www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 15 nov 2018, 14:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: warmer van kleur
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 00:23 
lid

Cees.

Is jouw buitenvoliere overkapt, of te wel zit er een dicht dak op.
en wanneer haal jij ze binnen om op te kooien voor tt.
laat jij ze ruien of zijn ze geruid als ze binnen zitten opgekooit voor de tt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 02:21 
lid

cvdwegen schreef:
ben het ook wel eens dat het beter is om ze uit de zon te houden maar je moet niet zeggen dat het onbestaanbaar is.
peter dullaars had een gordel van 93 en de tweede en laatste bij de wildkleuren met 93 was die van mij.

moet wel toegeven dat die van peter een klasse apart was maar de mijne had bij de stellen toch ook concurentie zat.
dus zal zij(het was een popje) toch wel redelijk bruin zijn geweest.
en nogmaals een hele zomer in de buitenvoliere

Allereerst nog gefeliciteerd dan :!:

Ik moet zeggen dat ik jouw vogels niet gezien heb, althans niet zodanig dat ik ze in mijn gedachten terug kan halen, (dus die hebben niet heel veel indruk op me gemaakt, moet je niet verkeerd opnemen, maar de toppers, de echte uitschieters die onthou ik allemaal)
Mij zijn bij de Gordels 5 exemplaren opgevallen als zijnde bijzonder fraai: de stam van Jan de Ruwe en de kampioen enkeling van Peter Dullaard, die waren van kleur(!) een klasse apart.
Die ene van Henk Jan Evers was ook erg mooi, die was ook heel mooi van kleur, ook heel warm, maar anders dan die van de Ruwe en Dullaard. Die van Evers is meer roodbruin, die van de Ruwe en Dullaard echt kastanjebruin.
Dat waren de vogels die me opvielen vanwege hun kleurdiepte.

Er zaten wel grotere vogels tussen, waaronder één van Hans de Goede en één van Wieger van der Veen en nog een enkele andere, maar die hadden niet die excellente kleur van de genoemde 5 vogels. Wél een erg mooie kleur, maar niet zoals die ik hierboven beschreef.

En we hebben het hier over "kleur" he. Niet over formaat en model.

Hoe kwamen die vogels van jou dan aan de 92 en 93pnt, 29 in de eerste rubriek en 28 in de onderste (29-9-9-17-28=92) Dat spul van de Ruwe en Dullaard zal 19 voor kleur gehad hebben (27-9-9-19-28=92 en 28-9-9-19-28=93) Dat scheelt 2 punten op kleur.

Het is een vaststaand feit dat bruine vogels opbleken in de zon, dat jij andere ervaringen hebt dat mag en dat kan, maar ik raad iedereen die bruine vogels kweekt wel af om de vogels buiten in de volle zon te zetten.
Bij andere vogels kan dat wel, je kunt gerust Goulds, Papegaai Amadines, Ceressen, Diamantvinken, Rijstvogels en grijsserie zebravinken in de buitenvoliere doen, maar doe maar geen bruine vogels, hou die maar binnen.
Bij de zebravinken is er een kweker die de pannen van het dak speelt met bruin, die heeft ieder straaltje en streepje daglicht wat van buiten komt afgeplakt, alleen maar lamplicht.
Da's niet zonder reden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 17:26 
lid

Het klopt dat bruin eumelanine verkleurd door zonlicht. Echter phaeomelanine is niet gevoelig voor zonlicht.
Dat de ene gordel minder verkleurd dan de ander kan liggen aan de hoeveelheid bruin eu wat de vogel bezit. Ik weet van een japanse meeuwen kweker die hele mooie roodbruine kweekten dat hij zijn vogels in de zon zetten om te kijken welke vogels verkleurde en welke niet. Met de vogels die het minst verkleurde (meeste phaeo) kweekte hij verder.
Met als gevolg dat hij een mooie stam opbouwde met vogels die bijna geen bruin eu meer in zich hadden.
Het verschil in ervaringen met zonlicht is dus misschien te verklaren met de hoeveelheid bruin eumelanine die de vogel bezit.
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 17:54 
lid

Hans wat jij schrijft over de grijsserie zebravinken klopt niet geheel. ik zou de bleekrug grijze zeker ook uit de zon houden. tevens hou ik mijn grijze zebravinken ook uit de zon. in de zon bleekt inderdaad het bruin uit de bevedering. maar je krijgt er meestal een witgrijze zoom voor terug. ik persoonlijk vind dat zeer storend. heb liever de grijsbruine zoming erop (ik bedoel niet de bruine zoom van de jeugdbevedering) maar de grijsbruine omzoming in het volwassen kleed. verder doen de blackface grijs kweker de vogels liefst nog in de onderste kooien (zo donker mogelijk) en dus ook niet in de zon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 18:16 
lid

M.Camps schreef:
Cees.

