www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 15 nov 2018, 15:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ceresamadine met eitjes
BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009, 12:36 
lid

hallo

ik heb in mijn nachthok nog 2 nestkastjes hangen om de vogels in te laten slapen .
nu kom ik net om de vogels van nieuw water en voer te voorzien en kijk even in het nestkastje en zie tot mijn schrik dat de ceressen een ei hebben gelegd.
nu vind ik dit persoonlijk niet erg omdat ik vind dat de natuur zijn gang moet gaan. alleen had ik niet verwacht dat ze nu een ei zouden leggen. dit alles is buiten nachthok is vocht en tocht vrij maar niet echt vorstvrij.

wat kan ik nu het beste doen.

het ei laten liggen en ze hun gang laten gaan.
het ei weghalen en een kunstei neer te leggen.
er een kunstei in leggen en later alle eitjes weer terug leggen.
kunsteitjes leggen wachten tot ze gaan broeden en dan naar binnen halen.
of hebben jullie een ander idee.

of neem hier eens een kijkje

Profiel  

Berichttitel: Re: ceresamadine met eitjes
BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:33 
lid

dave wissink schreef:
kunsteitjes leggen wachten tot ze gaan broeden en dan naar binnen halen.

Dit kan sowieso niet, dus die optie vervalt, vogels verplaatsen met nest en al resulteert altijd in het in de steek laten van het legsel.

Je kunt eens kijken wat er gebeurt, als ze gaan broeden kun je eens kijken of het uitbroeden lukt.
Als er jongen komen dan schat ik je kansen niet hoog in, gezien de temperaturen die jij noemt. Op een gegeven moment houden de ouders de jongen namelijk niet meer warm en dan raakt een nestjong snel ondekoeld. Als er veel jongen zijn heb je meer kans dan met 1 of 2 jongen en als het een dicht nestkast is idem dito, dan kunnen ze zich langer warm houden.

Ik ga dan nog even voorbij aan de vraag of jouw koppel wel zal gaan voeren, want ceressen zijn van de categorie onbetrouwbaar (wat dat aangaat)

Ik zou het even aankijken zoals gezegd en wordt het niks (voor mij is dat voor 95% zeker) dan zou ik alle nestkastjes weghalen

Je kunt ook, maar dat is voor sommigen als vloeken in de kerk, bij een kweker die je kent en die verwarmd kweekt de eieren onder een koppel meeuwen schuiven, en die het werk laten doen. In mijn ogen is dat op dit moment de enige reeele optie om tot succes te komen.

Profiel  

Berichttitel: Re: ceresamadine met eitjes
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009, 00:19 
lid

HansvdWeerdhof schreef:
Je kunt eens kijken wat er gebeurt, als ze gaan broeden kun je eens kijken of het uitbroeden lukt.
Als er jongen komen dan schat ik je kansen niet hoog in, gezien de temperaturen die jij noemt. Op een gegeven moment houden de ouders de jongen namelijk niet meer warm en dan raakt een nestjong snel ondekoeld. Als er veel jongen zijn heb je meer kans dan met 1 of 2 jongen en als het een dicht nestkast is idem dito, dan kunnen ze zich langer warm houden.

Een (infrarood) warmtelamp onder het nest hielp bij mij de jonge goulds in de winter op stok te komen... Ik raad aan om de lamp pas op te hangen als de jongen in de veren beginnen te komen, want elke verstoring ervoor verhoogt de kans dat het nest in de steek gelaten wordt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]