet of dat werkt bij tropen, bij de kanaries wordt het wel gedaan om de zwarte kleuren (poten bij de zwarte kleurslagen) zo donker mogelijk te krijgen.
Bij een Gordel is het niet zozeer het zwart (eumelanine) wat het probleem is maar de kleurwarmte , dus het bruin (en dat is phaeomelanine)
Bruidssluier zou heel misschien wel zin hebben bij soorten die het van zwartbezit moeten hebben (ceres, bichenow, misschien de diamantvink ook nog wel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]