Is jouw buitenvoliere overkapt, of te wel zit er een dicht dak op.
en wanneer haal jij ze binnen om op te kooien voor tt.
laat jij ze ruien of zijn ze geruid als ze binnen zitten opgekooit voor de tt.

mijn voliere is overkapt maar de voorkant gericht op het zuiden is helemaal open 5 x 2 meter.
tijdens de vakantie periode voert een vriend van mij de vogels dus wil ik hem zo weinig mogelijk belasten en gooi al mijn vogels net na de kweek in de buitenvoliere inclusief de zebravinken waaronder mijn hoofdkleur isabel bruin(overigens ook kampioen mee in Apeldoorn en ook uit de buitenvoliere)
dus voor de kenners nog wel wat vragen denk ik wel of niet buiten de gordels en de zebravinken.
voor mij een reden om na te denken als ik ze nu eens binnen hou uit het zonlicht zouden dan de resultaten nog beter zijn dan nu?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 18:33 
lid

hans de keurbrief zag er natuurlijk geweldig uit met de volgende punten.
7791 7792
28 28
9 9
9 9
18 19
28 28

92 93

+3
=188
verder de volgende tekst :
fraai stel
prima van conditie
mooie strakke tekening
prima kleur
nr 7792 fraaie kleur

dat was het meer kan ik er niet van maken

wel blij dat ik hans nu al heb kunnen verassen en hij geen jaar daar op hoeft te wachten(geintje)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 18:42 
lid

Bij andere vogels kan dat wel, je kunt gerust Goulds, Papegaai Amadines, Ceressen, Diamantvinken, Rijstvogels en grijsserie zebravinken in de buitenvoliere doen, maar doe maar geen bruine vogels, hou die maar binnen.

degene met denk ik ver de beste ceressen van nederland de heer P.van Est houdt zijn ceressen een heel jaar in de binnen kooi terwijl dit weer niet goed zou zijn voor de cerressen.
conditie van de vogel doet ook een hoop denk ik. als mijn gordels een beetje ruien is de glans en de kleur gelijk een stuk minder.
we zien maar feit is dat we gaan kweken en volgend jaar weer maar moeten proberen aan de top te staan met goede en mooie vogels
groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 02:38 
lid

cvdwegen schreef:
voor mij een reden om na te denken als ik ze nu eens binnen hou uit het zonlicht zouden dan de resultaten nog beter zijn dan nu?

Ik denk het wel.
Maar het scheelt wel dat jouw voliere overdekt is, als ze onder een gaas dak in de zon gaan zitten de hele dag...
Goed, het blijkt dat het toch wel mogelijk is om goede resultaten te boeken met bruine vogels die van buiten komen.
Maar ik blijf er bij, het is niet aan te raden.
Jij bent ook zebravinkenkweker, je kent dus ook de bruinen van Bob uit Breda wel neem ik aan? Nou dat is dus degene die al het daglicht weert. En Bob doet het "wel aardig"met zijn Bruinen altijd (vrijwel onverslaanbaar)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 02:46 
lid

cvdwegen schreef:
wel blij dat ik hans nu al heb kunnen verassen en hij geen jaar daar op hoeft te wachten(geintje)

Kan ik wel tegen hoor ;) Ik probeer een ieder met vragen zo veel mogelijk te helpen, da's altijd mijn insteek, ik heb niet zoals sommigen anderen op forums wel eens een dubbele agenda bij te houden.
Ik heb genoten van de prachtige Gordel(s) Dullaard, die beslist niet tot mijn vriendenkring behoort, maar het gaat over vogels en niet over personen.

Mooi keurbriefje, en ik vind het jammer dat ik ze niet gezien heb, althans ze zijn niet blijven plakken... Gezien de punten die je voor kleur hebt gehaald dan moeten het prima kleurvogels geweest zijn, want 19 voor kleur dat krijg je niet zomaar.
Maar jij hebt ongetwijfeld zelf ook wel naar de verschillen tussen de Ruwe en Dullaard en die van jou gekeken, vertel eens, wat vond je er zelf van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 03:02 
lid

cvdwegen schreef:

degene met denk ik ver de beste ceressen van nederland de heer P.van Est houdt zijn ceressen een heel jaar in de binnen kooi terwijl dit weer niet goed zou zijn voor de cerressen.
conditie van de vogel doet ook een hoop denk ik. als mijn gordels een beetje ruien is de glans en de kleur gelijk een stuk minder.
we zien maar feit is dat we gaan kweken en volgend jaar weer maar moeten proberen aan de top te staan met goede en mooie vogels
groetjes

Hoho, ik heb nergens gezegd dat ceressen naar buiten moeten
Zwarte en grijze vogels mogen(!) best naar buiten, Groene vogels idem dito, maar het hoeft beslist niet.
Ik ken Piet van Est ook, en zijn hok idem dito, zitten flinke ramen in hoor. En zijn vluchten zitten er vlak achter.... Die zitten weliswaar niet buiten, maar die zitten beslist niet donker (of afgeschermd van de zon)
En inderdaad de kwaliteit van zijn ceressen staat buiten kijf, al jaren, alleen had ik begrepen dat hij dit jaar een rampjaar had qua kweek, da's jammer, hij was ook niet met vogels in Apeldoorn.

@ Mark Camps, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik zou als ik Masker Grijs kweekte ze ook niet buiten zetten. Ook Grijsserie.

Ik heb nooit een buitenvoliere gehad, dus praktijkervaring heb ik er niet mee.
Maar ik heb wel eens een experimentje gedaan met een Emblema picta man die ik over had en die heb ik bij mij binnen eens een zomer voor het raam in de zon gezet, achter lamellen, dus hij kon ook uit de zon zitten
Nou hij was enorm vlekkerig geworden, hij had een lichtbruin petje gekregen en was op het vleugeldek enorm vlekkerig, lichte en donkere bruine veren door elkaar, na de zomer viel hij in de rui en die man heb ik daarna nog naar de TT gedaan, en daar haalde hij (in egale staat) toch weer de 91 punten. Maar dat ene experiment zei mij voldoende.
Emblema's hebben een bruine kop en rugdek voor degenene die dat niet weten...

Ze bleken echt op in de zon die bruine vogels.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]