www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 20 jun 2018, 17:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kweek binsenastrildes
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 14:32 
lid

Ik zal ook even meedoen aan het plaatsen van berichten!

Voor de kwekers van binsen onder ons:
- Wat vinden jullie van het kweken met binsen? makkelijk? moeilijk?
- Kweken jullie natuurbroed of onder de meeuwtjes?

Ikzelf kweek "makkelijk" met de binsen. Heb dit jaar al 4 nestjes gebroed met 2 koppels en inmiddels 16 jongen. Alle jongen worden door de binsen zelf uitgebroed en opgevoed!

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,
Marco

Profiel  

Berichttitel: Re: Kweek binsenastrildes
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 15:01 
lid

Hoi Marco,

Ik heb nog niet eens een voliere maar ik lees nu al een paar keer op dit forum (en andere) "onder de meeuwtjes".
Bedoelen jullie hier mee dat je de jongen uit het nest haalt en deze bij japanse meeuwen plaatst?
Wanneer doe je dat dan? Als het fout gaat of vrij snel..
Hoe krijg je zo gek om het over te nemen? Waarom gooien die meeuwen de vreemde vogels dan niet uit hun nest?
Of zitten ze het hele jaar op eitjes te broeden?

Voorlopig ben ik nog lekker aan het lezen en leren :)

Bedankt,
Alex

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 15:05 
lid

Hallo Marco,
Ik ben agelopen seizoen met 4 koppels binsen begonnen aan de kweek.
Echter veel 'problemen' gehad. Eigenlijk was er maar 1 koppel wat de jongen goed grootbracht.
1 koppel legde wel eitjes maar niet bevrucht, 1 koppel stopte halverwege met broeden (eitjes waren wel bevrucht), en 1 koppel had nesten van 6 jongen maar om een o andere reden sloopte de man de jongen na een 5-7 dagen. Heb toen eens een nest geprobeerd door de pop alleen de jongen te laten groot brengen maar dit was ook geen succes. De jongen werden gevoerd, ze groeide goed, alleen waren ze bij het uitvliegen allemaal 'scheef'. Hadden kromme poten, konden niet vliegen. Heb dit toen ook maar niet meer geprobeerd.
Laatste nestje heb ik toen toch maar onder de meeuwtjes gelegd om toch nog iets van jongen op stok te krijgen.
Heb mijn koppels binsen nu dan ook terug gebracht naar twee koppels. Nu maar hopen dat het dit jaar beter gaat!

Ik doe trouwens ook bijna allles natuurbroed, heb 3 koppels meeuwtjes achter de hand maar alleen voor noodgevallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 15:23 
lid

@ solex;
Japanse meeuwen worden ingezet als pleegouders. Ze accepteren een hoop tropische vogels als hun "eigen" jongen. Je kan zelfs twee mannen of twee poppen bij elkaar zetten en dan een nest met eieren in de kooi hangen en kans hebben dat ze gewoon gaan broeden.

Sommige mensen kiezen ervoor om eieren gelijk al onder de japanse meeuwen te leggen en geen risico's te lopen. De japanse meeuwen zullen ze dan als eigen jongen accepeteren. Andere mensen proberen de jongen eerst onder eigen vogels groot te brengen. Als ze doorhebben dat dit niet gaat leggen ze de jongen dan over naar de japanse meeuwen. Dan is het echter wel altijd afwachten of het dan goed gaat...

Zelf vindt ik het mooiste om jongen gewoon bij dr eigen ouders groot te laten brengen..... maar dat is ieder zijn eigen mening he!?

@ freek,
Het is inderdaad balen dat het niet goed is gegaan! En dat met 4 koppels! Je zou zeggen dat er dan een koppel tussen moet zitten waar het wel goed gaat! Je hoort wel vaker dat mensen problemen hebben met het kweken van de binsen. Een hoop mensen leggen ze volgens mij standaard onder de meeuwtjes. Ikzelf heb 2 koppels en met beide succes!

In ieder geval bedankt voor het antwoord en succes met de kweek dit jaar!

Gr. Marco

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 15:38 
lid

Ik heb ook wisselend succes met binsen astrildes. Afgelopen zomer had ik een koppel in een broedkooi en zij brachten grote nesten tot wel 6 jongen zonder problemen groot. Een ander koppel, in de buitenvoliere, legde maar 2/3 eitjes en kieperden elk uitgekomen jong uit het nest. Dit koppel heeft geen enkel jong grootgebracht, terwijl ik het eerste koppel heb moeten dwingen om te stoppen. Allen waren jonge vogels en kregen dezelfde voeding, dus oorzaak :?:

Japanse meeuwen nemen het inderdaad niet zo moeilijk met welke jongen ze nou grootbrengen. Ieder heeft zo zijn eigen reden om japanse meeuwen als pleegouders in te zetten. Zelf ben ik voorstander van natuurbroed, maar ik kan het me wel goed voorstellen dat meeuwen worden gebruik bij zeldzame soorten die, als er geen voldoende nakweek is, uit de volieres dreigen te verdwijnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 19:35 
lid

Citaat:
De jongen werden gevoerd, ze groeide goed, alleen waren ze bij het uitvliegen allemaal 'scheef'. Hadden kromme poten, konden niet vliegen.

@Freek:
Zeer waarschijnlijk komen de gebreken niet door het alleen voederen van de pop.
Ik zou eerder denken aan inteelt. Is dat koppel misschien broer en zus of anderszins familie van elkaar?

Ook ik heb afgelopen jaar wisselend succes gehad met de binsen, erg veel onbevruchte eieren, soms het hele nest. De eieren die wel bevrucht waren werden keurig uitgebroed en groot gebracht.
Uit 3 broedrondes met 4-6 eieren heb ik 5 jongen op stok gekregen.

Eieren of jongen onder de meeuwen leggen vind ik niet nodig bij de volgende australische prachtvinken: spitsstaart, binsen, ceres, bichenow, gordelgrasvink, maskeramadine, roodkop- en driekleurpapegaaiamadine. En dan bedoel ik even exclusief de bijzondere mutaties. Van deze soorten zijn er voldoende in Nederland en omringende landen. Voor de overige soorten vind ik het zeker geen schande om de eieren onder de meeuwen te leggen, dit komt het vogelbestand voor deze soorten ook in de toekomst denk ik eerder ten goede.
Het is maar een mening. Een ieder moet in deze maar doen wat hij zelf goed acht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 20:00 
lid

@flappie,
Ook een wisselend succes.... dat hoor je dus wel vaker! vorig jaar had ik trouwens maar 1 koppeltje en had daar ook 11 jongen van op stok. Ik moest toen het nest echt weghalen...

Ben benieuwd naar andere reacties!

gr. Marco

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 22:57 
lid

flappie2703 schreef:
@Freek:
Zeer waarschijnlijk komen de gebreken niet door het alleen voederen van de pop.
Ik zou eerder denken aan inteelt. Is dat koppel misschien broer en zus of anderszins familie van elkaar?

De man en pop kwamen van verschillende kwekers af dus zou het geen inteelt kunnen zijn.
Ik heb na het nest met deze 'scheve' jongen de eitjes van dit koppel onder de meeuwtjes gelgd om te kijken wat er gebeurt.
Heb hier 4 mooie jongen van op stok gekregen. Dus wat nu de oorzaak is geweest dat de jongen scheef waren is me tot op heden nog een raadsel. Maar ik heb het maar op voedingstekorten tijdens de opfokperiode gehouden tot op heden.
Gr Freek

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010, 01:04 
lid

kan door het popje komen
als er geen (onbevruchtte)eitjes meer liggen dat ze te hard op de jongen zit.
ik stop daarom bij complete nesten 'n kunsteitje erbij

frank4

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010, 08:24 
lid

Hoi frank,
Weet zeker dat de man de dader was. Had het bloed aan de snavel telkens.
Gr Freek

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]